/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
dækregler for sommerdæk
Fra : nyfigen
Vist : 5439 gange
100 point
Dato : 06-09-05 22:39

Jeg tror, at der gælder den regel, at jeg ikke må montere 82T og 82H på samme aksel. Men er der også en regel om at f.eks. to 82H på samme aksel også skal være samme mærke og model?

Hilsen nyfigen

Kommentar
Fra : holdnu

Dato : 06-09-05 22:52

det kommer an på om det er på personbil, varebil eller lastbil,, der er forskellige regler..
men ring til bilsyn de ved det helt sikkert...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-09-05 23:31

Personbil:

Alle 4 hjul skal være forsynet med dæk af samme type.

mvh dova

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-09-05 07:54

Skal det forstås sådan at akslerne parvis lovligt kan være monteret med forskellige mærker / fabrikation og slidbanemønster, men på alle fire hjul skal være monteret med samme type: radialdæk - diagonaldæk - almindeligt dæk (uden »M + S«-mærkning)
- terræn og vinterdæk (med »M + S«-mærkning) samt hastighedskode

Kommentar
Fra : nyfigen

Dato : 07-09-05 08:26

Til dova.
Det drejer sig om en personbil. Skal jeg forstå dit svar sådan, at enten skal der være 4 82H dæk eller også skal der være 4 82T dæk, men at det er ligegyldigt hvilket fabrikat de enkelte dæk har?

mvh nyfigen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-09-05 08:41

Til nyfigen

Skal det forstås sådan at du kun ønsker svar fra Dova

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-09-05 09:03

Nå men det er jeg nu sådan set ligeglad med... Jeg ved ikke hvor du får firetallet fra i 482, men 82 T svarer til et dæk der må bære 475 kg og en max. hastighed på 190 km/t - Et H dæk er godkendt til 210 km/t

Loven foreskriver at der altid skal være dæk på et køretøj, der som minimum er godkendt til den topfart der er angivet i bilens instruktionsbog. Dette gælder ikke for vinterdæk, som godt kan nøjes med at være Q-mærkede.

Som jeg læser reglerne, så må du hvis dine dæk typemæssigt er parvis ens, godt køre med et T og et H dæk på samme aksel, under forudsætning at bilens topfart i instruktionsbogen ikke er angivet til at være mere end 190 km/t.

Men hvordan opstår denne problemstilling? Skifter du ikke dæk på samme aksel på samme tid? Det kan måske hænge sammen med at du køber brugte dæk, som du så skal tilpasse lovgivningen

Kommentar
Fra : nyfigen

Dato : 07-09-05 10:43

kære klumme, jeg har ikke skrevet 482H men 4 82H forstået som fire 82H (fordi dova skrev alle 4 hjul af samme type). Problemstillen er, at jeg var hos min dækmand i går fordi et af mine fordæk er blevet ødelagt på en kantsten. Da reservehjulet nu er kommet på, er der både et H og et T dæk på forakslen. Min dækmand sagde, at jeg kunne få en bøde på 500 kr. for det. Jeg handlede ikke i går, og vil gerne være lidt forberedt, så jeg ved om jeg må sætte to T dæk på forhjulene selvom der sidder to H dæk på baghjulene. Topfarten er 169 km/t og den maksimalt tilladte vægt på forakslen er 850 kg.

mvh nyfigen

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 07-09-05 11:40

Fra Detailforskrifter for motorkøretøjer:

"a) dæk skal have en bæreevne svarende mindst til bilens tilladte akseltryk og være beregnet til mindst køretøjets tophastighed.

Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type, bortset fra dæk til midlertidig brug (nødreservehjul)"

Nødreservehjul: nogen biler er udstyret med et reservehjul der er meget mindre end de originale dæk.

På person-og varebiler skal bilen være forsynet med dæk af samme type på alle 4 hjul....Her skelnes mellem diagonal, radial eller M+S mærkede terrændæk.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : nyfigen

Dato : 07-09-05 13:27

Tak for svaret dova. Det er bare så godt.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-09-05 15:19

Jeg bliver nødt til at korrigere Dova.

Jeg har talt med Rigspolitiets færdselsafdeling, og der fået bekræftet, at det IKKE er ulovligt at køre med 2 forskellige hastighedskoder på samme aksel, når det lavest kodede af dækkene opfylder minimumskravet i forhold til vognens tophastighed.

Dette forudsætter at de andre lovkrav til dækkene er opfyldt, og disse fremgår af Detailforskrift for køretøjer (Færdselsstyrelsen)

http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Koeretoejer/Detailforskrifter/DFK2005.pdf

på side 119 punkt 8.02.002 Dæk

Det afgørende for tolkningen er, at hastighedskoden ikke indgår som element i dimensionering og dæktypen, her citeret fra Detailforskriften:

Citat
Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type bortset
fra dæk til midlertidig brug.
(6) Dæk opdeles i typer, afhængig af opbygning og anvendelseskategori
a) opbygning:
- radialdæk
- diagonaldæk
b) anvendelseskategori:
- almindeligt dæk (uden "M+S"-mærkning)
- terræn- og vinterdæk (med "M+S"-mærkning)
- dæk til midlertidig brug (nød-reservehjul).

Kommentar
Fra : nyfigen

Dato : 07-09-05 17:33

Tusind tak klumme for dine afsluttende bemærkninger. Jeg har nærlæst dovas indlæg og det er sådan set ikke forkert, men det bringer mig ikke ud af min indledende vildfarelse om at 82T og 82H på samme aksel ikke er tilladt. (jeg indledte også med at skrive: jeg tror - ikke: at jeg vidste. Miseren opstår selvfølgelig fordi jeg tror, at 82T og 82H er forskellige typer i det dova refererer. Jeg har nu skrevet side 119 og 120 fra det nævnte pdf-dokument ud.
Muligvis har min dækmand misforstået noget eller også har han måske ment at et dæk på min bil havde under 1,6 mm slidbane uden at jeg rigtig har opfattet det.
Jeg laver et spørgsmål og giver dig 500 point klumme.
mvh nyfigen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-09-05 17:40

NEJJJJJJJJJJ Nyfigen LOOOL Du må endelig ikke gi mig point, for jeg er alm. bruger og kan ikke bruge dem til noget.

Og jo........82 H og 82T på samme aksel ER tilladt, hvis de øvrige betingelser er opfyldt.

Bedste hilsener
Klumme

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-09-05 17:43

To late.

Havde ikke set at du allerde havde oprette "gavespørgsmålet".

Nyfigen.. skynd dig at slette det inden nogen for sjov ha ha ha skriver i tråden, for så kan du ikke slette det.

Men ellers tak for tanken...det er den der tæller

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 07-09-05 20:04

PS. Du kan se lidt mere om dæk i almindelighed her:

http://www.sds.dk/sider/d%C3%A6kdata.html