/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hjælp har fårt en Muldvap
Fra : batman2
Vist : 1320 gange
100 point
Dato : 04-09-05 10:43

Hvordan slipper man bedst af med sådan en fætter ???

På forhånd tak

Kommentar
Fra : d_i

Dato : 04-09-05 10:51

Du må grav ned i et af muldvarpe skudene og ligge en muldvarpe fælde, når den er lagt ned i hullet ligger du et stykke sort plastik henover og så en spand så der ikke er nogen som falder i hullet.
Det sorte plastik er med til at gøre sådan at muldvarpen ikke kan fornemme lyset, godt nok er de blinde men de kan godt fornemme når der lyst og mørkt.
Du skal helst ligge en 2-3 stykker spredt på det areal hvor den nu vandre rundt og hærger.

Har også hørt en anden lille måde som du kan få den væk på, men er ikke sikker det virker ;)
Man tager en vandslange og putter ned i muldvarpe skudet og så tænder du får vandet, men som sagt tror ikke det virker men det er en mere human måde at løse tingene på.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-09-05 10:55

Køb en muldvarpefælde, de er meget effektive når de bliver sat rigtigt. Du kan også bruge din udstødningsgas fra bilen. Sæt en slange fra udstødningen til muldvarpeskuddet og lad den køre i 20 minutter - så skulle det være overstået.
Jeg har ved flere lejligheder brugt begge metode og de fungerer altid.

//bentjuul

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-09-05 10:57

eller ringe til teknisk forvaltning på kommunen - de fjerner dem med glæde

Kommentar
Fra : d_i

Dato : 04-09-05 11:01

kommentar til 'bentjuul':
Kan lige forstille mig sådan en Fiat 500 der står omme bag i en have i et villakvarter og gasser op imens der kommer røg op fra alle huller i haven samt en gut der inde i bilen og råber og skriger over at bilen nu har gravet sig ned i jorden. :D

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-09-05 11:07

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 04-09-05 11:14
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-09-05 11:16

grethes vil du have alle ind på msn ?????

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-09-05 11:17

Eller lade muldvarpen være... Græsset vokser fint tilbage når skudene er udjævnet....

Hvorfor må der dog ikke være plads til et lille sødt dyr i naturen? Vi fylder for meget os mennesker og har alt alt for meget magt over alt alt for meget...

Vaxen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-09-05 11:18

jeps vaxen men det er så et helt andet spørgsmål

Kommentar
Fra : d_i

Dato : 04-09-05 11:20

grethes:
Hehe skal også bruge dit brugernavn samt kodeord for at kunne se det link :P

Må give vaxen ret, lad den være eller bare skræm den væk på en human måde f.eks kan du stikke hovedet ned i skudet og råbe "bøh" :P

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-09-05 11:21

nææ, det er ikke et andet spørgsmål.... Spørger: Hvad skal jeg gøre med muldvarpen
Mig: lade den være

Vaxen

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 04-09-05 11:21

Jeg har engang prøvet metoden med vandslangen, og muldvarpen forsvandt ikke. Til gengæld lavede den dobbelt så mange skud i løbet af kort tid efter at gangene var forsøgt oversvømmet.
Om det så er mere humant kan diskuteres.

Jeg ville også foretrække en muldvarpefælde, eller kontakte kommunen.

Mvh
Helge

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-09-05 11:22

Uuuups
Galt læst... Du har ret mirit...

Ikke desto mindre -- man slipper også af med den ved at lade den være.... den flytter videre..... vi har aldrig haft en muldvarp i månedsvis..

