/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kondens på indvendige vinduer
Fra : als
Vist : 1888 gange
100 point
Dato : 20-10-02 11:01

Vi er lige flyttet i nybygget hus med vinduesruder der har rammer af pvc. Hver morgen har der i nattens løb dannet sig meget kondens langs vinduesglassets kanter. Er der nogen som har en idé om hvordan vi kan gøre noget ved den kondens rent bortset fra at aftørre med en klud? Der er en udluftningsrevne øverst på hvert vindue, hvor udluftningsrevnen kan reguleres i størrelse. Er det bedst at have den åben eller lukket om natten? Også vore pvc-yderdøre er indvendig drivvåde om morgenen. Hvad kan vi gøre for at modvirke det? Er det dårligt byggeri? Jeg er taknemmelig for ethvert råd

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 20-10-02 11:07

/hejza

I skal sørge for at lade fugten komme ud - dvs. lufte grundigt ud. Hvis i er flyttet i et helt nyt hus er det sandsynligvis så tæt at der ikke er noget luft eller fugt der slipper ud af sig selv. Det kræver en ekstra indsats med udluftningen.

/dorte

Accepteret svar
Fra : summer

Modtaget 110 point
Dato : 20-10-02 11:17

Der er flere årsager. Hvis huset er meget nyt, er der stadig en hel del fugt i de forskellige konstruktioner - beton m.v. Jeg tror det er hovedproblemet, og det vil løses hen ad vejen, når huset tørrer ud.
Lad udluftningsrevnerne indtil videre stå åbne døgnet rundt - lidt ekstra varme koster det, men det er nødvendig.
Så skal I lufte ud en tre gange om dagen - ikke bare et par vinduer og en dør, nej alt hvad I kan åbne, så udluftningen foregår så effektivt og hurtigt som muligt - det koster næsten ingen ekstra varme, når det sker hurtigt.
Prøv dette en tre uger og se, det skal nok hjælpe. Hvis der stadig er et eller flere vinduer der dugger, er de højst sandsynligt punkteret.
Når det er meget koldt,vild er som regel være en lille smule kondens forneden på ruden, det er helt normalt.
Held og lykke med huset og "forsøget"
summer

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-10-02 11:20

Hej als

I skal som Dorthe skriver sørge for at lufte grundigt ud.
I første omgang skal i åbne Udluftningsrevnen om natten også gerne om dagen, hvis ikke det hjælper må i åbne vinduet for at komme af med fugten.
Hvis i føler det er for træls med åbning af vinduer hele tiden, kan jeg kun råde til at få monteret en udluftningsventil. Fugten bliver nemlig til skimmelsvamp på et tidspunkt og hverken fugt eller skimmelsvamp er særligt godt for helbredet.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 20-10-02 11:59

Hej Als,

tja... det er ikke kun nybygget huse der har det problem... jeg bor i et boligkomplex a la AAB fra 60'erne, og selvom vi har vinduet stået åbnet det meste af dagen, er der om morgen når vi står op stadigvæk kondensvand... uanset hvor du vil bo og der er et vindue i soveværelset vil man have dette problem...

den naturligeforklaring er at det er koldt udenfor og inde i jeres soveværelse er det varmt... desuden er der vand i vores udåndnings luft, denne bliver til kondensvand på ruden da kulden udenfor fortætter den til vand...

det samme gør sig gældende hvis du sætter dig ud i bilen, og ruderne lige pludsig begynder at dugge, det er også fordi at ruderne er kolde og din ånde bliver forvandlet til vand/dug på ruden... du ka' bl.a. også se fænomenet om morgen hvis du har bil at alle ruderne mere eller mindre er dugget... det er den fugtighed fra vores ånde som har været inde i bilen...

