/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Rensning af klinker
Fra : Mejen
Vist : 2356 gange
75 point
Dato : 07-09-05 09:04

I mit badeværelse er der malet på klinkerne, hvordan får jeg bedst/nemmest muligt renset malingen af?!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-09-05 09:18

hvis fugerne er malet også får i noget bøvl med dem - i og med at malingen trænger ned i fugerne.
Klinkerne er lidt svære at få renset af - i sin tid brugte vi slibesvamp og noget der lignede barberblad (mejsel lignende genstand) - og måtte tilsidst bruge både slibesvamp og terpentin - større arbejde - så hvis nogen har en bedre løsning kigger jeg med

ps.. herboende nabo fik ram på en god bid maling på klinkerne med acetone - men klinkerne led skade af det.

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 07-09-05 09:46

Hvad med at prøve rådet som man ville bruge på træværk:
Brun sæbe og kausisk soda og så "film" over, så det holder sig fugtigt, og så skrab af....prøv evt på en enkelt flise først for at se om det skader.

Bruger i acetone er det vigtigt med god udluftning, da det er meget flygtigt og giftigt!

mvh steen

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 75 point
Dato : 07-09-05 12:21

M.h.t. fugerne, så findes der en 'fugepen', med den kan man gøre gamle fuger nye ;)

Du kan læse om den her:
http://66.249.93.104/search?q=cache:TuPi_p-Rg0oJ:www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php%3Fselection%3D%26cid%3D%26id%3D8043+fugepen+til+v%C3%A5drum&hl=da&lr=lang_da

Men husk der er flere producenter af pennene.

M.h.t. malingen på fliserne - der ville jeg helt sikkert spørge en fagmand, gå til en farvehandler og spørg, man kan så nemt komme til at beskadige de dyre klinker.

God arbejdslyst

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 07-09-05 12:22

Øv, der gik kuk i linket - men marker hele molevitten, så fremkommer det

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 09-09-05 13:03

En afrensning kan hurtigt blive et lige så stort arbejde som at udskifte klinkerne så overvej nye klinker, så kan i også få dem i helst vil have. Dette selvfølig forudsat at økonomien rækker til det.

Godkendelse af svar
Fra : Mejen

Dato : 14-09-05 10:57

Tak for svaret vil.du.