/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvalpen er ked?
Fra : lehd32
Vist : 569 gange
100 point
Dato : 04-09-05 19:00

Huset har lige fået en lille ny igår (8 uger gammel)... Dejligt!!!

Lille Freja bliver dog ved med at klynke højlydt, hvor jeg tidligere har været vant til at hvalpe stoppede med dette i løbet af første dag. Skal jeg ignorere denne adfærd eller give hende særlig opmærksomhed i disse situationer? Hun bliver leget, gået og snakket med og virker i øvrigt glad...

Har måske på fornemmelsen, at det bare er mit nybagte hundemoder-hjerte, der løber over med mig!?

Freja´s nye mor

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-09-05 19:05

Nåååå jamen lille skat dog. Jeg ville slet ikke kunne lade være med, at give ekstra opmærksomhed, og når hun iøvrigt virker glad, tror jeg helt sikkert på, at det bare er den store omvæltning. Tillykke med Freja

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 04-09-05 19:15

hjertelig tillykke med din lille nye hvalp - det skal nok gå over - og held og lykke med dit nye familiemedlem

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 04-09-05 19:31

Det er en meget traumatisk oplevelse for en lille hvalp at skifte hjem. Det skal man tage alvorligt. Du skal aflede hende mest muligt. Paspå det ikke bliver en reaktion på at hun klynker, for så kan du være forvisset om at hun lærer det straks. Men vær på forkant med hendes reaktioner. Er det bestemte tidspunkter eller situationer så tag det i opløbet. Det skal nok gå hurtigt over. Men lad hende sove i jeres soveværelse i en papkasse ved siden af sengen, med det tæppe hun forhåbentlig fik med fra opdrætteren.
Tillykke med hende.

mvh
qfha

Accepteret svar
Fra : bevi54

Modtaget 110 point
Dato : 04-09-05 19:41

Du kan da give den en tøjbamse og lægge den til ro med, den stakkel er sikker træt og forvirret over ikke at være i sine vante omgivelser, den skal ikke løbe rundt og pive hele dagen, den skal have et sted hvor den kan lære at her er der ro.
Hvalpe skal sove til middag (ligesom vi lægger vores børn til at sove til middag) den kan ikke klare at have fuld drøn på hele tiden, hvis du lærer den, at der skal være ro et par timer om dagen, så vil du også få en roligere hund på længere sigt.
Pas på med at skabe kontakt i for stor stil når den piver, for så gør den det bare altid når den vil have kontakt, selvfølgelig skal du have så meget for øjet, at der ikke er andet galt end bare selskab,
det kan også være at den skal ud eller den har ondt i maven. Men det kan du bedst selv vurdere.
Da vi jo ikke har video overvågning her Tillykke med den og hold et vågent øje for hvad det er den vil have dig til at gøre for sig.

Mvh
Bevi54

Kommentar
Fra : vixendk

Dato : 04-09-05 20:08

Ja, mange gange tillykke med hvalpen

Da vi fik vores hvalp hjem sov jeg på sofaen sammen med ham de første par dage, og da han efterhånden kunne holde sig længere og længere uden at skulle ud at tisse om natten, rykkede han med os ind i soveværelset. Han var også lidt trist de første par dage, men som qfha skriver så er det jo også en meget stor omvæltning for en lille hvalp at skulle væk fra sine søskene og mor, men det går over igen. Han er nu halvandet år og sover stadig i sin kasse (som dog er skiftet ud en del gange og nu er en stor plastikkasse med vattæppe og tæppe i bunden), og det ææælsker han

Så bare rolig, din hvalp skal nok falde til

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 04-09-05 20:11

JA du skal ikke tage det så tungt. og pas på med at ynke den. For den er ligesom børn - finder den ud af at det virker bliver den ved.
Men vær lidt god ved hende. hyg lidt med den og ellers ja så skulle det meget gerne gå over efter nogle dage. Den savner jo sin hundefamilie.
Og ja vil give ret i at en bamse der er dens egen vil være godt. det hjælper en del hunde.

Og ellers held og lykke.

Du kan evt overveje at starte til hvalpetræning når den bliver lidt ældre. Det er en rigtig god ting for din hund.

