/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Installation af sata harddisk??
Fra : kingofthehill
Vist : 653 gange
240 point
Dato : 10-09-05 16:53

Jeg har købt helt nyt system - og vil gerne installere win xp på en WD Raptor harddisk. Mobo er Asus P5WD2.
Men det er ikke helt så lige til - i hvert fald er jeg ved at være lidt blank...

Jeg har prøvet at følge denne guide (den nederste): http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm

Har en original win xp cd og har lavet en diskette med sata drivere via "Makedisk" på den medfølgende mobo driver cd.

Jeg trykker F6 for at installere 3. parts drivere når xp-installationen fra cd'en giver mulighed for det.

Installationen fra disketten forløber tilsyneladende ok, men når jeg så går videre med xp-installationen ender det altid ud med en blå skærm, der fortæller mig, at windows er blevet lukket ned for at undskå skade på harddisken osv.

Har enabled "Silicon 3132 controller (sata2 mode)i bios...

Please help - jeg er løbet tør for gode ideer :(

Der iøvrigt en asus geforce 7800 pci, 2 gb kingston ram og yderligere en 200 gb sata hd i systemet - men hva' hjælper al den fine hardware, når jeg ikke kan få lortet op at køre... grrr!

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 10-09-05 16:59

Hej
Kan du ikke køre xp installationen alene.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 10-09-05 17:02

Ellers ryk strømmen til al unødig hardware

Kommentar
Fra : dk

Dato : 10-09-05 17:17

Hejsa

har du prøvet med data "lifeguard"

se evt. guiden her "full install guide"
http://websupport.wdc.com/products/pf.asp?fid=19

eller
http://support.wdc.com/ >> support by produkt >> WD Raptor

Kommentar
Fra : kingofthehill

Dato : 10-09-05 17:20

Måske ku jeg godt ha undværet driveren på diskette - før og efter forsøget med denne driver er resultatet hver gang den blå skærm med "Stop: ox0000007b (......., ........, .......)

I bios står raptor disken opført som "Third IDE master" .... ??

Har prøvet at pille strøm fra alt undtagen cd, grafik, hd, diskette...

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 10-09-05 18:26

Hej den skal stå som 1 FØRSTE MASTER.

Kommentar
Fra : kingofthehill

Dato : 10-09-05 18:42

ja, jeg er ikke kommet så meget videre.... alt hva jeg prøver er med samme resultat - den blå skærm.. 3 min inde i win xp installationen..

Så den her andetsteds http://www.dfi.com.tw/Upload/FAQ/US/PCIExpress-SP22.htm kan det være noget med det?
har godt nok asus mobo og har sp2 på xp-cd'en

Er set på http://eksperten.dk/spm/646829

SUK!!

Kommentar
Fra : kingofthehill

Dato : 10-09-05 19:41

Hvordan ændrer jeg den til 1 master? - Jeg har blot forbundet den til sata 1 på bundkortet..

Sata diske kører jo ikke med traditionelle jumpere og master/slave forhold..?

Bios auto-detekterer den korrekt...

Har også prøvet at installere på en anden hd - med samme blå skærm til følge, så det ikke hd'en der fejl på.. (har også prøvet en anden win-xp cd med samme resultat)

Så jeg er ude i noget trial & error - planen er nu at prøve:

1) Pille alle enheder fra undtagen det absolut nødvendige - og derefter prøve installationen igen

2) Skifte cd-rom drevet ud - og prøve at installere igen

3) Pille 'batteriet' på bundkortet fra i 10 sek, så den 'resetter' cmos - og derefter prøve installationen igen

4) Flashe bios, hvis asus da har en nyere til download - selvom jeg ikke er meget for det - og så prøve installationen igen

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 10-09-05 21:04

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;324103
Her er lillebløds bud på hvad der kan være galt.
Ikke at jeg kan sætte fingeren på noget, men der er en lang række bud på hvorfor den ikke vil....

Har du prøvet at springe 3.partsdriverne over?
Sidst jeg var med til at installere krydsp på en sata-disk brugte vi ikke de medfølgende drivere og det kørte uden problemer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-09-05 22:59

Nyere ASUS bundkort resettes med en jumper som sidder helt alene på to af tre ben. (det står i din manual)
Tag strømstikket fra comp bag på
eks.
den sidder på 2/3
sæt den på 1/2 i 10 sek
sæt den tilbage på 2/3
Din SATA skal i bios sættes til first boot

PS. Hvis du tager noget strømstik fra så skal tilhørende data/fladkabel også tages fra.

Kommentar
Fra : kingofthehill

Dato : 11-09-05 14:37

ÅHHHHHHHHHHHHH !!!!!!!!!!!!!!!

Stadig samme blå skærm efter at win installationen har pakket drivere ud og skal til at gå igang med den egentlige installation til harddisken

Starter med kun cd + sata disken + 1024 ram i maskinen - og har pillet alle kabler, der ikke er i brug fra.

Har prøvet at installere på en anden sata harddisk - med samme blå skærm som resultat

Har prøvet at springe 3 parts driverne over.. og har også prøvet at installere dem - same result

SATA disken skal vel først stå som first boot, når jeg engang og måske får installeret win på den - indtil da booter jeg jo på win xp cd'en??

