/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
lægekonsulent ???
Fra : batman1
Vist : 2619 gange
200 point
Dato : 11-09-05 00:17

min sagsbehandler ved kommunen lægger alle mine lægeoplysninger ind til lægekonsulenten for at få vurderet de samlede oplysninger. så er spørgsmålet, må læge konsulenten svare sagsbehandleren pr tlf så der ikke findes noget på skrift?
læge konsulenten vurderer at der bør tilknyttes en sme-læge, jeg kunne da godt tænke mig at få en lægelig begrundelse for dette.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-09-05 00:28

Jeg gætter næsten på, at dine spørgsmål må kunne henføres til, at man er ved at udarbejde en ressourceprofil?

Og der er det sådan, at konsulenten og din sagsbehandler gerne må udveksle oplysninger (formoder du har udfyldt samtykkeerklæring om indhentning af lægelige oplysninger fra din praktiserende læge m.v.)

Men beslutninger der træffes, har du krav på at få på skrift, ligesom du har krav på at få en samtale med konsulenten, hvor du gerne må tage en bisidder med.

Og der kunne du så passende spørge om begrundelse for at man mener, at der bør tilknyttes en socialmedicinsk læge.

Konsulenten må sådan set ikke selv vurdere din sag, men hans funktion er at bistå sagsbehandleren såfremt denne er i tvivl og har problemer med at "tyde" den journal der foreligger fra din egen læge.

mvh dova

Kommentar
Fra : batman1

Dato : 11-09-05 00:43

ressourseprofilen er udarbejdet, lægekonsulenten har set på sagen 2 gange det sidste år, jeg mangler kun 2 uger i min arbejdsprøvning på et revalideringscenter, de vurderer at jeg ikke har andre problemer end smerter, jeg kan kun klare 1½ time pr. dag med mange pauser. min sagsbehandler mener at jeg kan arbejde mere end det, og vil ikke høre på resultaterne fra revalideringscenteret, hun siger at "de er jo ikke psykologer " hvorfor har jeg så gået der i over 3 måneder, hvis deres vurdering så ikke tæller. i øvrigt skriver sagsbehandleren at hun vil indhente statusrapport fra egen læge-- og senere at hun har gjordt det og lagt den ind til lægekonsulenten.
ifølge egen læge har der ikke været nogen henvendelse fra kommunen ???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-09-05 01:04

Når din sagsbehandler mener at du sagtens kan arbejde mere (hvad de altid gør) og siger at "de ikke er psykologer" på Reva, skulle du lige så flabet spørge om hun er læge siden hun er i stand til at vurdere det.

Og hvorfor har du gået der i 3 måneder spørger du....Ja ofte tror jeg, at det kun betragtes som aktivering, og så er sagen jo forsinket i den tid.

Men du er så uheldig at hænge i det der hedder: At-sørge-for-at-så-få-personer-som-muligt-tilkendes-den pension-som-de-egentlig-burde-have-haft-for-længe-siden-for-så-kan-kommunen-spare-penge-system.

Jeg tror så sagtens hun kan have indhentet oplysninger fra lægen, for det kan de bare gøre via computeren.
Din sagsbehandler har adgang til alle de oplysninger der ligger på dig rundt omkring i registrene der er under samkøringsordningen, om det så er hvilken bil du har.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-09-05 08:41

Din sagsbehandler gør kun sit arbejde, og skal samarbejde sammen med dig, det føles ikke altid sådan, men oplever

du at hun simpelthen modarbejdes dig, kan du bede om en anden. Når hun mener du kan arbejde mere end du gør, kan

hun også forlænge perioden på din arbejdsprøvning. Hvis hun bliver ved med at påstå det, og du er af en anden

mening, ville jeg bede om at komme til psykolog, for ligesom at tilbagevise hendes påstand. Resten har dova besvaret

fint.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-09-05 09:35

batman1, det jeg skriver om psykologer, er fordi, ofte når de ikke kan påvise/måle smerter, henvisees der ofte til at det

er psyk.årsager, så for at tilbagevise det, ville jeg bede om at komme til psyk. Sagsbehandleren kan også henvise dig

til fleksjob. Efter pensionsloven, skal man arbejde det man kan, og da kommunen selv skal betale halvdelen af pension

prøves alle muligheder af, ikke som førhen, hvor pensionen blev betalt af staten. Til næsten alle sygdomme, kan man

finde en forening på nettet, den kan være en stor hjælp.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-09-05 09:36

Hvor jeg dog føler med dig.
Jeg har selv været gennem hele forløbet, hvilket resulterede i, at jeg fik en blodfptrop i hjernen.

Lægekonsulenterne går langt over stregen med hensyn til derers vurderinger.
De må kun refererer eller sammenfatte hvad andre læger har skrevet, og ikke komme med personlige meninger, men det gør de desværre al for tit.

