/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Kan El-giganten løbe fra reparationsgara~
Fra : gxu2002
Vist : 948 gange
100 point
Dato : 07-09-05 08:53

Jeg købte et digital videokamera af mærket JVC DVP9E hos El-giganten da Fields åbner sidste år. Da jeg endelig fik computer med firewire indstik, troede jeg, at jeg kan komme i gang med video redigering. Men ak. Kameraets firewire stik gik i styk efter en uges brug. Jeg sendte kameraet til reparationen hos El-giganten. I går fik jeg et brev, hvor El-giganten afviste reparere kameraet på reparationsgarantien med en latteglig begrundelse. Kameraet var udsat for fysisk overlast enten i form af slag/stød eller et tryk uden jeg har lagt mærk til det. Jeg mener, at det klart er materialfejl, idet Firewire stik skal kunne holde til at blive brugt. Værkstedet er så fækkert at afkræve 1765 kr. for at skifte firewire stik på et videokamera, der opreindeligt havde kostet 5.000. Hvad skal jeg gøre Er der nogen, der har været ude for noget lignende?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-09-05 09:00

Jeg vil da mene at det kan ses hvis firewiren har lidt overlast - kan det ??????
Gik du ind med det mens garatien dækkede ??????
Har du accepteret de skulle reparere eller gjorde de det blot uden at spørge dig ???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-09-05 09:24

hej gxu2002, den behandling ville jeg ikke umiddelbart finde mig i, men inden jeg gik videre med en evt. klage, ville jeg lige ringer hertil http://www.flere-penge.dk/Forbrugerstyrelsen.htm

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-05 11:46

Først og fremmest, hvilken garanti var der på kameraet da du købte det?

Garanti er ikke noget en forhandler er forpligtet til at give, medmindre det står skrevet i købspapirerne.

Men købelovens om reklamationsret skal overholdes, d.v.s.:

2 års reklamationsret fra købsdato.
det første ½ år, kaldes formodningsperioden, og der formoder man at en evt. fejl har været til stede på købstidspunktet.
Og sælger skal reparere/udbedre fejlen, hvis han ikke kan bevise at fejlen ikke var der ved købet.

Efter det ½ år er det straks værre, for der skal du som køber kunne bevise, at fejlen var til stede på købstidspunktet.

Ellers hænger du selv på fejl og mangler.

mvh dova

Kommentar
Fra : gxu2002

Dato : 07-09-05 16:51

Der er kommet en del svar. Jeg vil gerne supplere, det er de 2 års reklamation, jeg gerne vil benytte mig af. Kameraet har været til reparation men dog på grund af pixel fejl. Det var muligt for at kontrollere firewire stik eller beskaffenhed af firewire stik før jeg fik en computer med firewire port. Firewire stik er netop bygget sådan ingen slag eller stød kunne skade den. Som sagt i min forespørgsel, mener jeg, at firewire er af ringe kvalitet når den ikke kan engang klare 2 uger.

Jeg spørger hér for om at man har erfaring med, at firewire stik kan lide overlast ved normalt brug og man har erfaringer med dårlig firewire stik. Jeg har aldrig selv hørt om det.
Tak for alle svarene og jeg skal måske finde ud af, hvad overlast er størrelse.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-05 17:20

Jamen, den eneste mulighed du har i den situation, er at køre en sag mod forhandleren, med påstand om at varen har været defekt eller ikke lever op til standarden for hvad man må forvente af et produkts holdbarhed, og der skal du kunne bevise, at kameraet har været fejl/mangelbehæftet da du købte det.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-09-05 17:50

jeg har heller ikke hørt om firewire der bare smuttede i løbet af nul komme nul !!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-09-05 12:28

ElGiganten er et SKOD firma, der gentagende gange er løbet fra deres forpligtigelser.
De vil som mange andre også gerne tegne en ekstra forsikring, for så forsøger de at smørre problemet over på forsikringen, selv om garantien stadig er gældende.
Jeg taler af egen erfarring, og sætter aldrig mine ben i denne butikskæde, om så det er den sidste der findes!

Fortæl dem, at du går til forbruger rådet og ombudsmanden, samt at du henvender dig til TV's forbrugermagasin.
De kan nemlig ikke lide denne form for offentliggørelser.
En gang imellem er man nød til at skyde gråspurve med kanoner!

Kommentar
Fra : janpjat

Dato : 21-06-06 02:00

Jeg er altid blevet godt behandlet i El giganten. Jeg har også købt ekstra forsikring på en bærbar Pc
og da jeg havde et uheld efter 2 år og 4 mdr. fik jeg faktisk en ny på den forsikring jeg havde købt.
Som dansker har vi bare en tendens til bare at hidse sig op som forkælede børn, hvis vi ikke får vores vilje efter 4 sek. Jeg fik at vide da jeg købte deres forsikring, at hvis reklamations retten dækkede, var vi min forsikring overflødig, men den dækker jo kun i 6 mdr. reelt, så min ekstra forsikring er jeg da meget glad for i dag. Jeg var også skeptisk da jeg købte den, men i dag havde jeg stået uden pc uden den ekstra forsikring jeg købte. Jeg er ikke i tvivl om hvor jeg køber mine elektroniske apparater næste gang.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-06-06 15:02

Lidt pjattet janpjat!

Uanset hvad de siger og påstår, og om det er nyt eller gammelt, så gælder købeloven med de to år.
Man laver godt nok mange krumspring for at slippe for udgifterne, men lov er lov!