men det eneste råd jeg ka' gi' er som de andre... sørg for at lufte ud om dagen, evt. lave et lille gennemtræk indimellem... at tænde for varmen vil ikke ændre det helt store på at der er kondens vand i vinduet... da soveværelset stadigvæk vil være varmere end ruden... men der er mange faktorer der ka' spille ind, kondens vand vil f.eks. ikke være så meget til stede hvis man f.eks. har termoruder, som hvis man ikke har det...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-10-02 10:04

als wrote:

> Vi er lige flyttet i nybygget hus med vinduesruder der har rammer af
> pvc. Hver morgen har der i nattens løb dannet sig meget kondens langs
> vinduesglassets kanter. Er der nogen som har en idé om hvordan vi kan
> gøre noget ved den kondens rent bortset fra at aftørre med en klud?
> Der er en udluftningsrevne øverst på hvert vindue, hvor
> udluftningsrevnen kan reguleres i størrelse. Er det bedst at have den
> åben eller lukket om natten? Også vore pvc-yderdøre er indvendig
> drivvåde om morgenen. Hvad kan vi gøre for at modvirke det? Er det
> dårligt byggeri? Jeg er taknemmelig for ethvert råd

Det lyder som om I har det meget fugtigt indendørs.

Hvis den varme fugtige indeluft afkøles tilstrækkeligt, vil vanddampen
(fugten) kondensere. Det sker på alle flader som bliver tilstrækkeligt
kolde. Det kan være vinduesruder, flader som er utilstrækkeligt
isoleret, vindues- og dørrammer. Tidligt om morgenen er det normalt
koldest udenfor, derfor er disse flader koldest og risikoen for kondens
størst om morgenen.

Der er kun et svar: Udluftning, udluftning, udluftning. Hver dag og
gerne flere gange af 5-10 minutters varighed. Man kan også lave
ventilationsanlæg, men det bør være med varmegenvinding, ellers mister
man for meget energi.

Trækventilerne kan stå åbne, men de giver formentlig ikke nok
ventilation i sig selv. I soverum bør man om natten lukke for varmen og
åbne et vindue på klem.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-10-02 12:27

Hej igen

Appropos varmegenvinding, kan jeg da varmt anbefale dette. Vi havde samme problem, indtil jeg instalerede varmegenvinding i foråret. Siden da har vi ikke haft nogle fugtproblemer overhovedet.
Et varmegenvindingsanlæg koster i mellem 30.000 og 60.000 kr, afhængigt af hvor meget man kan lave selv og hvor stort huset er. I mit tilfælde får jeg skiftet alt luft i huset 2 gange i timen ligeså i min kælder, der før lugtede af "kælder".

Da du bor i hus, kan det være et problem at have vinduet åbent når man ikke er hjemme og da det næppe er et dyrt genvindingsanlæg du er på udkig efter, ville jeg igen kigge efter en udluftningsventil/ventilator. De fås' med fugtighedsføler og ur i, således at de selv lufter ud når luftfugtigheden bliver for høj. De kan ligeså indstilles til at lufte ud når man er på arbejde eller hver aften inden man skal i seng.

mvh srhansen
Da et genvindingsanlæg er en større udskrivning

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-10-02 12:29

hovsa
Se bort fra dette -> Da et genvindingsanlæg er en større udskrivning

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-10-02 10:55

On Sun, 20 Oct 2002 09:00:36 GMT, "als" <als.news@kandu.dk> skrev:

>Vi er lige flyttet i nybygget hus med vinduesruder der har rammer af
>pvc. Hver morgen har der i nattens løb dannet sig meget kondens langs
>vinduesglassets kanter. Er der nogen som har en idé om hvordan vi kan
>gøre noget ved den kondens rent bortset fra at aftørre med en klud? Der
>er en udluftningsrevne øverst på hvert vindue, hvor udluftningsrevnen
>kan reguleres i størrelse. Er det bedst at have den åben eller lukket om
>natten? Også vore pvc-yderdøre er indvendig drivvåde om morgenen. Hvad
>kan vi gøre for at modvirke det? Er det dårligt byggeri? Jeg er
>taknemmelig for ethvert råd

Tja det ville sikkert komme uanset hvilke vinduer der var monteret,
men hvis det var af træ ville det jo rådne på et tidspunkt.

