/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvilke energiruder?
Fra : anyway
Vist : 944 gange
100 point
Dato : 08-09-05 16:51

Jeg skal have en del store termoruder udskiftet. I den anledning har jeg selvfølgelig undersøgt hvilke lav-energiruder der er optimale. Lige som jeg har indhentet priser. Jeg synes det er svært at overskue tilbudene, da ingen af dem opfylder alle disse 4 pkt.:
1) Metal/sølvbelægning på inderste glas.
2) Gasfyldt mellemrum, Argon eller lignende.
3) Rudetykkelsen 4-15-4 er bedre en de gamle 4-12-4
4) Endelig pointeres at det er noget skidt med aluprofiler, p.g.a. kuldebroen

Er alle 4 pkt. lige væsentlige, eller er et eller flere ”reklamegas”

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-09-05 17:04

1. ??
2. Argon gas fortrænger ilt så der ikke afsættes dråber på indersiden.
3. Hvis det er rude tykkelsen på 3 lags glas så er 2 lags lige så godt med coated glas 1.5
4. træ i sig selv isolerer bedre end alu.

Prøv at kigge her:
http://www.byggebiksen.dk/
se under thermoruder

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 08-09-05 17:27

1) (fra http://www.byggebiksen.dk/ ) Lavenergiglas :(U=1,1W/m²/K) En lavenergirude er en
thermorude, hvor det ene lag glas er et lavemmisivt glas, d.v.s. et glas, som ved en
højteknologisk proces er blevet coated med en film af metaloxider.
2) Gasfylden forsinker afkølingen af ruden http://www.byggebiksen.dk/ nævner ikke om deres
ruder indeholder gas.
3) Det skal være to-lags 4-15-4
4) Tror du har misforstået. Aluprofilen er afstandsprofilen mellem ruderne Her anbefales at
man køber ruder med "varm kant" (varm edge) Her er afstandsprofilen erstattet af et ikke
varme/kulde ledende materiale. Dette fremgår heller ikke på http://www.byggebiksen.dk/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-09-05 19:22

Nu må man da håbe at resten af huset lever op til de hårdfine beregninger som du er igang med.
Men husk mulighed for ordentlig udluftning, så ikke besparelsen sættes til i sygdom.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 08-09-05 19:37

Det drejer sig om varme og afskaffelse af kuldenedfald og er iøvrigt i overensstemmelse med Energistyrelsens forslag. Når man har 15m2 glas i stuen, er det ikke altid rart en kold og blæsende efterårs/vinterdag.
Udluftning er selvsagt ingen problem med så store glaspartier - hurtigt og effektivt og ikke et lille vindue der står på klem i timevis

Accepteret svar
Fra : anders_bak

Modtaget 100 point
Dato : 09-09-05 12:30

Du skal være opmærksom på en ting, de fleste producenter opgiver U værdien for den rude deres vinduer er lavet af. Dette kan imidlertid være meget misvisende, idet langt det største varmetab som du også selv nævner foregår gennem et evt. aluprofil.

Som tommelfingerregl gælder rudens u værdi først 10 cm. fra listen (pga. den kuldebro der opstår langs alu profilet), hvilket f.eks. vil sige at det kun er et areal på 36% af et vindue på 50 X 50 cm der rent faktisk har den opgivne U værdi.

Dette tangerer jo falsk markedsføring, men er desværre udbredt inden for vinduesbranchen.

Vær derfor opmærksom på grundlaget for en evt. energiberegning af dine vinduer, er der kun benyttet én U værdi, og så ganget op med arealet kan du godt glemme alt om troværdigheden.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 09-09-05 12:34

Har lige kigget på byggebiksens hjemmeside, og ganske rigtigt opgiver de kun en U værdi på 1,1 = rudens U værdi. Før du evt handler der, så bed om oplysninger omkring det komplette vindues varmetab.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 09-09-05 12:42

se evt. http://www.bygningskulturelt-raad.dk/shop/ her kan du købe en cd-rom der bla. indeholder et beregningsprogram til varmetabsberegning af vinduer, kender ikke programmet, men har generelt stor tiltro til, og kun gode erfaringer med raadvadcenteret

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-09-05 13:06

Jeg vil lige gøre opmærksom på, at det ikke var nogen anbefaling, jeg henviste til.
Men i deres prisliste fra '95 står der at man kan bestille thermoglas som energiglas K= 1.5
Det er firmaet "Rødbo" som laver vinduerne efter det opgivne mål og en pris som svarer til nærmeste standardmål. Scanglas leverer ruden som er monteret.
Jeg vil anbefale at få færdigmalede vinduer i den >ral farve< du vil have.
Alle mine udskiftede vinduer og døre er med K=1.5
(Vi havde 3 lags glas i de fleste vinduespartier før)

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 09-09-05 13:07

Ups, blev lige opmærksom på at beregningsprogrammet er til vinduesrenovering, så det er ikke sikkert at du kan bruge det., så fik jeg vist også skrevet indlæg nok (-:

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 10-09-05 18:48

Har ikke fået mail fra Kandu siden i går middags, derfor først reaktion nu.
Jeg fik mail fra http://www.byggebiksen.dk/ fredag eftermiddag. Samtlige 4 pkt. jeg efterlyser opfylder deres glas.
anders_bak, du har ganske ret i hvad du skriver om alu profiler. Selv om Eyvind griner lidt af mig 08-09-05 19:22 er det mig magtpåliggende at få ruder med såkaldt varm kant. Også dette pkt. opfylder Byggebiksen.
Det mest underfundige er næsten prisen. Selv om firmaet ligger i Skovlunde, kan de levere 4 stk ruder 1730x1300 og 1 stk 1200x1400 på min adr. i Nordjylland til kr.5119, hvilket er 600kr. lavere end det billigste jeg har fundet i nærheden UDEN varm kant.

Så det bliver nok en bekræftelse på Byggebiksens ruder på mandag.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-09-05 18:40

Varene kommer fra Jylland og nu skal de ikke så langt væk.

Godkendelse af svar
Fra : anyway

Dato : 12-09-05 18:58

Tak for svaret anders_bak.