Knus herfra til dig og vovsen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-09-05 20:33

Bamser er absolut godt. Silke har mange, -den første fik hun den dag jeg adopterede hende. Og siden har hun fået et ny og større hver gang den forrige var blevet elsket ihjel.
Men Freja savner jo selvfølgelig nok sin mor og sine søskende og lige de første dage er det forhåbentlig ikke nødvendigt, at hun skal være alene? Hun skal passes som en baby. Jo mere I kan erstatte hendes mor og søskende, jo lettere vil det være for hende. De første dage kan I slet ikke give hende for meget opmærksomhed.

Når hun om nogle dage begynder at føle sig tryg i sit nye hjem, og hun ikke går og piver mere, så kan I begynde at træne "at være lidt alene" -men ikke endnu. Forhåbentlig har I noget ferie at tage af?

Har I ikke fået noget med fra kennelen, som lugter af mor? Da jeg fik Silke, havde jeg på forhånd givet hende et tæppe, som lå i hvalpenes kasse en uges tid inden hun fik det med hjem til mig. På den måde blev hun dels vant til MIN lugt inden hun kom, og hun havde noget med, der lugtede af hendes hundefamilie i den første svære tid hos mig.

Tillykke med hende. Hun skal såmænd nok falde til, -man vil jo bare gerne have, at det går så let som muligt..

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 04-09-05 21:07

Tillykke med den lille ny.
Det er i hundeverdenen som i menneskeverdenen at nogle unger har sværer ved at forlade reden, prøv rolig at se tiden an et par dage, lad vær med at ynke den, men vis den at det er et dejligt sted den er kommet til. Det med papkassen til at sove i om natten er en god ting (den skal være så høj at hvalpen ikke kan kravle ud, men ikke så høj at du ikke kan lægge armen ned til hende) det gør det nemmer at få den renlig da den iokke vil gøre sig ren hvor den skal sove, og du kan høre når den prøver at kravle ud.
Hvis den er vacineret 1. gang inden du har fået den er det bare om hurtigst muligt at komme til hvalpemotivation.
Held og lykke med den lille guldklump!
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 04-09-05 21:52

Har engang hørt , at et vækkeur (ikke elektrisk *GG*) pakket ind i et tæppe, og lagt ned i kassen til hvalpen, skulle virker beroligende. Ved ikke om det passer? Det kan nogle af de andre kloge hoveder måske kommemed en bemærkning om!

venligst og tillykke
Mango

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 04-09-05 22:04

til Lehd32

Inden dit hjerte bløder mere over, at den piver, skulle du måske lige forklare hvornår og hvordan, i hvilke forbindelser den gør det, inden vi her skal sidde og give vores mindre præcise svar og gætterrier her på, hvad det kan være.
Hvor det kan være alt fra at den har forladt sit gamle hjem, til at den går og keder sig eller den bare ikke kan finde den hvile som den skal have af sig selv.

Så må du jo ind og støtte den og få den til at falde til ro.
Så kom lige med en nærmere forklaring på hvad du mener inden vi gætter videre.

MVH Bevi54

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 05-09-05 18:50

Tag lige en dyb indånding!!! Og pas på at du ikked er en for meget pyldremor. Den benytter sig af at du ynker den. Tillykke har du fået nok af? samt en del gode og fornuftige råd.....
Hilsen la.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-09-05 19:02

Hej, lehd32, -forresten, hvad skete der med din anden hund? Har du stadig ham?
Eller er lille Freja "enehund"?

Kommentar
Fra : lehd32

Dato : 13-09-05 07:10

Nej, lille Freja er "enehund"... Kæresten og og den gamle hund flyttede hjemmefra i foråret. Tusind tak for de gode råd. Skyndte mig at købe en bamse til hende, hvilket hjalp samme aften... Så nu har jeg en glad lille krudt-ugle, der fiser rundt og laver ballade, såvel inde som ude. DEJLIGT!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-09-05 14:40

Tillykke med hende. Hvis du er alene om hende og det er første gang du prøver det, så er det måske kommet bag på dig, at du jo skal give hvalpen dobbelt så meget opmærksomhed som du er vant til... Sådan er det jo at være "alenemor"
Godt, at du har fået en bamse til at hjælpe dig lidt...
Hvad er hun egentlig for en race? (Altså Freja, -ikke bamsen... )

Godkendelse af svar
Fra : lehd32

Dato : 30-08-06 10:44

Tak for svaret bevi54. Beklager den sene reaktion, men har ikke haft internet i en periode... Dit svar var særdeles anvendeligt og den dengang lille Freja faldt til ro samme aften som bamsen lå i kurven....ss.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 30-08-06 11:24

Det er helt okay
Godt det havde effekt.
MVH Bevi54