/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Udlejning af værelse - internetadgang.
Fra : CADmageren
Vist : 304 gange
100 point
Dato : 20-10-02 16:44

Ved ikke helt om dette er det rette forum.

Vi har en ADSL forbindelse, og jeg overvejede at tilbyde vores lejer en del af denne forbindelse.
Kan der være der nogle problemer med dette. Jeg tænker f.eks hvis de laver ulovlige downloads af nogen art. Kan vi så hænge på den??

Er der nogen der har en formulering til lejekontrakten vedr. dette. Det er jo heller ikke meningen at de konstant downloader store film, og begrænser adgangen for os andre. (der er en 256K forbindelse!)

Med venlig hilsen
Michael Christoffersen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-10-02 17:02

> Vi har en ADSL forbindelse, og jeg overvejede at tilbyde vores lejer en
> del af denne forbindelse.
> Kan der være der nogle problemer med dette.

Der er mange internetudbydere der ikke vil tillade dette på en alm. ADSL
forbindelse, en anden ting er så at det vil være næsten umuligt for
udbyderen at opdage dette, men have lige dette i tankerne inden du laver
nogen form for kontrakt.

--
Mvh,

Peter Kjær
www.air365.dk - Dykkerklubben for alle certifikater.
www.dacor.dk - Min hjemmeside om dykning og UV-fotografering

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-10-02 17:59

"CADmageren" <CADmageren.news@kandu.dk> wrote in message
news:19zs9.142432$Qk5.5506806@news010.worldonline.dk...
> Ved ikke helt om dette er det rette forum.
>
> Vi har en ADSL forbindelse, og jeg overvejede at tilbyde vores lejer en
> del af denne forbindelse.
> Kan der være der nogle problemer med dette. Jeg tænker f.eks hvis de
> laver ulovlige downloads af nogen art. Kan vi så hænge på den??

I første omgang er det jo Jer der hænger på den idet det er Jeres IP, der er
blevet brugt.
I skal så kunne bevise, at det ikke er Jer, men Jeres udlejer, der har
postet børneporno eller wahtever der nu er blevet opdaget.

Alt i alt skal man efter min mening _aldrig_ dele sin IP med andre,
medmindre det er familie osv.

Omvendt er risikoen vel ret lav for at de laver noget der er så ulovligt, at
det bliver politianmeldt så det må være en vurderingsag om du vil dele din
forbindelse.
Samtidig kan du jo overveje om din direkte gevinst er så høj, at du vil
risikere noget.

Mvh
Jimmy

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-10-02 18:03

> Alt i alt skal man efter min mening _aldrig_ dele sin IP med andre,
> medmindre det er familie osv.

Dem der poster børnoporno o.l. er jo også i familie med nogen...

Brian
---
www.gronaerten.dk

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 100 point
Dato : 20-10-02 18:42

In article <19zs9.142432$Qk5.5506806@news010.worldonline.dk>, CADmageren wrote:
> Ved ikke helt om dette er det rette forum.
>
> Vi har en ADSL forbindelse, og jeg overvejede at tilbyde vores lejer en
> del af denne forbindelse.
> Kan der være der nogle problemer med dette. Jeg tænker f.eks hvis de
> laver ulovlige downloads af nogen art. Kan vi så hænge på den??

Hvis din forbindelse ikke er hos CyberCity, så overtræder du muligvis
din aftale med din udbyder, da dette kan anses som videresalg af din
båndbredde.

Hvis de laver ulovlige downloads, så er der stadig den almindelige
bevisbyrde, men du skal ikke regne med at få erstatning når politiet
kommer og konfiskerer dine maskiner sammen med hackerens.

Og husk at beskytte din PC mod ham, da han ellers kan brude din
maskine til sit illegale materiale, og dermed få mistanken over på dig.
>
> Er der nogen der har en formulering til lejekontrakten vedr. dette. Det
> er jo heller ikke meningen at de konstant downloader store film, og
> begrænser adgangen for os andre. (der er en 256K forbindelse!)

Så må du vel smide en firewall op med noget trafikbegrænsning.
I skulle helst hænge på den med hvert jeres netkort medmindre i vil
kunne aflytte hinandens internettrafik, herunder netbank.

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 20-10-02 21:04

Ja det tænkte jeg nok.

Jeg tror jeg dropper idéen.

Kommentar
Fra : CADmageren

Dato : 20-10-02 21:05

Ja det tænkte jeg nok.

Jeg tror jeg dropper idéen.

Tak for svarene.

