/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
havebed
Fra : snusi
Vist : 977 gange
150 point
Dato : 06-09-05 21:50

Hej.

Jeg er ved at lægge min forhave om, og er nu kommet til det stykke som går langs med huset. Lige nu er det bare det kedelige lange stykke jord ca. 1 meter bred og 8 meter langt og der er buskroser og lavendel planter i stykket. Planterne er egentlig ok, men er der ikke en mere spændende måde at lave dette stykke på?
Jeg har været rundt på nettet, men kan ikke finde noget om det. Alle de forhaver jeg har set er med fliser. Vi har det lige omvendt, græs med bede foran og bagved huset en gårdhave.
snusi

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-09-05 21:57

høje og lave fliser og bede mellem hinanden -
vi har også græs i forhave og de fleste har fliser i bag/gårdhaven

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-09-05 22:05

Stenbed med store flade sten lagt rimelig tæt, og så med husløg imellem.

Evt, nogen flotte trærødder ind imellem som pynt.

mvh dova

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 06-09-05 22:09

Miritdk, hvad mener du med høje og lave fliser? Underligt at du skriver det med græs i forhaven, alle de steder jeg har set på nettet har de fliser med bede
snusi

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-09-05 22:11

jeg mener at man kan få nogen kraftige fliser (gode til krukker der skal stå højt) og fliser den går lidt ned i bedet - så kan du lave en masse sjove ting og skifte ud som du har lyst.

Ja - det er egentlig rigtigt nok med de forhaver - har jeg også lagt mærke til

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 07-09-05 08:01

Hvad med nogle spændende planter der slynger sig op ad muren på espalie eller lign, så der kommer lidt i højden. Det kan f.eks. være slyngroser, kaprifolier og klematis, men æble og pærer kan også vokse på espalie hvis de bliver passet.
Mvh Else

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 07-09-05 10:36

Det er mere udformingen af bedet jeg ikke har fantasi til Tror nok jeg kan finde ud af hvad der skal plantes der. Enten de buskroser og lavendler der er der nu, eller nogle små stauder. Synes bare det er kedelig med formen som jo er 1 meter i bredden og 8 meter langt.

snusi

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-09-05 10:38

snusi - det kan jo "bølge" - kun din fantasi sætter grænser

Det var jo egentlig der jeg ville hen med lidt fliser her og der - med beplantning - forresten så jeg igår de der kedelige betonbyggesten med huller i brugt i den sammenhæng - det så rigtig flot ud.

morn med dig

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 07-09-05 11:19

miritdk, det er jo lige der problemet ligger -fantasien - den er gået "kold" eller "varm"

snusi

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-09-05 11:51

så gem den til foråret

har I evt et vindfang så kan i jo gå ud derfra og lade det sno sig lidt i forskellige højder - med noget der holder sig selv - næsten

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 150 point
Dato : 07-09-05 13:56
Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 08-09-05 07:03

Tak for svaret dova.

Jeg må jo se at komme i gang

snusi