/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hva gør man så ???
Fra : solvej2
Vist : 2430 gange
100 point
Dato : 06-09-05 11:19

-Hvad nu hvis man er træt af at olieprisen stiger hele tiden og naturgassen følger med !!!
Jeg har selv brændeovn, men den er nok ikke god nok til at jeg kan "fyre over" i den. Jeg har ikke noget imod at købe en ny brændeovn (helst med vandtank) til mit gulvvarmeprojekt. Hvad er alternativerne ?
Pillefyr ? Stoker(hvad betyder det egentlig? og hvad kan det? er det godt? Fastbrændselsfyr ?
Kan pillefyr også køre med brænde ? Min bolig er ca 120 kvm.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-09-05 11:29

Brænde i pillefyr kan lade sig gøre, men er bøvlet.

Pillefyr kræver nogen vedligehold.

Op i tiden er: Rapsoliefyr - kan påbygges almindelig kedel. Er lidt smådyr, men virker efter sigende godt. Ligeledes tales meget om varmepumper. Luft/luft kan gøres for få penge, men yder mindre ved lave udetemperaturer. Panasonic og IVT (Sharp) kan køre ned til temmelig lave temperaturer og er begge rigtig gode. Hold dig laaaaangt væk fra billige kineser-ting i Bauhaus & kuponhæfter. Mange af disse er energiklasse B eller C og nogen kan slet ikke køre under 0° ude, hvorfor disse stort set er værdiløse. Jordvarme er rigtig rigtig fedt og godt, men er temmelig dyrt og kræver nogen grund. Nibe (Vølund) og IVT er mægtig godt med der. Solvarme er gratis at køre med men laver stort set intet når behovet er der. Kræver nogen tank. Solvarme & træfyr/brændeovn med gris kunne dog være et god sammensætning. Kombiner i såfald med en ordentlig lagertank, ikke under 800 liter. Så kan du akkumulere nogen varme.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-09-05 11:30

Iøvrigt er varmepumperne tæskegode sammen med gulvvarme, idet varmepumperne er bedst ved lave fremløbstemperaturer. Prisen er dog træls.

Kommentar
Fra : solvej2

Dato : 06-09-05 11:36

Solvarmeanlæg har jeg og det fungerer rigtig godt (til mit brugsvand) vi bruger ca 5-6 kw pr døgn ialt. Akkumuleringstank ? Mener som en slags lagertank eller lign ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-09-05 11:43

Vi har tokammerfyr, dvs. vi bruger brænde det meste af fyringssæsonen, men når vi ikke er hjemme til at fylde brænde på, går fyret automatisk over på olie. Det hele er termostatstyret, så vi kan holde en konstant temperatur, og termostaten, sænker så til en lavetemperatur om natten. Alt vores brugsvand bliver også varmet op af brændet, men om sommeren, når fyret er slukket, har vi en el. varmsbeholder. vi bruger ca 12-15 rummeter brænde og ca. 500 l olie om året, for et hus på samme størrelse som jer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-09-05 11:52

Yes.

Hvis du øger arealet på dit solfangerpanel, kan du "gemme" varmen i en serieforfundet lager tank. Det er lidt tricky at få til at du ordentligt, men det kan lade sig gøre. Fordelen ved lagertanken er at du kan "spare" varmen op og bruge den senere. Sammen med træfyr/ovn med gris, kan du i disse fyre ordentlig med god temperatur, uden at skulle forsøge dig med at fyre over - med øget forurening til følge. Ligeledes er der en komfortforbedring i at kunne trække varmen jævnt over en længere periode.

Hvad er dit olie/gas forbrug (uden solfanger og brændeovn)?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-09-05 11:56

Ideen med solfangeren skulle være at lade den ordne alt det varme vand + lidt varme til gulvet i sommerperioden. I overgangsperioden kunne man så supplere med en enkelt opfyring om aftenen, for lige at hæve lagertankens temperatur lidt til natten. I vinterperioden skal der fyres som normalt, men lagertanken, kan da kompensere for den tid hvor i ikke er hjemme eller sover. TIl gengæld skal man så fyre lidt mere massivt når man så fyrer. I sagens natur er det den samme mængde energi der skal fyres af. Man kan dog få lidt forbedring i fyringsøkonomien ved lidt bedre udnyttelse af brændet.

