/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bremseskiver
Fra : pims
Vist : 2289 gange
200 point
Dato : 07-09-05 19:28

Hej allesammen.
Hvordan får jeg afmonteret bremseskiverne på en Mazda 323 1,5 fra '85?
Jeg har taget centermøtrikken og ophænget, jeg har trukket, skubbet, slået og hamret osv.
Men den gi'r sig ikke, er der nogen der har et godt bud?
Mvh. Pims

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-09-05 19:37

Der skal vel bare bruges en aftrækker og skiven er vel spændt på navet med nogle bolte som skal demonteres først

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-05 19:41

Har du også løsnet de 4 skruer som selve skiven er skruet fast med?

http://www.thansen.dk/products.asp?c=576604735&n=360349756#xy

Men de kan være svære at få af, hvis de har "muret" sig fast med bremsestøv o.s.v.

Det der med at slå på skiverne er ikke godt, hvis det er nogen du skal bruge igen.

Men du kan prøve at slå forsigtigt på dem inde omkring centerhullet, på det flade stykke hvor de fire skruer sidder.

mvh dova

Kommentar
Fra : o_k

Dato : 07-09-05 19:53

Ja hvis du har taget de skruer som dova siger, så skal det værer det. Men den er nok rustet sammen, hvis du har købt nye så slå på dem, husk at gører navet rent og gi det lidt olije inden du sætter de nye på.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-09-05 19:53

Center møtriken.... skriver du
Ifølge dovas link skal du da bare have hjul og kaliber af . (og måske fjerne en lille låse skrue....)
Hvis det er den store møtrik i midten er det til dine hjullejer,,,, og den skal du være lidt forsigtig med at spænde for hårdt.. da du ellers ødelægger dine lejer...
Hvis den bare strammer kan du slå med en hammer omkring den midterste del der holder fast på narvet.... ikke slå for hårdt men små gode slag...
En anden mulighed er at varme skive op inde ved midten og se om den så gir sig.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : pims

Dato : 07-09-05 20:19

Dova, de fire skruer sidder bag ankerpladen, dem kommer jeg ikke til før jeg har fået skiven af. Jeg har osse fjernet trækakslen og forsøgt at montere en aftrækker bag på men der er ikke rigtig noget den kan holde ordentlig fast i, så den glider bare af.
Pims

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 07-09-05 22:12

Hvis alle skruer er væk er der kun tilbage at give dem et kraftigt slag med en mukkert udefra i kanten så de begynder at vippe, ved at slå skiftevis i højre og venstre side, og oppe og nede. De skal formodentlig skiftes så der er ikke andet at slå til. Hvis man vil undgå så brutal en behandling, skal man skifte skiver hvertandet år. Mvh. K.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 07-09-05 22:19

Vil lige tilføje, børst dem rene og giv dem olie inde i midten hvor de omslutter lejet, inden og imens du slår på dem. Mvh. K.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 07-09-05 22:50

Det går ikke, skiven sidder på en flance som sidder i et lejehus. Hvis jeg slår for meget, risikerer jeg at smadre lejerne. Pims

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 07-09-05 23:15

Jeg har slået med mukkert så hårdt at bremseskiven har delt sig, men har aldrig smadret lejerne.
alimak

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 08-09-05 03:23

Der er ikke anden udvej, det er sådan vi gør på værkstederne, ( men vi venter gerne til kunden er gået)
Mvh. K.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-09-05 17:28

Det er ikke de 4 skruer bag på ankerpladen der skal af. De holder netop ankerpladen på plads.
Næ det er de 4 som sidder forfra i navet på skiven. De spænder skiven fast til navet "lejehuset". Det er dem der skal af. Måske det er unbrace så deu ikke umiddelbart kan se dem, men de skal være der. Se dova's link fra thansen, der er de 4 huller i skiven vist

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 08-09-05 18:35

Fijala
De 4 huller i skiven er for hjulboltene, han har nok fjærnet hjulet.
alimak

Kommentar
Fra : pims

Dato : 08-09-05 20:23

Nej, jeg ved godt hvad i mener, men det er ikke det som er problemet.
Jeg har lige snakket med en mazda-mekaniker, han si'r at hele navet skal af og derefter op i en speciel aftrækker som de har. Det er den eneste måde at gøre det på, hvis man skal bevare lejerne. Så nu har jeg afmonteret hele molevitten, og så kører jeg ned med skidtet til Mazda i morgen. Så må vi se hvad der sker.
Pims.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 09-09-05 01:46

Det tager mig under en time at skifte skiver og klodser, men er man uøvet kan det sagtens blæses op til et stort teknologisk problem, de af mine kunder der har kørt rundt i 20 år gamle biler, har ikke lige haft et par
hundrede tusinde kroner at smide i en ny vogn og har heller ikke kunnet betale 6-12000 kr. om året til service
tingene hænger jo sammen. Nu har Pims fået den ide at lejerne tager skade, som alimak også har sagt, jeg
har gennem mere end 40 år. heller aldrig slået lejer i stykker. Vi har prøvet at hjælpe med vores erfaring, held og lykke Pims, håber ikke det bliver for dyrt. Mvh. K.

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 09-09-05 11:05

Hm ,det kan da ikke passe at de sidder så fast.
Nå men man kan på mange andre biler bare tage et hjul af gangen,løfte bilen
op ,af med hjulet , tag bremsecaliber incl. holder af, boltene der holder skiven,
Start bilen og lad den køre i f.eks andet gear altså skiven drejer rundt´, samtidig varmer
man navet op med f.eks en gasbrænder, slå med den anden hånd iført hammer på skiven.
Gamle biler som Fiat ,5 min. så var de fastrustne skiver afmonteret uden problemer
moped

Kommentar
Fra : pims

Dato : 09-09-05 17:36

Så lykkedes det, 12-1300 kr. incl. nyt leje og nye pakdåser og arbejdsløn.
Det ene leje var ødelagt efter den lidt hårde medfart.
Pims.