/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
ABT og byggranti
Fra : sybil3
Vist : 2028 gange
200 point
Dato : 08-09-05 17:06

Hvis man skal have bygget et hus... Så må ABT 93 være en god kontrakt... Her er der regler for voldgift og sikkerhed (10% af byggesum, dvs. 100.000 for et byggeri til 1.000.000)

Byggarantig giver forsikring på op til 100.000 (pr skade), men samtdig henvises der til "Byggeriets Ankenævn", ved volgift, som meget smukt skriver:

"Stk. 2. Ankenævnet behandler ikke klager over nybyggerier vedrørende det i stk. 1, nævnte arbejde, hvis den samlede entreprisesum for hele byggeriet overstiger kr. 1.000.000,- inkl. moms"

Hvilket må betyde at volgift skal afgøres jf. ABT93.

Hmm. Ummidelbart ser det ud til at ikke kommer til at mangle noget hvis de ikke er medlem af byggranti?

Okey hagen må være at garantien fra ABT93 nedskrives til 2% efter 1 år (20.000).

Skal man fravælge et firma der ikke er medlem af byggaranti, eller er ABT93 godt nok?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-09-05 17:59

Jeg ville under ingen omstændigheder turde få bygget af nogle uden byggaranti. Måske jeg ikke helt har forstået spørgsmålet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-09-05 18:18

Nå jeg læser om kontrakten på ABT 93, ser den okay ud, men hvem skal bygge jeres hus??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-09-05 18:48

Ikke alle byggefirmaer vil indgå en ABT 93 kontrakt, så det skal du så også lige tjekke med dit byggefirma, om de vil

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 12-09-05 15:24

Hmm.

Jeg har idag haft besøg af en venlig mand (som jo gerne ville sælge mig et hus)

Argumentet fra ham var at opdele leverancen af huset i flere dele... og skrive ab92 på dem...

Råhuset er fra arki-huse (www.arki-huse.dk), som bygger elementerne i litauen.

Kontrakten ville "derfor" skulle skrives med Tømrerfirmaet Henning Jensen A/S. (som er medlem af byggaranti)

Henning Jensen er medlem af byggaranti.

så skal jeg bare læse lidt på AB92

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 14-09-05 18:29

Når du vælger at bruge ABT 93 står entreprenøren inde for funktionen dvs man har rådgiveransvar. Det samme er ikke nødvendigvis gældende ved AB92. I min tid hos en større teknisk entreprenør, blev vi forbudt at indgå kontrakter efter ABT uden først at have konfirmeret sagen med juridisk afdeling. AB92 måtte vi ukritisk bruge. Uden at have nærlæst de to, vil jeg mene du er bedst stillet med ABT 93.

Tilbage til Litauerne. Du skal sateme være sikker på, hvilke banditter du har med at gøre. PT er blandt andet Plane Entreprise grusomt i søgelyset oppe i Århus. Claus Burmølle er vist både blevet politianmeldt og alt muligt. Litauerne arbejder bedst under grundigt og særdeles kyndigt opsyn. Vi har lige været på en plads, med Litauiske tømrere. Dem kunne jeg slet slet ikke finde på at bruge til noget som helst, men det er der selvfølgelig også danske tømrersjak jeg heller ikke ville bruge.

Godkendelse af svar
Fra : sybil3

Dato : 16-11-05 22:27

Tak for svaret 3773, suk, det er oprydningsdag... jeg er dog blevet klogere...