/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
lopper+tøj
Fra : snusi
Vist : 7581 gange
100 point
Dato : 10-09-05 13:18

Hej

Hvor mange grader skal tøj vaskes ved for at vi kan være helt sikre på at lopper dør?
Og ja, dør lopperne når tøjet vaskes?
snusi

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-09-05 13:34

60 grader, men der er også råd om at nedfryse tøjer i 24 timer, idet lopperne kan overleve alm. vask.

http://kortlink.dk/sst/22bm
http://kortlink.dk/93/22bn

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-09-05 14:24

Husk også evt. hårbørster,elastikker, hårbøjler, krammedyr, hvis sådan noget har været i brug.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 10-09-05 14:46

Hej
Det er et hus, hvor min datter flyttede ind i, der er fyldt med lopper fra den forgående lejer. Vi har kontaktet en som kommer og sprøjter huset, men kom i tanke om tøjet, og hun skal jo også bruge noget tøj i mellemtiden. Hun er flyttet hjem til os igen i mellemtiden

snusi

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-09-05 14:57

Du behøver ikke vaske tøjet for at slippe af med lopper.
de dør i løbet af kort tid når de ikke er på hund eller kat.

Det du skal bekymre dig om, er loppeæg og larver, som ligger overalt i husets hjørner og kroge, hvor de kan overleve i flere år.

Så det du skal, er i gang med at sprøjte med noget der effektivt slår æg og larver ihjel, og det hedder Methopren spray LOP-A.

Og hvis du har hund eller kat, skal de behandles med noget så lopperne ikke vil være på dem.

det bedste er noget der hedder Advantage Vet, nogen små ampuller der bare skal gnides ind i nakken på dyret.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-09-05 15:13

Loppeæg kan altså også godt leve længe i tøj såvel som overalt i huset, så jeg ville for en sikkerhedsskyld også

vaske/fryse det tøj der kan være æg/lopper i. Nu har i kontaktet en som kommer og sprøjer huset,men ellers kan man i

forderstofforretninger købe nogle "oste" det ligner de, gule trekanter de hedder Vaponastrip, de er meget effektive,

men må ikke bruges i private hjem, såfrem man bor i hjemmet.

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 10-09-05 17:02

Hej Dova.
Jeg har en anden erfaring.
Vi flyttede ind i et hus der havde stået tom i et halvt år, der var lopper der havde overlevet.
Det var ikke en rar overraskelse.
Hilsen Rita

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 10-09-05 17:05

http://www.123skadedyr.dk/content.asp?ID=142&pID=130

Det var efter jeg havde læst dette, at jeg kom i tvivl om tøjet. Jeg troede også at når der ikke havde været dyr eller mennesker i huset i lang tid, ville lopperne dø, men ikke efter dette.

snusi

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 10-09-05 17:08

Ikke alt tøj kan jo tåle at blive vasket ved høje temperaturer, så måske er det en tur i fryseren det skal. Det var mere om der var nogen der også havde været så uheldig at prøve noget lignende, og havde erfaring med om lopperne nu også dør når ting/tøj fryses.

snusi

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-09-05 17:27

lillespir

Nej, det kan ikke lade sig gøre, men et ubeboet hus, der klækker lopperne lynhurtigt, så snart der bliver den mindste bevægelse, bare man f.eks. går på gulvet.

Så det er det der sker, når man oplever et sandt loppeangreb ved at flytte ind et sted hvor der har stået tomt.

En lille trøst er så, at de ikke kan formere sig såfremt der ikke er hund eller kat til stede, og derfor dør lopperne hurtigt og er forholdsvis nemme at udrydde, bare man sørger for at sprøjte mod æg og larver.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 10-09-05 17:51

Snusi, det tøj der ikke kan vaskes ved høje temperaturer, kommer bare i fryseren, og jow de dør efter sådan en omgang. Jeg har brugt det meget også ved alm. lus da jeg var dagplejer, når div. plysbamser mm. skulle have en "kur"

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 10-09-05 18:08

Tak for svaret Nordsted1.

Det beroliger mig lidt at vi kan få bugt med de lopper ved at fryse tøjet.
Jeg kan bare ikke klare at se så mange lopper på en gang, det er bare for ulækkert.

mange tak for alle svar

snusi

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 09-10-05 21:57

Hej igen

Vil lige fortælle hvordan det går med lopperne. Hele huset blev sprøjtet for lopper, alle tæpper kom ud og der blev gjort grundig rent. De har også fået nye tæpper på gulvene, og nu en måned efter, er der kommet lopper igen. Min datter er grædefærdig, hvilket jeg virkelig forstår. I dag har de igen været og sprøjte hele huset. På fredag kommer min datter og svigersøns lille hundehvalp, og de har det meget dårligt med at den skal bo i dette hus.
Det var lige lidt nyt, for at fortælle at lopper er meget svære at komme af med

snusi