Jeg har ingen 100% løsning, men måske en lille trøst.

Det er jo udluftning der skal til, og så ikke noget med at tørre tøj
indendøre., eller bruge det som drivhus, men det er sikkert heller
ikke tilfældet.

Der kan jo sagtens være lidt fugt i et helt nyt hus, som skal ud på en
eller anden måde,

Prøv med en udluftning så meget du kan klare,

Der skal ikke være for "meget" fugt, da man får dårlig indeklima,
og hvad der følger.

Er der kun fugt om morgenen?

Vh Per
ICQ 8212837

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-10-02 11:16

On Sun, 20 Oct 2002 11:03:37 +0200, "Erik Olsen"
<bjerg.olsen@ishoejby.dk> skrev:

>Der er kun et svar: Udluftning, udluftning, udluftning. Hver dag og
>gerne flere gange af 5-10 minutters varighed. Man kan også lave

også min mening, men har set en lejlighed, hvor vinduerne står på vid
gab i mange timer om dagen, og aligevel er de drivvåde næste morgen.

Vh Per
ICQ 8212837

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-10-02 11:20

Erik Olsen wrote:

> als wrote:
>
> > Vi er lige flyttet i nybygget hus med vinduesruder der har rammer af
> > pvc. Hver morgen har der i nattens løb dannet sig meget kondens langs
> > vinduesglassets kanter. Er der nogen som har en idé om hvordan vi kan
> Klip
>
> Det lyder som om I har det meget fugtigt indendørs.

Ha.! Det var vist også det der blev skrevet.!

> Der er kun et svar: Udluftning, udluftning, udluftning. Hver dag og
> gerne flere gange af 5-10 minutters varighed. Man kan også lave
> ventilationsanlæg, men det bør være med varmegenvinding, ellers mister
> man for meget energi.
>
> Trækventilerne kan stå åbne, men de giver formentlig ikke nok
> ventilation i sig selv. I soverum bør man om natten lukke for varmen og
> åbne et vindue på klem.

Jeg er helt enig i ovenstående.
Men vil tilføje at jeg tror at det går over.

Når der selv i rum hvor ingen personer opholder sig, ved yderdøren, dannes
kondens, må det være fordi huset ikke er tilstrækkeligt udtørret.
Håndværkerne har haft for travlt.

Er der kondens i alle vinduer.? Er dørene mellem rummene lukkede.?
Er der natsænkning.? Temperaturen har betydning.

(Jeg formoder at I har døre mellem de enkelte rum. Og at I er kun er 2 - 5
personer. )

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-10-02 12:02

Sådan vil det være det første års tid - Da vi flyttede ind i vores nybyggede
hus, fortalte mureren at et nyt hus afgiver 5 - 10 liter vand i døgnet (!)
det første år. Det eneste du kan gøre er at glemme alt om varmeøkonomi den
første vinter, og så fyre godt op og lufte ud konstant....Det er ikke
synderligt sundt at gå rundt i så høj en luftfugtighed. Vi fik installeret
Genvex sammen med huset, så derfor har vi ikke selv lidt under fugt - Men
den skulle køre på højeste ydelse den første vinter.
Noget andet du skal være opmærksom på, er at du ikke stiller reoler og lign.
for tæt på væggen, da der pga. fugtafgivelsen meget let danner sig mug
bagved.

