/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Min pc er underlig
Fra : Melander
Vist : 393 gange
200 point
Dato : 19-10-02 13:22

Hejsa..

tjaaa, hvad kan jeg sige, jeg fatter ikke hvad der foregår i min pc.

sagen er at jeg har en maxtor 30gb harddisk, fint nok, og jeg er tilfreds med den, men jeg har installeret win xp pro på den. Den er delt op således(altså harddisken) c: 10gb og d: 20gb, xp er installeret på c:

jeg har nfts på c: og fat32 på d:

i går formatterede jeg igen, det vil sige jeg forsøgte på det, jeg satte min win98 dos disk i og rebootede min pc, fint den starter også i dos, jeg skriver format d: men for at vide at det ikke bliver understøttet, nå jeg prøver bare for at se hvad der sker, at skriver format c: til min store forundring kan den godt det, men da jeg kigger nærmere efter kan jeg se at den formattere 20 gb, men det er jo det jeg har på d:

kan nogen fortælle mig hvad hulen min pc har gang i.

og hvad jeg kan gøre for at formattere begge drev i fremtiden.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 19-10-02 13:42

Jamen kan jeg ikke lave den partion med nfts om til fat32 igen??

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 19-10-02 13:43

Hej Melander!

Jeg tror ikke der er niget i vejen med PC.

Når du starter om fra en Windows 98 disk kan du ikke få adgang til NTFS (C:), idet den ikke kan genkende NTFS, og derfor bliver dit Drev til C: da Windows 98 kun kan se FAT.

Vil du have adgang til begge partioner så skal du starte op fra Windows XP og vælge R for reperation, derefter får du lov til at se begge partioner C: og D: - skriv diskpart for at se dem.

Nu kan du labe en anden opdeling hvis du vil eller formatere. For at se tilgængelige kommandoer sriver du "help"
eller eks.v. "help format" så fpår du mere at vide om format-kommandoen.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 19-10-02 13:48

hmmm , det forklare jo en del, men stadig ikke om jeg kan slippe af med det p.. til nfts??

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 19-10-02 13:55

NTFS --> FAT32 kan klares af partition magic: http://www.powerquest.com/partitionmagic/

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 19-10-02 14:02

tak ep, det er kun 594,- plus fragt og told, så kan jeg jo lige så godt købe en ny harddisk.

please, find på et eller andet.......i kan jo godt

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 19-10-02 14:02

Hvis du vil af med NTFS - hvilket jeg ikke er enig med dig i, brugeer selv NTFS på C: og FAT32 på D:

Men start op fra din Windows XP vælg R og derefter diskpart, herefter kan du dele din harddisk op som du har ´har lyst til.

Derefter Format-komando og du kan formatere alle part. som NTFS, FAT eller FAT32.
jeg mener kommandoen ser sådan her ud hvis du vil have FAT32 "FORMAT C: /FS:FAT32" og sådan her hvis du vil have NTFS "FORMAT c: /FS:NTFS"

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 19-10-02 14:08

Denne: http://download.com.com/3000-2248-10125844.html?tag=lst-5-4 ser ud til at være et godt formateringsværktøj

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 19-10-02 14:10

Har lige selv haft en del arbejde med opdeling af harddiske fordi jeg havde lyst til at prøve dual og multi boot; men fik masser af problemmer som jeg vil henføre til at køre med ekstra diskcontroler som ikke kunne holde styr på 2 systemer Windows ME og Windows XP.

Den fremgangsmåde som jeg har beskrevet virker så du igen kan formatere alle drev og partioner til eks.v. FAT32 og herefter kan du med stor sandsynlighed benytte opstart fra Windows 98 og derefter alm. Fdsik og Format.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 19-10-02 14:11

Du kunne også have gået ud i stifinder ---> højreklikket på d-drevet ---> valgt formater.....

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 19-10-02 14:14

>e.p. jeg mener ikke det er nødvendigt med spec. part.-værktøj.

Den måde jeg har beskrevet virkede hos mig, så må også virke hos andre.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 19-10-02 14:18

> e.p. Nu bliver jeg forvirret - hvordan vil du formatere et hoveddrev fra stifinder? - og man kan jo ikke formatere NTFS fra Windows 98 uden spec. værktøjer.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 19-10-02 14:21

Han skriver at han igår ville formatere drev D:

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-10-02 12:41

Hvorfor bruger du ikke den diskmanager som jeg mener følger med XP, den er i
hvert tilfælde en del af win 2000

