/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hjælp til formel i excel.
Fra : Iboga
Vist : 1923 gange
100 point
Dato : 10-09-05 13:15

Hejsa.

Er i gang med at lave et skema i excel og der er en formel der driller eller rettere aner faktisk ikke hvordan jeg skal lave den.. I dette her skema har jeg tal listet op under i hinanden. og der er et "ialt" felt for neden. Men i denne her liste er der både plus og minus tal.. hvordan søger man for at formelen i "ialt" feltet søger for at skelne i mellem plus og minus tal..
Giver det mening?

- Jennifer

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 10-09-05 13:33

Kan ikke lige huske det, men kan dette bruges til noget
Felt 1 100
Felt 2 +100
Felt 3 =200 lav beregning +/-
Felt 4 -100
Felt 5 =100 lav ny beregning af felt 3 og 4
og derefter lav nye beregninger.
Langsomt,,,

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 10-09-05 13:38

Hvis du skal lægge de positive tal sammen og trække de negative fra, kan du da bruge sum, hvis de negative har et minustegn foran.

Jes

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 110 point
Dato : 10-09-05 13:38

Du skriver, at tallene i dine summerede felter er plus og minustal blandede. Jeg går ud fra, du mener positive og negative tal ? I så fald er excel ligeglad - den summerer bare tallene - er der negative tal imellem, bliver de bare lagt til - hvilket i virkeligheden i dit tilfælde vil fungere som om, de trækkes fra.

Hvis du derimod mener, at alle tallene er positive, men nogle af dem skal trækkes fra, må du lave den lange formel: Stå i sumfeltet og tryk på sum - peg på første tal med din mus, der skal lægges til, skriv + eller -, peg på næste tal, skriv + eller - og peg på næste tal osv, til sidste tal er sat ind med det fortegn du vil bruge - tryk retur.

Anternativt kan du skrive formlen. I dette tilfælde lægges A1 sammen med A2 mens A3 trækkes fra: =SUM(A1+A2-A3)

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 10-09-05 13:41

Lidt mere uddybende:

A1 = 100
A2 = 200
A3 = -100

I det tilfælde kan du vælge sum(A1:A3) så giver formlen mening til at lægge "-tal" sammen med

Hvis

A1 = 100
A2 = 200
A3 = 100

men du i virkeligheden ønsker, at de 100 fra A3 skal trækkes fra, må du bruge SUM(A1+A2-A3)

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 11-09-05 21:48

Løser det dit problem eller hvad? Hvis ikke så prøv at uddybe spørgsmålet...

Godkendelse af svar
Fra : Iboga

Dato : 13-09-05 09:35

Tak for svaret erling_l, det var lige det jeg sad og baksede med.
Dejligt at du forstod!

- Jennifer