Tilykke med residensen

Mvh
/Søren

"als" <als.news@kandu.dk> wrote in message
news:Z6us9.140903$Qk5.5467583@news010.worldonline.dk...
> Vi er lige flyttet i nybygget hus med vinduesruder der har rammer af
> pvc. Hver morgen har der i nattens løb dannet sig meget kondens langs
> vinduesglassets kanter. Er der nogen som har en idé om hvordan vi kan
> gøre noget ved den kondens rent bortset fra at aftørre med en klud? Der
> er en udluftningsrevne øverst på hvert vindue, hvor udluftningsrevnen
> kan reguleres i størrelse. Er det bedst at have den åben eller lukket om
> natten? Også vore pvc-yderdøre er indvendig drivvåde om morgenen. Hvad
> kan vi gøre for at modvirke det? Er det dårligt byggeri? Jeg er
> taknemmelig for ethvert råd
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : als

Dato : 20-10-02 13:43

Mange tak for mange gode svar. Alfa og omega er altså udluftning, og jeg forstår så også at i et nyt hus er det særlig slemt da fugten endnu ikke er beton og sten fra byggeperioden. Tak til jer alle. Dejligt at kunne få hjælp på nettet. Her i Kandu kan jeg jo kun give points til en enkelt og det bliver så summer.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-10-02 12:28

Hej

Vi har/har haft samme problemer i vores hus. Da vi købte huset, var vi
uvidende/bedrevidende, og skulle spare på den dyre varme - det har kostet os
udskiftning af vinduerne her 20 år efter, og det havde vi ikke behøver, hvis
vi havde været kloge til at begynde med.

"Udluftning" er løsningen - især/også om morgenen, hvor man har udåndet en
masse fugtig luft.
Hvis I har natsænkning koster det ikke så meget, hvis I har vinduerne klem
eller ventilerne åbne.

Og vasketøjet: tørretumbler koster både slid på tøjet og elektricitet, men
lad være med at tørre mere end højt nødvendigt i stuen el.lign. det koster
nye vinduer om 20 år.
Hvis I har et bryggers med varme, så brug det, eller tør så meget som muligt
udenfor.

VH Birgitte

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-10-02 12:58

Birgitte Abkjær wrote:
>
> Og vasketøjet: tørretumbler koster både slid på tøjet og
> elektricitet, men lad være med at tørre mere end højt nødvendigt i
> stuen el.lign. det koster nye vinduer om 20 år.

Tørretumbler skal have afkast til udenfor. Tøjtørring indendørs
bandlyst.

> Hvis I har et bryggers med varme, så brug det, eller tør så meget som
> muligt udenfor.

Tøjtørring i bryggers kræver særlig ventilation.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Kommentar
Fra : summer

Dato : 20-10-02 16:46

als, du er ikke forpligtet til at give mig pointene, selv om mit indlæg var "formodet svar". Hvis der er en anden du synes skulle have haft dem, så giv lyd. Jeg savner også lidt den funktion her på Kandu, at kunne fordele pointene.
Venlig hilsen
summer

Kommentar
Fra : als

Dato : 20-10-02 17:38

Summer. Havde helst delt lidt, men da det ikke kan lade sig gøre, så mener jeg at du har fortjent dem. Du er altid klar til at hjælpe, også på Eksperten. Venlig hilsen als

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-10-02 17:24

> Når der selv i rum hvor ingen personer opholder sig, ved yderdøren, dannes
> kondens, må det være fordi huset ikke er tilstrækkeligt udtørret.
> Håndværkerne har haft for travlt.

Hvis det er fordi huset ikke er tilstrækkelig udtørret, kunne det måske være
en god ide at leje en affugter til at tage det værste.

mvh
Jesper

Kommentar
Fra : summer

Dato : 20-10-02 19:12

als, tak for roserne
Vi har selv prøvet det med nyt hus og kondens, og som en skrev, det koster lidt ekstra varme at få huset gennemtørret.
Venlig hilsen
summer