> Hejsa..
>
> tjaaa, hvad kan jeg sige, jeg fatter ikke hvad der foregår i min pc.
>
> sagen er at jeg har en maxtor 30gb harddisk, fint nok, og jeg er
> tilfreds med den, men jeg har installeret win xp pro på den. Den er delt
> op således(altså harddisken) c: 10gb og d: 20gb, xp er installeret på c:
>
> jeg har nfts på c: og fat32 på d:
>
> i går formatterede jeg igen, det vil sige jeg forsøgte på det, jeg satte
> min win98 dos disk i og rebootede min pc, fint den starter også i dos,
> jeg skriver format d: men for at vide at det ikke bliver understøttet,
> nå jeg prøver bare for at se hvad der sker, at skriver format c: til min
> store forundring kan den godt det, men da jeg kigger nærmere efter kan
> jeg se at den formattere 20 gb, men det er jo det jeg har på d:
>
> kan nogen fortælle mig hvad hulen min pc har gang i.
>
> og hvad jeg kan gøre for at formattere begge drev i fremtiden.
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-10-02 12:43

Melander wrote:
>
> jeg har nfts på c: og fat32 på d:
>
> i går formatterede jeg igen, det vil sige jeg forsøgte på det, jeg satte
> min win98 dos disk i og rebootede min pc, fint den starter også i dos,
> jeg skriver format d: men for at vide at det ikke bliver understøttet,
> nå jeg prøver bare for at se hvad der sker, at skriver format c: til min
> store forundring kan den godt det, men da jeg kigger nærmere efter kan
> jeg se at den formattere 20 gb, men det er jo det jeg har på d:

Det er fordi Windows 98 ikke understøtter nfts, og derfor ser
fat32-drevet som drev c:. Lad være med at boote på win98-disketten og
formater i stedet inde fra Win XP.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 19-10-02 14:27

bjarne......
19-10-02 13:42: Jamen kan jeg ikke lave den partion med nfts om til fat32 igen??

kan ikke gøres uden spec. værktøjer/formatering

Accepteret svar
Fra : Bjarne_H

Modtaget 210 point
Dato : 19-10-02 14:50

>e.p - hvad mener du?

Jeg mener, at hvis man starter op fra sin Windows XP CD og derefter vælger R for får man lov til at gå ud på devet eller drevene.

Selve styresystemet er i PC og derfor kan man nu bruge div. kommandoer, for at se dem alle skriver man "help" - derefter fremkommer alle de tilgængelige specielle kommandoer.

Med "Diskpart" kan man slette og oprette alle / nye partioner. derefter med "Format" kan man formatere alle drev partioner i ønskes måde som er FAT (16), FAT32 og NTFS.

Hvis man ønsker at alle skal være FAT32 så kan man det, har selv prøvet; men jeg kører med en speciel (Fasttrack100) controler, som måske gør at jeg kan gøre hvad andre måske ikke kan.

Men jeg kan altså formatere alle drev og partioner til at være FAT32 uden spec. disk-værktøjer.

Nok for denne gang!

Mvh
Bjarne H

Godkendelse af svar
Fra : Melander

Dato : 19-10-02 16:12

Tak for svaret Bjarne_H.

Hejsa igen, nu har jeg siddet og leget med det, og jeg puttede min xp cd i, og valgte ikke at reparere den nuværende, og fik så mulighed for at slette det syresystem jeg havde, og valgte derefter at bruge fat32 istedet for nfts som var på den, og det virkede fint, ingen probs (jeg er jo her jo nu :).....)
Og jeg brugte ingen underlige programmer som koster en formue......

Tak til alle for deres deltagelse...jeg ville ønske jeg kunne dele mine point men, bjarne h får da hans forklaring satte skub i det hele....

mvh. Melander

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 19-10-02 17:10

Bjarne.....
Jeg er klar over muligheden for at ændre fra FAT32 til NTFS er det ikke det du mener.....Jeg har ikke set nogen steder at det skulle være muligt at gøre det den anden vej. Men hvis du mener at det kan lade sig gøre, så vil jeg da afprøve det på en anden computer i starten af næste uge

Melander....jeg kender situationen med point

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 19-10-02 17:14

men det må ihvertfald være en ny funktion som er tilføjet efter win2000

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 19-10-02 17:34

>e.p. Som du ser , så er det muligt den anden vej altså fra NTFS>FAT32, det er jo lige det Melander har gjort, og som jeg hele tiden har gjort opmærksom på! - Sådan er Windows XP indrettet og ligner velnok Windows 2000; men mage til på alle punkter - tror jeg næppe.

>Melander - herligt, at du fik det til at virke og tak for point, de er nu sjove nok når nu de er her; men som vi alle mener, så mangler vi at få mulighed for deling til flere samt fjernelse af formodet svar.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 19-10-02 22:00

Jeps jeps, nu har jeg fat32 på begge drev igen, så det virker fint, men jeg har nu ikke tænkt mig at bruge nfts mere, jeg kunne heller ikke mærke den store forskel, udover at det var lidt besværligt at formatere.