/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
At gøre barnet renlig
Fra : anetteogjesper
Vist : 634 gange
20 point
Dato : 07-09-05 15:16

Hej

Vi har en datter på 2½ år, vi meget gerne ville begynde at have renlig, men vi ved slet ikke hvordan vi skal motivere hende?
Er der nogen der kan hjælpe os, for vi synes det er ved at være tiden...?

mvh
Familien

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-09-05 15:19

På potte hver anden time, og tonsvis af ros når der er gevinst!

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 07-09-05 16:38

Det er bestemt ikke for tidligt at tænke på pottetræning nu. Mange børn lærer det før, selv om der selvfølgelig er undtagelser.
Med for tidligt, mener man i reglen før de er 18 mdr.
Men du kan læse om det her, sammen med en "trin for trin" vejledning
www.b-a-b-y.dk/artikler/veogvel/potte3.asp

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-09-05 16:39

Citat
KOM allesammen og se den FINE pølle lille Nuser har lavet.

Dirck Passer

Og det virker dæleme.

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 07-09-05 17:47

hvis hun ser andre børn der går på toilettet bliver det interessant.
Gør toiletbesøg til noget interessant. Giv barnet lov til at sidde på potte eller toilet med bræt efter spisetid. og lad hende sidde med en god bog - eller sid der sammen med hende.
Lad være med at presse hende - og ganske rigtigt giv ros, når der er gevinst.
Husk også at det kan være overvældende for barnet at erkende, at der kommer noget ud i den anden ende. Nogle børn bliver paniske over at se en (bip...) der ligger og svømmer rundt i toilettet. Det er helt normalt.
Lad vær med at presse på. Der er børn ( især i andre kulturer ) der er renlige, når de er 2 år, men det er ikke noget at efterstræbe. Det er ofte presset igennem.
Så slap af, og giv god tid - og gør det til noget hyggeligt, som mor og far er interesseret i...

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 07-09-05 17:48

- og så tager det tid at lære.
Er barnet meget tungnemt og uinteresseret kan det på et senere tidspunkt (lidt før 3 år) være en hjælp at lade det gå uden ble, og så opleve den våde og klamme fornemmelelse af afføring i bukserne. Det kan motivere nogle børn, og det er harmløst..

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 07-09-05 18:04

jeg tror ikke det er noget man kan forcere. Lad jeres barn prøve at sidde på toilettet når I skifter det, og gør en hyggestund ud af det.

Alier jer med dem der også passer barnet - dagplejer/pædagog, bedsteforældre osv, så I prøver at gøre det samme.

Og så husk, at de superabsorberende bleer, børn bruger nu, kan gøre det svært for et barn at mærke, at det faktisk har tisset i bukserne, så måske blefri, hvis vi får flere sommer-efterårsdage.

Men det er jo ikke en konkurrence. Jeg arbejder i en børnehave og nogen børn er renlige når de starter som 3 årige og andre når at blive næsten 4, de bliver det jo alle sammen alligevel, hvis der ikke er fysiske eller psykiske problemer der forhindrer det.

Jeg tror det vigtigste er, at man ikke gør det til et stort problem, der fylder for meget, det skal bare være en naturlig ting i barnets hverdag.

Held og lykke med projektet

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : malou0503

Dato : 07-09-05 20:50

Mine to børn har aldrig siddet på potte. Vi købte et toiletsæde i Jalsøe og satte en skridsikker skammel foran toilettet til fødderne. Samtidig gik vi over til buksebleer da børnene var omkring 2 1/2-3 år. Min datter blev meget hurtigt renlig, mens min søn først blev renlig som knap 4 årig. Han havde simpelthen for travlt med at opdage verden til at kunne koncentrere sig om så "banale" ting som renlighed samtidig. Men fælles for begge børn har været, at vi havde helt faste rutiner omkring toiletbesøg: Som det første når de stod op om morgenen - ud på toilettet og se om ikke der skulle komme en lille tissetår. Mens de sad og småvågnede blev de nusset lidt og vi talte evt. om hvad de havde drømt.
Hvis ikke der var gevinst prøvede vi lige inden vi gik ud af døren. Derefter nogenlunde fast før eller efter aftensmaden samt inden bad/sengetid. Vi har aldrig presset/stresset dem til at præstere noget på toilettet men levet efter "bedre held næste gang" samt gjort det til noget lidt hyggeligt, hvor man gerne må synge, læse eller bare sidde i fred.

Somsagt har buksebleerne været guld værd i renlighedsperioden, de er nemme at få ned og op også for barnet selv og så skal man ikke kassere den tomme ble hver gang den har været taget af. Har ikke brugt samme mærke til begge børn da jeg syntes de sad forskelligt på dem, så prøv jer evt. selv frem hvilke der sidder bedst på jeres datter.

Held og lykke med projektet - husk det kan tage rigtig lang tid, så lad endelig være med at blive utålmodige (Vi voksne kan jo heller ikke præstere et toiletbesøg når det lige passer andre).

Malou

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 10-09-05 21:37

Vi har to børn, hvor den ældste på 5 blev renlig som 3-årig, og den yngste på 2 stadig bruger ble.

Min oplevelse med mine unger har helt generelt været, at tingene forandrer sig, når ungerne er klar. Derfor har vi heller ikke gjort noget for, at den ældste skulle blive renlig, men har derimod ventet på, at han selv tog initiativ. Hvilket han så gjorde omkring de tre år, da han pludselig blev interesseret i vores toiletbesøg. En dag ville han så gerne prøve og fik selvfølgelig lov. Potten blev aldrig aktuel i hans tilfælde. Derefter holdt han så gradvist op med at bruge ble og ud over de helt uundgåelige uheld i starten, så blev han stille og ganske uproblematisk renlig.

Vi har ikke brugt klapsalver til at fejre hverken afføring eller tis, ud fra devisen om, at han jo heller ikke skulle udvikle præstationsangst. Vi har støttet og været opmærksomme på at kunne rende på toilettet "NU FAR" - men mere mystisk har det heller ikke været.

Som sidste kommentar, så har vi heller aldrig forsøgt at få ham til at tisse på bestemte tidspunkter - morgen eller aften. I min barndom skulle vi nemlig altid liiiige se om der ikke var en lille tissetår, inden vi skulle ud af døren. Det har resulteret i, at jeg i dag nærmest ikke kan gå ud med skraldeposen uden at føle, at jeg liiige skal på toilettet først. Det er irriterende!

Hvordan det bliver med barn nr. 2 er selvfølgelig ikke til at sige. Men indtil andet er bevist, regner jeg med, at det hele kommer af sig selv, når drengen er klar.

Med venlig hilsen
Michael Moeslunds kone

Godkendelse af svar
Fra : anetteogjesper

Dato : 13-09-05 15:26

Tak for svaret dova.