/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
node systemet
Fra : hubi
Vist : 471 gange
20 point
Dato : 04-09-05 22:56

hey vil lige høre om node systemet er det samme på både f og g nøglen altså fx noden c i f-nøglen ligger samme sted som i g-nøglen

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-09-05 23:04
Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 30 point
Dato : 04-09-05 23:18

Dette er måske bedre ?

http://www.vordingbg-gym.dk/tm/noder.htm

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 04-09-05 23:29

Nej, noderne er placeret forskelligt, så vidt jeg husker så vil et C i F-nøglen være placeret samme sted som et A i G-nøglen

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 04-09-05 23:39

G-nøglen C ligger mellem 3. og 4. linie.
F-nøglen C ligger mellem 2. og 3. linie.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 05-09-05 08:11

Hvis du skal læse en tone i en f-nøgle og kun kender til g-nøglen:

Find tonen som om den skulle læses i en g-nøgle. Gå to toner op (= 2 "pladser") og derefter to OKTAVER ned. Så får den søgte tone.

Eks: Du søger node, der ligger på nederste linie i f-nøglen.
I g-nøglen er ligger noden på tonen e.
Gå 2 toner (2 pladser) op, så kommer du til g.
Det er så bare det g, der ligger 2 oktaver dybere (Kender du ikke begrebet oktav: Hop ned til næste g, og hop så derfra ned til næste g igen)
Vl h L

Kommentar
Fra : hubi

Dato : 06-09-05 22:28

hey tak for de gode svar... ville gi point til jer alle hvis jeg ku...

Godkendelse af svar
Fra : hubi

Dato : 06-09-05 22:29

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 07-09-05 17:39

Siger tak for en god tone.

mvh
jakjoe