I bios står disken stadig som 'third IDE master', og der er ikke noget ved 1. og 2. master - men det kan jeg ikke ændre i bios?? Hvordan får jeg den til at stå som 1.master?? Disken er forbundet til SATA 1 på bundkortet..

I bios i 'IDE Configuration', vælger jeg 'Configure S-ATA as', og vælger 'Standard IDE' (kan også vælge 'AHCI' og 'Raid')
Dernæst 'Onboard IDE operate mode', hvor jeg vælger 'Enhanced'
Dernæst 'Enhanced IDE mode support on', her vælger jeg 'S-ATA' (kan også vælge P-ATA og S-ATA+P-ATA)

jeg kan i øvrigt ikke se noget i bios, der skulle konflikte

men der jo nok noget ballade med en sata-controller på een eller anden måde, men jeg aner ikke hva', der nu skal ske..

Kommentar
Fra : kingofthehill

Dato : 11-09-05 14:37

ÅHHHHHHHHHHHHH !!!!!!!!!!!!!!!

Stadig samme blå skærm efter at win installationen har pakket drivere ud og skal til at gå igang med den egentlige installation til harddisken

Starter med kun cd + sata disken + 1024 ram i maskinen - og har pillet alle kabler, der ikke er i brug fra.

Har prøvet at installere på en anden sata harddisk - med samme blå skærm som resultat

Har prøvet at springe 3 parts driverne over.. og har også prøvet at installere dem - same result

SATA disken skal vel først stå som first boot, når jeg engang og måske får installeret win på den - indtil da booter jeg jo på win xp cd'en??

I bios står disken stadig som 'third IDE master', og der er ikke noget ved 1. og 2. master - men det kan jeg ikke ændre i bios?? Hvordan får jeg den til at stå som 1.master?? Disken er forbundet til SATA 1 på bundkortet..

I bios i 'IDE Configuration', vælger jeg 'Configure S-ATA as', og vælger 'Standard IDE' (kan også vælge 'AHCI' og 'Raid')
Dernæst 'Onboard IDE operate mode', hvor jeg vælger 'Enhanced'
Dernæst 'Enhanced IDE mode support on', her vælger jeg 'S-ATA' (kan også vælge P-ATA og S-ATA+P-ATA)

jeg kan i øvrigt ikke se noget i bios, der skulle konflikte

men der jo nok noget ballade med en sata-controller på een eller anden måde, men jeg aner ikke hva', der nu skal ske..

Kommentar
Fra : kingofthehill

Dato : 11-09-05 17:26

Fandt løsningen på http://vip.asus.com/forum/bbs.aspx?SLanguage=en-us&model=P5GD2%20Premium

- og mere specifikt "Have you connected the DVD drive to the blue Primary IDE Connector PRI_IDE"

Jeg havde IKKE forbundet mit cd-drev til den blå, men til een af de røde primære IDE connectorer på bundkortet....

Det var vist det, der var galt :) Rookie-mistake, men cd-drevet kørte jo fint - og der var heller ikke andre, der påpegede det ang blå skærm-problemet - heller på microsofts trouble-shoot side

Til gengæld kan jeg nu ikke finde ægthedsbeviset med produktnøglen til Windows XP - for satan i helvede da !!!

Og ja, det er en ægte Windows version, som er købt sammen med alle hardwaredelene...

Så det er en OEM version, hvor ægthedsbeviset normalt ville sidde på kabinettet, hvis fabrikken havde samlet pc'en. Men jeg samler det jo selv, og det satans mærke er sku ikke at finde nogen steder....

AAARRRRGGGHHH

Accepteret svar
Fra : smxxx

Modtaget 240 point
Dato : 11-09-05 19:13

Har en nøgle du kan få, men ved ikke om du kan opdatere på det.

Kommentar
Fra : kingofthehill

Dato : 11-09-05 20:00

njaee, jeg vil nu tage kontakt til shg, hvor jeg har købt grejerne, og høre hvad de siger..

og muligvis microsoft - hvis shg ikke kan hjælpe..

Jeg har også selv en gl. kode, men jeg vil ha' det her til at virke rigtigt - har jo betalt for den...

Kommentar
Fra : kingofthehill

Dato : 13-09-05 21:22

Det viste sig efter lidt parlamenteren med SHG - og efter at de havde tjekket deres produktkameraer (som åbenbart filmer/tar billeder af alle varer, inden de ryger ud af huset), at Microsoft havde lavet en fejl og simpelthen ikke sat et ægthedsbevis uden på folien omkring manual og cd - hvor det normalt sidder på en OEM-version...

Så jeg fik den ombyttet til en ny MED ægthedsbevis og produktnøgle :)

Godkendelse af svar
Fra : kingofthehill

Dato : 13-09-05 21:25

Tak for svaret smxxx.... P gives for vedholdende forsøg på at hjælpe :)

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 20-09-05 16:57

Hej. Lyder mærkeligt, den skulle godt kunne køre en installation, selvom der ikke er ægthedsbevis på.
Men der kunne jo have været fejl på CD´en.

Kommentar
Fra : kingofthehill

Dato : 20-09-05 17:54

jo jo, men under installationen spurgte den jo efter produktnøglen - som står på ægthedsbeviset...