/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
HVOR LANG TID SKAL DER GÅ??
Fra : nej_misser
Vist : 631 gange
20 point
Dato : 06-09-05 21:07

Jeg har lige købt mig et 54 ltr akvarium. hvor lang tid skal der gå før jeg kan putte fisk i? jeg har købt noget der hedder nutrafin som efter sigende skulle være nogen micro organismer som der skulle tilsættes 2 kapsellåg af når der var kommet vand i jeg har 5 planter og pumpe med filter PLZ hjælp mig

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 06-09-05 21:38

24 timer er fint

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 06-09-05 21:39

hej

Normalt siger man en uge med vand, sten og planter så kan du begynde med at indkøbe de hårdføre fiksetyper f.eks sugemalle - gyppy - sværdragere m.fl. -

hvis det also er ferskvand!!!

Hvis det er saltvand-- så svar skyldig da jeg ikke kender en meter til dette!!

Men ferskvand har jeg da haft i godt 20 år og startet flere akvarier op!

Håber du får noget ud af dit akvarie!

Sensommer hilsner

Fusses

Kommentar
Fra : nej_misser

Dato : 06-09-05 21:49

Hvor mange fisk syntes i det er i orden og ha i et 54 ltr hvis man snakker (1) kampfisk og guppy og sådan nogen småfisk ????

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 30 point
Dato : 06-09-05 21:57

som tommerfingerregel siger man at man kan have 1 cm fisk pr litter
så du skulle kunne have 54 cm , når de er sat i enden af hinanden

Kommentar
Fra : nej_misser

Dato : 06-09-05 22:01

så når jeg får købt nogen fisk må jeg se om jeg kan få dem til at ligge stille mens jeg måler dem

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 06-09-05 22:02

jeps , og husk at de også vokser

Kommentar
Fra : nej_misser

Dato : 06-09-05 22:03

oki tusind tak for din hjælp *SMILER *

Godkendelse af svar
Fra : nej_misser

Dato : 06-09-05 22:04

Tak for svaret bredker.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 06-09-05 22:07

selv tak

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 06-09-05 22:44

Hej nej_misser
http://www.akvarieleks.dk/fisk.htm
Linket herover brugte vi meget da vi startede vores akvarier op, det giver en masse viden på en god måde.
Den ser ikke ud af meget, men siderne indeholder meget information som er rar at have i baghånden når man er i tvivl.
Hilsen Rita

Kommentar
Fra : ujbv

Dato : 07-09-05 11:43

Hej nej-misser

Dit spørgsmål er godt nok lukket men jeg vil lige tilføje lidt.
Det er rigtigt som bredke siger at du skal regne med 1 cm fisk pr l. vand.
Det er lidt forskelligt hvor hårdføre de forskellige arter fisk er, men et døgns tid er meget fint til isætning af nye fisk - dog skal du være opmærksom på at bl.a. neonfisk helst tåler nogle uger (1-3) gammelt vand inden de sættes i.
Derfor er det også meget godt nu du engang skal til at skifte vand ifb. med rensning lige at genbruge 1-2 spande af det gamle vand så du ikke helt ødelægger biorytmen i akvariet.
Jeg startede i sin tid også med et 60 l akvarie - fik det udskiftet til et 250 - så et 530 l som desværre blev utæt så pt er jeg nede på et 250 l igen men jeg skal bestemt have det store akvarie lappet idet det er MEGET MEGET lettere at opretholde et biosystem i et større akvarie - både mht. planter, alger samt vandkvalitet.

Håber du får held med projektet.

mvh ujbv