Kommentar
Fra : solvej2

Dato : 06-09-05 12:17

Til 3773
Oliefyret afmonterede jeg i marts i år og fik sat solfanger og vandbeholder op ! Sidste år var jeg arbejdsløs og passede brændeovnen jævnligt.
Før marts brugte vi ca 2000 liter olie på vores brugsvand !!!!!!!!! Det er korrekt ! Det her med at gemme varmen i en tank, hvor længe holder den på varmen ??? - og hvor stor skal vandsektionen på en evt. brændeovn helst være før det virker ordentlig ???

Kommentar
Fra : solvej2

Dato : 06-09-05 12:55

Til Nordsted1
-Det er måske noget lign. jeg skal ha ! I stedet for brænde/olie kunne jeg godt tænke mig en brænde/pille kombination hvis det kunne lade sig gøre !!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-09-05 12:57

Du kan for rimelig penge købe f. eks en 800 liters beholder. Hvis du opvarmer indholdet til 70° og har returtemperatur på gulvvarmen på 30° kan du gemme ca 37 kWh i vandet. Har huset et dimensionerende varmetab i størrelsesordenen 3,7 kW betyder det i runde tal varme til ti timer ved -12° ud. Fyrer du kun på tanken vil det tage et par timer at fyre den op. Derforuden er gulvvarmen desforuden træg pga den store masse. Såeh, 800 liter vil være fint. Bliver det større er det uforholdsmæssigt dyrt og stort. Styringen skal man så lige tænke lidt på, men der findes jo små programmerbarer PLC'ere.

Hvis i har kunnet bruge 2000 liter olie bare på varmt vand, har i dæleme brugt meget varmt vand, eller haft et utrolig ringe fyr.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-09-05 13:24

Solvej2.... jeg glemte at skrive at vi altid om dagen har 22 grader og om natten 19 grader, så det er nådigt sluppet rent økonomisk når det er incl. varmt vand i fyringssæsonen. Jeg har desværre ikke kendskab til pillefyr

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 06-09-05 13:32

Hvis man er rigtig rigtig ræve nærrig, så kan en mulighed være...

at lave rapsolien selv, og bruge den til bilen...

hermed kan man køre ganske billigt...

afaldsproduktet fra olieproduktioen er så nogle "raps-piller", dem kan man så give til hønsene... eller man kan bruge dem til at fyrre i en stoker dims...

ellers skal man overveje hvilke krav man har til sin varme instalation:

1) f.eks. hvormeget arbejde må det kræve til dagligt?

- hvis det er OK at der skal arbejdes flere gange dagligt - Alm brændeovn, evt med gris...
- hvis det er OK at der kun skal arbejdes en gang dagligt - masseovn eller akkuovn, hvor der kun skal fyres en gang om dagen
- Hvis det er OK at der kun skal arbejdes en gang om ugen - Stokerfyr
- Hvis man ikke gider arbejde.... - jordvarme (eller en anden type elvarme)

Tja, der er mange muligheder...

Kommentar
Fra : soeffe

Dato : 16-09-05 11:00

Jeg vil råde dig til at købe en ordenlig brændeovn som både kan fyre med brænde og koks. Det har jeg gjort. Ovnen hedder Fokus. Den kan udbygges, når økonomien tillader det, med både bagesektion og vandtank. Der findes nogle meget fikse radiatorer som bruges i stedet for fodpaneler www.wanpan.dk. Du skal blot huske at etablere en ekspantionsbeholder og akkumuleringstank til overskydende varme. Ovnen kan brænde ca. 2 døgn på én opfyldning ca. 5-6 kg. energikoks. Du kan købe energikoks enten i Padborg eller Burg afhængning af hvor du bor. Prisen for 25 kg. i sæk er ca. 70,00 mod 198.00 kr. i Danmark.

held og lykke

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 21-09-05 20:13

Hej..........

En gang i tidernes morgen blev din bolig bygget efter datidens byggenormer og priser...Det mange så har gjort er at gå først fra det ene opvarmnings alternativ til et næste og bare bygge videre på det gamle "uøkonomiske " anlæg...Idag får man brændeovne som har en ganske god udnyttelse af træ-pellets osv i forhold til tidligere ovne.Det samme gælder gasvarme anlæg -varmepumper osv..Men jeg vil som før her på siden nævnt sige at hold dig langt væk fra "superbillige" anlæg ...der er her som med alt andet du får det du betaler for .Så det jeg mener er prøv at regne på hvad det koster at opgradere existerende anlæg til nyt +....isolation af huset ..Og sæt dig så hen og beregn hvor mange år det vil tage før du har tjent udgiften hjem...Jeg har selv prøvet at sætte det regnestykke op og blev enig med mig selv om at vente til anlægget skal totalt udskftes ...Håber at dette indslg ikke gjorde dig helt forvirret....