/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
patologisk smertereaktion
Fra : batman1
Vist : 1015 gange
200 point
Dato : 06-09-05 23:49

hvad betyder det, jeg forstår ikke dette lægesprog

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-09-05 23:51

Patologi - noget med død...så mon ikke det er smertereaktion efter dødens indtræden?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-09-05 23:54

patologi er "læren om sygdomme, deres årsag og symptomer" .. så måske er jeg lidt på vildspor alligevel....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-09-05 23:54

Kan måske være tale om "fantomsmerter".... som opstår ved amputation. Man kan føle smerte i en fod, hånd..... der er fjernet.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-09-05 00:16

Rigtigt Berpox. Men patologisk bruges jo osse til at benævne noget som er sygeligt eller abnormt. I flg min fremmedordbog, her dciteret:

"patologisk sygdoms-, sygelig, abnorm"

Så der kan måske være tale om en abnorm smertereaktion eller ligefrem sygelig reaktion på en relativ lille stimulus.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-05 00:25

Patologi betyder kort og godt, læren om sygdomme.

Patologisk smertereaktion, er bare en betegnelse for at der ved en undersøgelse konstateres smerter.

mvh dova

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-09-05 00:29

Ja ja rolig nu Dova.

Hvis det var tilfældet var der jo ikke nogen grund til at skrive patologisk. Smerter er jo naturlige og skal forekomme, men de kan jo være så udtalte, at de ikke er normale og dermed beskrives som værende patologiske. Jvf. Gyldendals fr.ordbog og Klínisk ordbog

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-05 00:46

Et eksempel kunne være:

Ved en patologisk undersøgelse (=lægetjek) kan man ved hjælp af palpation (= berøring/beføling) finde ud af om der er smertereaktion og hvor kraftig smertereaktion der er.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 200 point
Dato : 07-09-05 09:56

patologiske smerter er kroniske smerter......

http://www.uib.no/ibmp/DBSmerte.htm

se under to typer smerter

synes det illustrerer ganske glimrende

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-05 11:53

Nej mirit, det er ikke rigtigt.

Patologiske smerter er symptomer i forb. med en given lidelse.

Altså du får f.eks. et hold i ryggen, eller brækker en arm el.lign.....det er en lidelse hvor man ved, at når man konstaterer den patologiske lidelse (=stiller diagnosen) giver det nogen bestemte smerter, (patologisk smertereaktion)

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : batman1

Dato : 08-09-05 16:35

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-09-05 19:25

ilm - det var faktisk også hvad min læge sagde idag -