Godkendelse af svar
Fra : CADmageren

Dato : 20-10-02 21:06

Tak for svaret Povl H. Pedersen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-10-02 20:02

>> Alt i alt skal man efter min mening _aldrig_ dele sin IP med andre,
>> medmindre det er familie osv.

Nu ved jeg ikke hvor du har din ADSL, men hos Teledanmark ADSL kan du få
flere dynamiske IP-adresser, og på den måde kan man se hvem der har lavet
hvad.

/Jan

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-10-02 20:05

> Hvis din forbindelse ikke er hos CyberCity, så overtræder du muligvis
> din aftale med din udbyder, da dette kan anses som videresalg af din
> båndbredde.

Næh, da ikke hvis de deler regningen så der ingen gevinst er ?

> Hvis de laver ulovlige downloads, så er der stadig den almindelige
> bevisbyrde, men du skal ikke regne med at få erstatning når politiet
> kommer og konfiskerer dine maskiner sammen med hackerens.
> Og husk at beskytte din PC mod ham, da han ellers kan brude din
> maskine til sit illegale materiale, og dermed få mistanken over på
> dig.

Rolig nu. Hvis der bliver lavet ulovlige DL's kan man jo til at begynde med
starte med at se
på hvilken maskine det ulovlige ligger.

/Jan

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-10-02 21:46

Jimmy wrote:

> > Kan der være der nogle problemer med dette. Jeg tænker f.eks hvis de
> > laver ulovlige downloads af nogen art. Kan vi så hænge på den??
>
> I første omgang er det jo Jer der hænger på den idet det er Jeres IP, der er
> blevet brugt.
> I skal så kunne bevise, at det ikke er Jer, men Jeres udlejer, der har
> postet børneporno eller wahtever der nu er blevet opdaget.

Nej, det er stadig anklageren der skal bevise, at den man anklager er skyldig.
Man kunne måske nærmere sige, at det ville være en fordel at få en ekstra bruger
på ens netværk, hvis man ville lave noget ulovligt...

M.v.h.

Jonathan

--
Nyt alternativ til egen server: JSP Enterprise hotel med adgang til
Enterprise Java Beans, egen Java Virtual Machine og egen IP-adresse
(giver mulighed for eget SSL-certifikat).
http://www.jsp-hotel.dk/

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 21-10-02 00:39

Jeg kan ikke se at der skulle være noget at "være bange for" du kan du aldrig blive dømt for en andens handlinger medmindre du har ansvaret for personen, eller deltager/er vidende om ulovligheder uden at gribe ind....og selv om du deltager/er vidende så vil jeg endda blive meget meget overrasket hvis man skulle kunne blive dømt på det ??

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-10-02 23:13

"CADmageren" <CADmageren.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:19zs9.142432$Qk5.5506806@news010.worldonline.dk...
> Ved ikke helt om dette er det rette forum.
>
> Vi har en ADSL forbindelse, og jeg overvejede at tilbyde vores lejer en
> del af denne forbindelse.
> Kan der være der nogle problemer med dette. Jeg tænker f.eks hvis de
> laver ulovlige downloads af nogen art. Kan vi så hænge på den??

JA i allerhøjeste grad, hvis det f.eks. er børnepornografi.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-10-02 23:23

felix wrote:

> > Vi har en ADSL forbindelse, og jeg overvejede at tilbyde vores lejer en
> > del af denne forbindelse.
> > Kan der være der nogle problemer med dette. Jeg tænker f.eks hvis de
> > laver ulovlige downloads af nogen art. Kan vi så hænge på den??
>
> JA i allerhøjeste grad, hvis det f.eks. er børnepornografi.

Nej, i allermildeste grad. Man kan måske blive besværet af at blive
involveret i en sag, men man er ikke ansvarlig for andre folks gerninger,
bare fordi man sidder på samme lokalnet.

M.v.h.

Jonathan

--
Nyt alternativ til egen server: JSP Enterprise hotel med adgang til
Enterprise Java Beans, egen Java Virtual Machine og egen IP-adresse
(giver mulighed for eget SSL-certifikat).
http://www.jsp-hotel.dk/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-10-02 11:45

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message
news:3DB32CBC.3E650FFE@image.dk...
> felix wrote:
>
> > > Vi har en ADSL forbindelse, og jeg overvejede at tilbyde vores lejer
en
> > > del af denne forbindelse.
> > > Kan der være der nogle problemer med dette. Jeg tænker f.eks hvis de
> > > laver ulovlige downloads af nogen art. Kan vi så hænge på den??
> >
> > JA i allerhøjeste grad, hvis det f.eks. er børnepornografi.
>
> Nej, i allermildeste grad. Man kan måske blive besværet af at blive
> involveret i en sag, men man er ikke ansvarlig for andre folks gerninger,
> bare fordi man sidder på samme lokalnet.

