/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Køb af kompressor
Fra : Jimmy17
Vist : 1903 gange
50 point
Dato : 08-09-05 20:58

Hvordan ved jeg om en kompressor er god?

Hvad skal jeg gå efter?

Skal være en, der er effektiv.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 60 point
Dato : 08-09-05 21:04

Du skal stille ngle spørgsmål til dig selv først.
Hvad skal den bruges til:
Højt tryk
prof luftværktøj
alm luftværktøj
bare blæse skidt væk
"lufte" et akvarie
må den støje (det gør de fleste af den kraftige slags)
har du tid til at vente på fyldningen
vil du have buffer tank eller køre direkte
Det var lige hvad jeg kunne komme i tanke om.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-09-05 21:04

Du skal gå efter hvor mange liter luft og hvor mange hestekræfter. Det kommer an på, hvad den skal bruges til. Vi har købt i Harald Nyborg

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-09-05 21:07

Det kommer jo lidt an på hvad du skal bruge den til. Hvor store og hvor mange værktøjer skal den kunne trække? Kort kan man sige at jo flere HK den er på jo mere kan den trække. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-09-05 21:09

Og jo flere HK jo mere energi bruger den (dyrere i drift). Så find ud af dit behov og køb en der modsvarer dit behov. Harald Nyborg har gode og relativt billige Kompressorer i forskellige størrelser.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 08-09-05 21:11

Hej
Har du ikke brug for en murehammer eller andet, der bruger en luft, så køb en af de billige fra H, nyborg.
Har selv en, og den er STOR nok til almindelig husbehov.
Og der er masser af biligt tilbehør...
Og tager du prisen i betragtning, så kan du jo skifte den ud med jævne mellem rum

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-09-05 21:32

i dag kan du få en lille 2hk kompressor mange steder til små 500.- og når den går til smider du den væk og køber dig en ny.

Eller også kunne du bede mig om at lave dig en med en kæmpe kompressor der virkelig kan give luft. Jeg har lavet en 4 cyl. til min svigerfar på en 500 liters tank. Den giver så meget luft at han kan holde luftpistolen i bund og den går stadig op og slår fra på tryk. Bemærk ar det var en 500 liters tank.
Jeg har masser af kompressorer på lager.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-09-05 21:32

Altså løse kompressorer uden tank og elmotorer

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 08-09-05 21:38

Har kigget på et par i harald nyborg.
Er primært der, jeg handler værktøj.
De har fra 2 til 4 hk så vidt jeg kan se.

Den skal kunne bruges til mekanikerarbejde.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 08-09-05 21:43

Men de små til en plovmand på 2 hk, er de gode nok?

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 08-09-05 21:45

Kan den bl.a. drive en slagnøgle?
Flere af dem har luftforbrug op til 800 l/min.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-09-05 21:49

De små 2 HK kan ikke drive en slagnøgle ret længe ad gangen. Der er de simpelthen for dårlige til. De er mest beregnet til at pumpe luft i cyklen og blæse støv af værkstedsbordet. De kan dog godt bruges til sømpistoler, da de ikke kræver ret meget luft. En 4 HK kan til nødt gå an.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 08-09-05 21:49

Ikke efter min mening, hvis du er proffisionel mekaniker. Sådan en har jeg, men den løber alt for hurtigt tom for luft/tryk, men til mit behov, ar den god nok. Du skal købe en større. Det er bare min mening.

Mvh Franksp

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-09-05 21:50

Hvad er du villig til at ofre på en knippel god kompressor.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 08-09-05 21:51

Fijala, når du siger ikke ret længe, hvor længe er det så?

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 08-09-05 21:54

Står ikke og skal bruge en nu,men senere på året skal jeg.
Så skal ind til videre, se, hvad der er godt.
Men op mod et par tusinde til den tid, kan godt gå.
Er jo bare det, at tilbehør af ordentlig kvalitet, koster det samme samlet, som æ kompressor

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-09-05 21:59

Du kan ikke engang skrue en fælg af uden du skal vente på kompressoren

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-09-05 22:01

Pris og kvalitet hænger som regel sammen

Et par tusind for en kompressor af god kvalitet,,,, det bliver ikke let. Så må du hellere købe 4 stk. af de små.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 08-09-05 22:10

Får lige af vide det ikke hedder en slagnøgle..
Den man bl.a. bruger til at tage hjul af dæk..

Hvad hedder den så/ellers?

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 08-09-05 22:11

Må jo prøve at købe en lille og se om den fungerer ordentlig efter min smag.
Ellers sælger jeg den sq bare igen og køber en kraftigere.

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 08-09-05 22:11
Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 08-09-05 22:18

smxxx Har allerede ledt derinde.
Præcis samme side endda, men tak for linket alligevel

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 08-09-05 22:21

Hej......ellers billigt nok, men du skal ikke have,
Nyborg kan jeg forstå, den får for meget at lave.....
Men god til hobby....
Ellers skulle du prøve, en gammel smedje, eller noget i den stil.
Tankstation,,,,,,,,,
Mvh

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 08-09-05 22:28

Det kunne være, du var heldig, at finde en gammel, der trænger til en ny ledning, ved en "HUGGER" for et par kroner, værd at efterforske???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-09-05 22:34
Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 20-11-05 20:42

Tak for svaret Eyvind.