/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Hegn (it's killing me!)
Fra : TheOsirisDK
Vist : 1012 gange
50 point
Dato : 05-09-05 17:25

Okey her er en hjernevrider der er ved at tage livet af mig, løsningen er sikkert ganske simpel jeg KAN bare ikke se den...

Opgaven lyder på; "Vi skal have sat et hegn op. Det skal være 190 cm. Braderne der skal bruges er 9.5 cm brede. Der skal være et mellemrum mellem hver bræt på 5 cm. Hvor mange brædder skal der bruges?"

Kandu fortælle mig hvordan man regne det ud?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-09-05 17:28

meget lille hegn

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-09-05 17:29

bredde + mellemrum lagt sammen og divideret med hegnets bredde (som jeg formoder det er)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-09-05 17:30

de 9.5+5=14.5 deles i 190=13 stk

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-09-05 17:34

så fik du lige lavet skoleopgaven Nordsted1 !!!!!

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 05-09-05 17:36

Duh, så skal jeg jo betale for tom luft... Nordsted1 og Miritdk hvis jeg lægger de to tal sammen får jeg jo hvor mange brædder jeg skulle bruge, hvis de hver var 14.5 cm! det kan ikke passe... der må være en måde at gøre det på.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 60 point
Dato : 05-09-05 17:41

x(9,5 + 5) = 190 =>

14,5x = 190 =>

x = 190/14,5 =>

x = 13,1 = tilnærmet 13

Du skal altså bruge 13 brædder og 12 mellemrum

Dette giver et hegn der ialt er 13*9,5cm + 12*5 cm = 183,5 cm.

Du får så et hul i den ene side der er 6,5 cm.

Man ville så i praksis sige at så sætter man bare mellemrummene op til 5,5cm så bliver hullet kun 5mm.

Håber at du kan bruge det. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-09-05 17:57

TheOsiris DK

Du har kikket dig blind på opgaven, udregningen kan da ikke være meget anderledes???

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-09-05 18:03

Man kunne også opsætte denne ligning hvor y er antallet af brædder. Husk at antallet af mellemrum skal være 1 mindre en antallet af brædder for at undgå et hul i dden ene ende af hegnet:

y(9,5) + (y-1)5 = 190 =>

9,5y + 5y -5 = 190 =>

14,5y = 195 =>

y = 195/14,5 =>

y = 13,448

Der skal altså være 13,448 brædder og 12,448 mellemrum

Meningen med en sådan opgave må være at vise at man IKKE bare kan beregne sig til noget brugbart hvis man IKKE kan få lov at ændre lidt på forudsætningerne. Man KAN jo ikke bruge decimaltal til noget i en sådan praktisk opgave.

Godkendelse af svar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 05-09-05 18:03

I KNOW! er LIGE gået op for mig! Man skal selvfølgelig med regne mellemrummet... (spade mig) anyway tak alle!

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 05-09-05 18:05

ups, altså ikke til dig arne, men med det at "kigge sig blind" på en opgave...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-09-05 18:39

Du kunne også vælge at sige: Bredden på brædderne samt hegnets bredde ligger fast. Det eneste der kan ændres på er mellemrummenes størrelse. Det ville så give denne løsning, hvor x er bredden på mellemrummene og vi HAR jo beregnet at antallet af brædder SKAL være 13. Det giver så:

9,5*13 + 12x = 190 =>

x = 66,5/12 =>

x = 5,54166

Du laver altså først min udregning nr. 2. Siger at antallet af brædder SKAL være 13 da dette jo IKKE kan ændres.
Derefter laver du ovenstående udregning og viser at for at få et pænt hegn, er man nødt til at sætte mellemrummenes størrelse op til 5,54166 cm.

Du har derved bevist at du BÅDE kan regne matematik korrekt, MEN også bruge din sunde fornuft.