Også selvom det er f.eks udlejer der har sat sin underskrift på aftalen med
Internet udbyderen?
Hvad vil man så gøre i en sag hvor det f.eks en under 18? - er det så
forældrene/værge der bliver stillet til regnskab?

/Dennis

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-10-02 12:01

Dennis Pedersen wrote:

> > > JA i allerhøjeste grad, hvis det f.eks. er børnepornografi.
> >
> > Nej, i allermildeste grad. Man kan måske blive besværet af at blive
> > involveret i en sag, men man er ikke ansvarlig for andre folks gerninger,
> > bare fordi man sidder på samme lokalnet.
>
> Også selvom det er f.eks udlejer der har sat sin underskrift på aftalen med
> Internet udbyderen?

Hvis aftalen er misligeholdt, kan linjen f.eks. blive lukket hvis det er
aftalt mellem udbyder og kunde, men kunden bliver ikke ansvarlig for
ulovligheder foretaget af andre brugere.

> Hvad vil man så gøre i en sag hvor det f.eks en under 18? - er det så
> forældrene/værge der bliver stillet til regnskab?

En person under 18 år er stadig ansvarlig for sine handlinger. Personer under
15 år kan dog ikke straffes. Hvordan et evt. erstatningsansvar vil være, er jeg
ikke helt inde i.

M.v.h.

Jonathan

--
Nyt alternativ til egen server: JSP Enterprise hotel med adgang til
Enterprise Java Beans, egen Java Virtual Machine og egen IP-adresse
(giver mulighed for eget SSL-certifikat).
http://www.jsp-hotel.dk/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-10-02 13:15

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message
news:3DB3DE60.A0B1EA31@image.dk...
> Dennis Pedersen wrote:
>
> > > > JA i allerhøjeste grad, hvis det f.eks. er børnepornografi.
> > >
> > > Nej, i allermildeste grad. Man kan måske blive besværet af at blive
> > > involveret i en sag, men man er ikke ansvarlig for andre folks
gerninger,
> > > bare fordi man sidder på samme lokalnet.
> >
> > Også selvom det er f.eks udlejer der har sat sin underskrift på aftalen
med
> > Internet udbyderen?
>
> Hvis aftalen er misligeholdt, kan linjen f.eks. blive lukket hvis det er
> aftalt mellem udbyder og kunde, men kunden bliver ikke ansvarlig for
> ulovligheder foretaget af andre brugere.

Ahae,
Det jeg egentlig tænkte på var i retning af f.eks Computer Party's hvor der
stillet til Internet til rådighed. Der er flere steder hvor man skriver sig
ud af en masse ansvar med brugernes færden på nettet. Dette er i
virkeligheden unødvendigt?

/Dennis

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-10-02 14:11

Scripsit "Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk>

> Der er flere steder hvor man skriver sig ud af en masse ansvar med
> brugernes færden på nettet. Dette er i virkeligheden unødvendigt?

Det har sjældent nogen juridisk virkning overhovedet.

--
Henning Makholm "Jeg skrællet har kartofler; min ene tommeltot
røg vistnok med i gryden. Jeg har det ellers got."

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-10-02 15:20

Henning Makholm wrote:

> > Der er flere steder hvor man skriver sig ud af en masse ansvar med
> > brugernes færden på nettet. Dette er i virkeligheden unødvendigt?
>
> Det har sjældent nogen juridisk virkning overhovedet.

Nej, for aftelen mellem to parter bliver ikke ændret af hvad man fraskriver
sig over for tredjepart. - Og hvad tredjepart i øvrigt foretager sig, som ligger
ud over aftelen mellem de to parter, vil man alligevel ikke være ansvarlig for.

> Henning Makholm "Jeg skrællet har kartofler; min ene tommeltot
> røg vistnok med i gryden. Jeg har det ellers got."

- For man skal ikke hænge sig i sådan bagatel...

M.v.h.

Jonathan

--
Nyt alternativ til egen server: JSP Enterprise hotel med adgang til
Enterprise Java Beans, egen Java Virtual Machine og egen IP-adresse
(giver mulighed for eget SSL-certifikat).
http://www.jsp-hotel.dk/