/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Termostat ??
Fra : gamle61
Vist : 863 gange
100 point
Dato : 09-09-05 23:29

Er ved at lege med en solvarme fidus , hvor jeg har trukket nogle rør i et nedtaget vindue og via en spildevandspumpe fra en vaskemaskine overfører vandet til en radiator - det irriterer min sparenerve at pumpen kører hele tiden og nu ville jeg gerne finde en slags styring, således at pumpen nylig gik i gang når vandet var 4o grader varmt og igen stoppede når det er mindre end 25 - altså den omvendte virkemåde end en oliefyrs termostat - den eneste jeg kender,der virker på den måde, er den vi har i køleskabet og den kan jeg vist ikke få så højt op i graderne - er der nogen som har en ide, modtages den med taknemlighed og alligevel på forhånd tak - m.v.h. gamle61

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 09-09-05 23:37
Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 09-09-05 23:42

Noget der måske kan give dig en god idé ?

http://www.varmtvandfrasolen.dk/Produkter/hvad_bruges_det_til.htm#styring

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 09-09-05 23:56

jakjoe - du er inde på det helt rigtige , undtaget prisen, 900-1300 kr. står ikke på en pensionistlønning til legetøj , der må være noget i vores dagligdag der kan bruges, det er vel ikke muligt at vende funktionen på en oliefyrs termostat , således at den starter ved de høje temperaturer i stedet for at stoppe - på den igen , der må være en løsning - m.v.h. gamle61

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-09-05 00:00

Der kan garanteret konstrueres noget ved hjælp af en temperaturføler i vaskemaskinen.
Det skal "bare" gøres på den rigtige måde.

http://www.ahorn.dk/base/elhtm/stynik/stynik.htm
http://www.newtronic.dk/content.asp?ID=141&pID=123
http://www.hvidevaredele.dk/shop/default.asp?ProductID=847

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 10-09-05 00:19

jakjoe- den der ahornfidus synes jeg så godt ud , har et par drenge(som nu er voksne) der har gået til elektronik - det må være en sag for dem - lader tråden stå åben til i morgen , kan være der er en anden der har en go ide - m.v.h. gamle61

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-09-05 00:29

Hvis du har en pumpe fra en vaske maskine - har du vel også termostaten, den almindelige finvask er på 40 grader...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-09-05 00:48

Pas på, det går galt med vaskemaskinepumpen, den er kun beregnet til at køre
i korte intervaller,få fat i en cirkulationspumpe af en slags, den anden vil hurtigt brænde af.
Hilsen Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-09-05 00:48

Pas på, det går galt med vaskemaskinepumpen, den er kun beregnet til at køre
i korte intervaller,få fat i en cirkulationspumpe af en slags, den anden vil hurtigt brænde af.
Hilsen Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-09-05 07:51

En termostat til et køleanlæg vil virke. den starter netop ved høje temperaturer og stopper ved faldende. Find en model med føler du kan skrue uden på røret og så lidt isolering omkring så den føler lidt mere korrekt.

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 13-09-05 21:28

Fijala - er netop ved at skille et gl. køleskab ad , kan bare ikke finde ud af hvordan jeg får den til at virke ved 30-50 grader istedet for de 0-5 den er beregnet til
Keldd - er det ikke træls altid at have ret - jeg skulle tros advarsel prøve vaskemaskine pumpen , den døde 40 min senere i en røgsky , så nu må jeg ud og finde en cirkulationspumpe
på forhånd tak alle sammen - lader tråden stå lidt endnu , mens jeg experimenterer - m.v.h. gamle61

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 13-09-05 22:14

gamle61:
Bare gå til den

Accepteret svar
Fra : soeffe

Modtaget 100 point
Dato : 15-09-05 13:24

Jeg er selv ved at eksperimentere med slige ting, da jeg vil bruge systemet med solvarme til mit swimmingpool. jeg mener også du skal holde dig fra vaskemaskinepumper. Jeg er sikker på at du kan finde en renoveret cirkulationslpumpe hos en vvs-mand til billige penge. Man anvender et lignende system til gulvvarme, hvor en pumpe er monteret med en form for bypass-ventil forbundet til en termostatføler. Dér hvor det bliver kompliceret er hvordan du får en termostatføler til at snakke sammen med en microswitz som afbryder/tænder for pumpen og som stadig kan betales for alm. mennesker. Jeg er på jagt og vender tilbage når jeg har fundet noget der virker.

Godkendelse af svar
Fra : gamle61

Dato : 13-01-06 12:44

Tak for svaret soeffe. - var dig jeg valgte , men alle var hjælpsomme (mange tak)
det kører nu - fik en elektrikkerven til at hjælpe og han satte en gl. oliefyrstermostat i forbindelse med en swits(tror det staves sådan) og på den måde vendte dens funktion og da den har en vandring på ca. 8 grader , har jeg stillet den på 40 her i vinter og hvis ham på 1' ville sende lidt mere solskin var det nemmere at afprøve , men det bliver vel forår igen - foreløbig mange tak , håber jeg må vende tilbage - er jo stadig mange prob. - m.v.h. gamle61

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 13-01-06 12:49

God fornøjelse....når tiden kommer.

mvh
jakjoe