/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Plusse tal inden for samme celle i excel
Fra : ly36801
Vist : 1394 gange
50 point
Dato : 08-09-05 18:10

Hej
Jeg har før fået hjælp herinde, så jeg håber det lykkedes igen....
Er det muligt at få excel til at plusse 2 eller flere tal med hinanden i samme celle? Eks. skrive 100+100 og den så fremkommer med 200. Altså i samme celle hvor jeg lige har skrevet det....
Håber nogen forstår spørgsmålet og kan/vil hjælpe.....

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 08-09-05 18:11

Ja du skal bare skrive "=100+100" uden "" tegn i cellen

mvh berpox

Kommentar
Fra : ly36801

Dato : 08-09-05 18:21

Ja, men kan man ikke lave en fast formel, hvor man blot skal indtaste tallene. Regnearket skal bruges til folk der ikke kender excel, så ville helst undgå =tegnet.

Vh
ly36801

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 60 point
Dato : 08-09-05 18:27

Nej - det er ikke muligt. "=" fortæller excel, at cellen skal beregnes med det efterfølgende udtryk.

mvh berpox

Kommentar
Fra : ly36801

Dato : 08-09-05 18:29

Øv øv øv......
Nå men tak alligevel.

Vh
ly36801

Godkendelse af svar
Fra : ly36801

Dato : 08-09-05 18:30

Tak for svaret berpox.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 08-09-05 18:31

Alternativet er jo, at i kolonne A skriver du alle tallene lodret der skal adderes.

I celle B1 skriver du følgende: ="Total = " & SUM(A:A)

Står der nu i de 3 øverste celler 50 100 og 175 , så står resultatet i celle B1 som: Total = 375

mvh berpox

Kommentar
Fra : ly36801

Dato : 08-09-05 18:37

Nææ, desværre dur alternativet ikke, for det kan være alt fra 0,25 til en million. Det ville blive et temmeligt stort regneark............

Men ellers mange tak....

Vh ly36801

Kommentar
Fra : fdbm

Dato : 08-09-05 19:07

Excel kan da sagtens finde ud af at addere 0,25 med 1 mill, og give et brugbart resultat i sammentællingscellen. Det kan jeg ikke skulle give noget større regneark!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-09-05 19:17

Dit regnestykke fylder kun 3 celler.
Men hvad er det du vil lave.
Hvad skal brugerne gøre.
Evt. kan det måske laves i en formular.

Kommentar
Fra : ly36801

Dato : 09-09-05 10:29

Okey nu må jeg hellere uddybe det nærmere: Jeg er i butik og er ved at lave et regneark som gør det lidt lettere for mig og mine kollegaer. Nogle gange får vi betaling i check og derfor skulle man gerne kunne skrive checkbeløbene ind i samme felt, hvorefter den selv fremkommer med resultatet.
Eks: Vi modtager 3 checks. Den ene på 302,25, en på 5.010,75 og en på 250,00. Disse tal vil jeg så kunne skrive i en celle, selvfølgelig med + imellem, men jeg ønsker at kunne undlade at skrive =tegnet foran.
Disse tal er jo forskellige fra dag til dag.....

Håber forklaringen var brugbar.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-09-05 14:35

Det kan da ikke være så vanskeligt at skrive i den næste ledige celle i kolonne A.

Hvis du gør det får du jo automatisk summen i celle B1 i det eksempel jeg gav dig.

Desuden - hvis du laver en tastefejl, så kan du jo tydeligt se tallene i cellerne stadigvæk.

Dagens opgaver starter så blot med at slette tallene i kolonne A.

Ellers skal vi ud i at lave formularfelter og lidt visual basic kode

~ Det du vil med Excel kan du ligeså godt gøre med en bordlommeregner fra Netto til 19,85....især hvis det ikke er mere end måske 10 checkindbetalinger på en dag.

mvh berpox

Kommentar
Fra : ly36801

Dato : 09-09-05 20:04

til berpox

Mit spørgsmål var enkelt: Har ikke brug for at vide andet end om det kan lade sig gøre at plusse nogle tal uden at bruge =tegnet i en enkelt celle eller ej.

Har ikke brug for at vide, at jeg kan købe en lommeregner i Netto!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 12-09-05 15:25

Jamen dog ... - svaret var da ligeså enkelt

Så fald lige ned igen - jeg prøver faktisk at hjælpe dig med nogle alternative forslag - men det er nok lidt overilet at lave formularer, programkode og lignende hvis du kun skal slå 3-10 tal sammen på en dag.

/berpox

Kommentar
Fra : ly36801

Dato : 14-09-05 22:35

Er helt rolig..........

Mit regneark indeholder også enheder i kassen og penge til bank, derfor ser det ikke så kønt ud hvis jeg også skal lave ekstra plads til flere checkbeløb, som du bl.a. foreslår. Og som sagt er det også forskelligt med antallet af checks. Derfor kommer det også til at se lidt dumt ud hvis jeg har lavet plads (celler) til 10 checkbeløb, hvis jeg ikke modtager nogle.

Og ja, en lommeregner var da det letteste, men excel burde kunne klare opgaven.

Vh ly36801

Kommentar
Fra : ly36801

Dato : 14-09-05 22:35

Er helt rolig..........

Mit regneark indeholder også enheder i kassen og penge til bank, derfor ser det ikke så kønt ud hvis jeg også skal lave ekstra plads til flere checkbeløb, som du bl.a. foreslår. Og som sagt er det også forskelligt med antallet af checks. Derfor kommer det også til at se lidt dumt ud hvis jeg har lavet plads (celler) til 10 checkbeløb, hvis jeg ikke modtager nogle.

Og ja, en lommeregner var da det letteste, men excel burde kunne klare opgaven.

Vh ly36801

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-09-05 13:25

Jamen - så har jeg et andet forslag.

I dit regneark opretter du et ark (Ark2) som er beregnet til indtastning af checkindbetalinger.

På Ark 1 har du een celle der regner summen af checkindbetalinger sammen - er der ingen, er cellen blot tom.

Cellen på Ark1 kunne indeholde følgende: (jeg antager at checkindbetalingerne står i kolonne A på Ark2

=HVIS(SUM(Ark2!A:A)>0;SUM(Ark2!A:A);"")

mvh berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-09-05 01:15

Kan du bruge ovenstående forslag? Det "burde" kunne løse dit problem

mvh berpox

Kommentar
Fra : ly36801

Dato : 23-09-05 07:52

Har desværre ikke haft tid, men det lyder lovende...... Afprøver din metode i weekenden......