/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Er min gubbi syg eller ved at føde?
Fra : Bizzezze
Vist : 1574 gange
20 point
Dato : 05-09-05 20:38

Min gubbi er meget gravid!! jeg har puttet hende op i en føde kasse, hvor hun har været 1½ dag.. igår svømmede hun rundt men nu ligger hun så underligt, hun hviler nærmest på maven på skrå med numsen op i vejret, hele dagen har hun haft sådan en lang gennemsigtig pølse hængende ud af numsen den er ca 20 cm lang nu hvad kan det være? den er helt klar ligesom vand!

på forhånd tak
mvh Bizzezze

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 05-09-05 21:02

Det tyder ikke så godt. Er hyn tyk og sort ved gattet (numsen) som du skriver?

mvh
Franksp

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 05-09-05 21:02

hyn = hun

Kommentar
Fra : anmar

Dato : 05-09-05 21:26

Det er ikke gode tegn, det tyder ikke på noget godt.Jeg vil tro den er syg og at den går til inden fødslen eller midt i, tro ikke den har kræfter til at føde.

Anmar.

Kommentar
Fra : Bizzezze

Dato : 05-09-05 21:26

Ja hun er meget tyk det ser nærmest ud som om hun er ved at revne!! og hun er helt sort omkring gatten som du skriver.. og buler mere og mere ud ved gat åbningen..

Kommentar
Fra : anmar

Dato : 05-09-05 21:36

For mig lyder det som om at hun kæmper for at føde, det jeg frygter er at hun er svækket allerede nu. Har hun været oppe og spise i dag??

Anmar

Kommentar
Fra : Bizzezze

Dato : 05-09-05 21:52

Ja det tænker jeg også hun virker som om hun kæmper hårdt men at der ikke rigtig sker noget.. jeg har givet hende mad to gange og hun har spist meget lidt.. tidligere idag svømmede hun med store bevægelser et par gange men lagde sig så ned på bunden med gatten op af igen.. hun ligger ikke helt lodret men hælder sådan skråt ned ad med hovedet.. hendes vejrtrækning ser ikke unormal ud, men hun virker træt.. det er bare underligt at der ikke sker spor!!

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 05-09-05 22:19

du er sikker på at fødekaret ikke ligger et sted hvor der ikke er cirkulation i vandet , så den ikke får ilt nok
jeg ville nok lukke den ud lidt , så den har mulighed for noget motion , det kan muligvis sætte gang i systemet igen

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 20 point
Dato : 05-09-05 22:29

Hvis hun ligger med gattet opad, er hun syg. Har hun født før? Hvis ikke, er "ungerne", da hun er levendefødende, formentlig blevet "forstenet" og så kan hun ikke komme af med det. Hvis hun ikke føder inden for et par dage, bør du aflive den, så hun ikke lider mere. Der er desværre ikke noget at gøre.

Hvis du ikke ved det, så er aflivning af akvariefisk, den mest humane måde, at komme dem i kogende vand. De dør indenfor 1 sekund.

mvh
Franksp

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 05-09-05 23:05

Jeg er helt enig med Franksp---der er dog en lille mulighed--hvis du kan, så prøv at hæve hendes vandtemperatur til omkring 30 gr. i et døgn.
Hjælper det ikke er det aflivning.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : jsonne

Dato : 06-09-05 09:49

Prøv at læg hende i et net og tryk hende let på bugen. Kommer der ikke noget ud, (unger), så ville jeg aflive hende, idet hun så er syg. (kogning)

Kommentar
Fra : Bizzezze

Dato : 06-09-05 13:54

tusind tak for alle de gode svar i har givet mig.. hun er lige død, da hun var død prøvede vi at trykke let på hende og ud af midten af hendes mave kom der en gul bobbel med noget levende i!! vi åbnede boblen og der var en lang hvid orm i.. hvad er dog det?

Godkendelse af svar
Fra : Bizzezze

Dato : 06-09-05 14:03

Tusind tak for svarene Franksp..
Håber at kunne benytte din viden en anden gang! smil!!
mvh Bizzezze

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 06-09-05 16:48

Bizzezze

Formentlig en indvoldsorm som kan komme med nyindkøbte fisk. Fodre du med levende foder? Har du haft hende længe?

mvh Franksp

Kommentar
Fra : Bizzezze

Dato : 07-09-05 09:29

nej men vi har nogen frosne myggelaver ellers er det kun flagefoder.Vi havede ca haft hende 4/5 dage