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-10-02 04:25

"Darkh" <ego@NOSPAMhjemme-pc.net> wrote in message
news:3db2d8b2$0$28787$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Når der selv i rum hvor ingen personer opholder sig, ved yderdøren,
dannes
> > kondens, må det være fordi huset ikke er tilstrækkeligt udtørret.
> > Håndværkerne har haft for travlt.
>
> Hvis det er fordi huset ikke er tilstrækkelig udtørret, kunne det måske
være
> en god ide at leje en affugter til at tage det værste.
>
> mvh
> Jesper
>
Eller termoruden er punkteret.

mvh
søren

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-10-02 20:03

On Sun, 20 Oct 2002 09:00:36 GMT, "als" <als.news@kandu.dk> wrote:

Problemet er dårlig udluftning, og der er næppe andet at gøre end at
få "blæst" hele huset igennem et par gange hver dag. Et Genvex-anlæg
burde efter min mening være et lovkrav ved alt nybyggeri. Et sådant
anlæg vil 100% løse problemet, og det kan eftermonteres men det havde
været noget billigere hvis det var installeret i forbindelse med
nybyggeriet.
Mogens

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-10-02 15:35

"Zoëga" <szoega@mail.dk> wrote in news:3db2f991$0$28836
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:noget der ligner dette

> "Darkh" <ego@NOSPAMhjemme-pc.net> wrote in message
> news:3db2d8b2$0$28787$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>> > Når der selv i rum hvor ingen personer opholder sig, ved yderdøren,
> dannes
>> > kondens, må det være fordi huset ikke er tilstrækkeligt udtørret.
>> > Håndværkerne har haft for travlt.
>>
>> Hvis det er fordi huset ikke er tilstrækkelig udtørret, kunne det måske
> være
>> en god ide at leje en affugter til at tage det værste.
>>
>> mvh
>> Jesper
>>
> Eller termoruden er punkteret.

LOL -

Kommentar
Fra : CarstenPlesner

Dato : 27-12-02 09:49

Lidt flere facts til eftertanke... En gennemsnitsfamilie afgiver hver dag ca. 15 liter vand i form af vanddampe alene fra bad og personer. Astma, allergi og pollen er et problem for 1,2 mio. danskere med luftvejsproblemer.

Og... En ting som jeg lige vil tilføje er dårlig fordeling af varmen fra f.eks. en brændeovn - problemet her er at det typisk medfører relativt store temperatur svingninger, som medfører væsentlig forøget kondensproblematik. Derfor er det her vigtigt at varmen tilføres, så jævnt som det er muligt for "den lille fyrmester". Hvis der kan "fyres over" vil du opleve et bedre indeklima.

Men... Udluftning og det meget grundigt - er og bliver alfa og omega for vores og rummets helbred !!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-01-03 16:17

Nu behøver ventilationsanlæg med varmegenvinding slet ikke koste 30000 - 60000 hvis man er "fiks gør det selv mand". Nilan har ofte små luft/luft varmepumpe kits på bud. Systemair og Øland Ventilation har en lille bitte komplet unit til ingen penge der kan varetage grundluftskiftet i huset. Nu skal man bestemt ikke udlufte 2 gange pr time, med mindre man er uvenner med sin pung. Selv om man genvinder koster det at ventilere (uanset alle leverandørernes løfter). Tag Systemairs eller Øland's mindste anlæg, lav udsugning fra køkken, bad og bryggers. Indblæsning i værelser. Lad anlægget køre med ca 100 m3/h og vupti - 0-fugt! Varmepumperne kan give lidt varmetilskud, men koster at køre med. Desuden er de medleverede filtre temmelig ringe. Og hvis varmepumpen går i stykker - så av av på pungen. Hvis huset ikke er for stort og i et plan, burde man kunne lave sådan et anlæg fra 20000,- incl moms og opefter. Bevares 60000,- kan man da også få det til at koste, men så snakker vi større anlæg, installeret og monteret. Beklageligvis bør du regne med at de fleste af dem der ekselerer i den slags anlæg ikke besidder den store viden om hverken normer, regler eller god håndværksskik for den sags skyld.