/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
knude
Fra : pivpiv80
Vist : 1695 gange
100 point
Dato : 05-09-05 19:20

Når en kat har en knude ved en brystvorte....... hun er ikke øm eller sløj, men hun er i løb IGEN og hun får normalt p-piller som er gået lidt i kuk (har glemt nogle).
Hun er indekat.

er det rigtigt at 85% af knude i brysterne på katte er ondartet??

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 05-09-05 19:41

Du kan ihvertfald aldrig være sikker, så et smut til dyrlægen vil være passende.

Vaxen

Kommentar
Fra : 25

Dato : 05-09-05 20:05

Er du i tvivl så gå til dyrlægen. ikke alle katte kan tåle p piller i mange år. Men det behøver ikke være derfor. min hunkat blev steriliseret, og hun fik alligevel kræft.

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 05-09-05 20:44

P-piller er aldrig gode. Især ikke hvis du glemmer at give hende dem regelmæssigt. Det er altid bedst at neutralisere katten, hvis man alligevel ikke har tænkt sig at få killinger. Men smut en tur til dyrlægen, så kan han afgøre hvad det er. Held og lykke med at finde ud af det.

//Luna

Kommentar
Fra : pivpiv80

Dato : 05-09-05 21:20

Hun er ikke steriliseret fordi den anden hunkat vi havde skulle steriliseres først og hun døde af alle følgerne... så er jeg for skræmt til bare at smide den næste på bordet og se om hun overlever.

Men vi må se hvad se hvad de kloge siger*S*

Tak for jeres input!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-09-05 21:54

Du skriver at din kat er en "indekat" Hvis den altid er inde, hvorfor skal den så have p-piller? Har du også hankatte inde?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-09-05 21:59

http://www.netdyredoktor.dk/sw11666.asp

Ikke opløftende, men du ved jo ikke hvilken knude det er.

http://www.netdyredoktor.dk/sw18189.asp

Ring til din dyrlæge.

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 100 point
Dato : 05-09-05 22:28

En knude kan være hormonbetinget, godartet eller ondartet. Se tiden lidt an, om knuden vokser. Den kan også svinde ind og bekymringerne har så været grundløse. Gå helt bestemt til dyrlægen, hvis knuden vokser. Han kan fjerne knuden og få den undersøgt.
Jeg har haft 2 katte med knude ved brystvorterne. Den ene kat (en indekat) var drægtig og fik sine killinger ved kejsersnit samt knuden fjernet. Hun levede i mange år efter opreationen uden nye knuder. Den anden kat (en udekat) havde en knude der voksede meget, når hun ikke var drægtig og svandt ind når hun var drægtig. Efter hendes sidste fødsel i en alder af 12½ år, begyndte knuden atter at vokse meget. Katten syntes at have det godt, men da huden revnede på grund af den store knude, blev hun aflivet. Det var en kræftknude.

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 05-09-05 23:00

Hun er ikke steriliseret fordi den anden hunkat vi havde skulle steriliseres først og hun døde af alle følgerne... så er jeg for skræmt til bare at smide den næste på bordet og se om hun overlever.
--------------------------------------->
Det er jeg meget ked af at høre. Og jeg kan sagtens forstå din bekymring, men det lyder lidt som om den dyrlæge ikke har været helt god. Selvfølgelig kan det også være fordi katten reagerede allergisk på narkosen, men det sker alligevel ret sjældent.
Hvis jeg var dig, ville jeg finde en god dyrlæge som du føler dig tryg ved, som du så kan tage nogle samtaler med. Nu ved jeg ikke hvor du bor, men jeg kan på det allervarmeste anbefale Mogens Perregaard fra Himmelev Dyreklinik (Roskilde). Han har taget sig af både mine katte og min hest de seneste mange år efterhånden.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 05-09-05 23:07

ans- det er nok fordi den ellers ville komme i løbetid- og det er jo et være spetakkel

Kommentar
Fra : pivpiv80

Dato : 06-09-05 10:50

Jeg bor i nordjylland*S*

Ja hun får pillerne fordi hun kommer i løbetid og er ved at jage os alle fra huset med hendes larm*GG* Jeg ser om knuden ændre sig og så skal jeg nok få set på den!

Tusind tak for alle jeres svar!

Kommentar
Fra : akle

Dato : 06-09-05 23:35

Lige en sidebemærkning. Ved p-pillebrug, er det godt for katten at holde en pause i de mørke vintermåneder, hvor hunkattene normalt ikke kommer i løbetid. Husk at starte med p-piller igen i slutningen af januar, da hunkatte normalt kommer i brunst allerede i februar.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 07-09-05 23:06

Dit uheld med din forrige kat må ses som et meget sjældent tilfælde, det bedste for alle parter må indrømmes at få den steriliseret, så får du også det med knuden på plads.
Mvh.K.

Godkendelse af svar
Fra : pivpiv80

Dato : 08-09-05 11:20

Tak for svaret akle.

Også tak til alle jer andre for de meget gode svar!

Kommentar
Fra : akle

Dato : 08-09-05 12:45

Selv tak, Luna! Håber det bedste for din kat!