Mit råd er, at du bare skal lægge dig syg.
Husk at få en lægeerklæring.

Min kommune afviste i første omgang at give mig pension. Det samme med det sociale nævn, men efter en arberjdsprøvning på 3 dage og en samtale medf en speciallæge, der frasagde alle kommunens argumenter, kunne man lige pludselig give mig pension.

mvh
ellebye

PS! I dag kører jeg en retssag mod kommunen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-09-05 23:01

Der er sagt mange kloge ord i de foregående indlæg.
Men det er nu ikke rigtigt dova at der sker en samkøring af oplysninger, jeg er i hvertfald ikke orienteret om at man fra kommunens side kan trække oplysninger fra hverken lægen eller sygehuset, jeg tror bare det er et trix fra sagsbehandlerens side.
Forøvrig er det jo nok ikke en ond person kommunen har siddende, men en der er lidt nævenyttig, og nok også har fået besked på at være det, da kommunen jo også før er blevet "snydt".
Jeg ved ikke om du eventuelt kan få et møde i stand med vedkomne, hvor du feks. har "bisiddere" med, træk bare det tunge skyts frem, med din egen læge, person fra revalideringscenter, en konsulent fra en interesseorganisation, eller en sagsbehandler som kan se problemet fra din side.
Tit vil tingene falde på plads, før du i det hele taget når at lave mødet, bare du har ønsket mødet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-09-05 02:37

palleb

Hvis du vidste hvad der dukker op om en person, når de åbner vedkommendes "profil" i computeren.......der står alt om denne, hvad han/hun har arbejdet med, hvilke perioder der evt. er modtaget understøttelse fra fagforening, hvornår han/hun har været syg, hvad han/hun har fejlet, om han/hun er gift, samboende, børn, hvilke køretøjer han/hun er i besiddelse af, med mærke og registreringsnummer , faktisk alt der er registreret rundt omkring i offentlige registre via cpr-nummeret ......teoretisk kræver det bare, at der for at de må lade han/hun vide de har oplysningerne og må bruge dem, skal foreligge en underskrevet samtykkeerklæring fra personen om "indhentning" af oplysningerne, fordi det står i loven.

Hurra for registersammenkøring

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-09-05 18:11

Åå, det er nu lidt overdrevet, kommunen ved da ikke hvilken bil jeg kører i eller dens registreringsnummer, undtagen jeg da har indvalidebil som er bevilliget gennem kommunen.

(vedkommendes "profil" i computeren,) den formulering er da vist lidt bredtfavnende.

Jeg er selv ansat i socialforvaltning med mulighed for at læse og skrive i det nye omsorgssysteme "Vitae", her intastes oplysninger om hjemmehjælp og kommunens ydelser i form af hjælpemidler og træning, og kun ansatte som skal bruge systemet og har tilladelse kan læse der.
Der er da heldigvis noget der hedder registerlov.
Men det er da rigtigt at en socialrådgiver kan få tilladelse af brugeren, til feks. at trække skatteoplysninger.

Men de forskellige instanser bruger forskellige systemer: Sygehusene er endda ikke sammenkørte, da nogle bruger det "grønne system" andre bruger flere andre systemer. Almen praktiserende læger bruger deres eget system.
Så hvad jeg har fejlet er der ikke en levende sjæl i kommunen der ved, undtagen jeg selv fortæller dem det, da de ikke kan trække fra læger og sygehuse.
Endvidere er det ret let at bede om aktindsigt, det kræver bare du beder om det, så SKAL kommunen give dig ALLE de oplysninger de har.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-09-05 20:54

Citat
Åå, det er nu lidt overdrevet, kommunen ved da ikke hvilken bil jeg kører i eller dens registreringsnummer, undtagen jeg da har indvalidebil som er bevilliget gennem kommunen.

Lige nøjagtig det der, har jeg selv oplevet, både med bil og MC, og det er bestemt ikke invalidekøretøjer.....Og det var ikke engang i en socialrådgiver/sagsbehandlers computer, men på sygedagpengekontoret på Silkeborg Kommune

Jeg havde været sygemeldt i længere tid i forb. med en operation, og blev kaldt til opfølgende samtale på sygedagpengekontoret, og mens vi sidder og snakker siger hun pludselig, mens hun sidder og kigger på skærmen, om jeg har to biler. Næ, siger jeg, hvorfor tror du det.......så siger hun, jamen du står da som ejer af både en Mercedes og en Suzuki...og så viste hun mig det selv på skærmen, og der stod såmænd, "tilmeldt centalregisteret for motorkøretøjer" : Mercedes + reg. nr og Suzuki + reg. nr.

Så derfor ved jeg, at de oplysninger har de bare.

mvh dova