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-09-05 11:24

Desuden.... I disse dræbersnegletider er den et nyttedyr... Hellere muldvarpe end dræbersnegle

Vaxen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-09-05 11:26

Muldvarper er faktisk nyttedyr da de er med til at dræne haven og forbedre jordkvaliteten, og de snupper mange skadedyr der kan skade træer og buske, men selvfølig surt når de laver skud på den velplejede plæne! Deres gange ligger relativt langt nede og da de ikke lever af planter, gnaver de ikke af rødder, som f.eks mosegrisen gør! Så Søren Ryge gå hjem og læg dig med din evige muldvarpebekæmpelse

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-09-05 11:29

tjah - i de gode gamle dage lod man dem faktisk bare være - men hvor mange havde flotte trimmede plæner dengang

jeg har blot en eneste gang set en idiot give en muldvarp en dræbende spade - og håber aldrig at se det igen.

og - det er rigtigt - de flytter helt af sig selv

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-09-05 11:30

Og sørg osse for kvasdynger til pindsvinene! Så har du 2 organiske skadedyrsbekæmpere, der er langt mere effektive end giftstoffer! Og sørg osse for at have en myretue et eller andet sted i haven! De er osse effektive mod skadedyr!

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 04-09-05 11:48

Ja selvfølgelig skal der være plads til nyttedyrene,og det er jo os som bestemmer hvad der er nyttedyr og hvad der er skadedyr. For natureren er alle dyr nyttedyr.

Jeg glæder mig da også hvert år over nyttedyrene:
mulvarpen i staudebedet og under flisegangen, myrerne i køkkenskabet og på terrassen, edderkopperne i krogene, solsortene i jordbærbedet, hvepsene ved blommetræet o.s.v.

Alt er jo relativt, og afhængig af øjnene der ser.

Mvh
Helge

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 04-09-05 11:58

Det sørgelige er netop, at det er os, der afgør hvad vi synes er nyttigt eller ej. Og det ud fra vores egen lille egoistiske verden og efter hvad, der behager os bedst.
Jeg kan forstå, at man udrydder dyr som er sundhedskadelige. F.eks. rotter, der lever på en unaturlig måde i kloaksystemerne - og andre lignende. Men at blive arrig på solsortene i jordbærbedet, eller de 7 muldvarpeskud i den perfekte græsplæne, edderkopperne der ser ulækre og uhygiejniske ud... Det er ren og skær egoisme og misbrug af magt.

Uhh... galde, der må ud

Vaxen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-09-05 11:59

Bortset fra hvepse så har du ret, Helge! Solsorte ville jeg nu heller ikke undværre, så der kan man jo bare lægge net over bærbuskene!

Synes bare folk med have må indrette sig efter at dyrene rent faktisk opfatter det som natur, ellers kan man jo lige så godt asfaltere skidtet!

Accepteret svar
Fra : creamygirl

Modtaget 100 point
Dato : 04-09-05 12:33

http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/muldvarp.htm

Citat
Kommunerne kan finansiere bekæmpelsen ved en betaling, der opkræves hos ejerne af de ejendomme, hvorpå bekæmpelsen foretages. I denne lov er der ikke som i den tidligere muldvarpelov fra 1967 nogen bestemmelse om, at landbrugsministeren eller andre ministre kan pålægge en kommune at foretage en bekæmpelse af muldvarpe (eller mosegrise). Det er derfor en frivillig sag for den enkelte kommune, om man vil gøre noget for at bekæmpe disse dyr.

Godkendelse af svar
Fra : batman2

Dato : 04-09-05 13:46

Tak for svaret creamygirl.

og noget jeg lige kom til at tænke på hva er chancen for at en muldvap score
det må da være vildt svært at finde sig en partner når den ska ha noget så tit ser man da heller ikk sådan en karl... haha

Takker mange gange

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 04-09-05 14:01

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-09-05 14:15

Den er i stand til at score batman2
Citat
Muldvarpen bygger gangsystemer i jorden, hvor jordlaget er blødt og dybt, og hvor der er rigeligt med føde. Den er sjælden i nåleskov, men findes ellers i mange typer habitat, især enge, græsarealer, dyrkede arealer, løvskov og i haver. Et gangsystem kan være op til 200 meter langt.

Selvom muldvarpen kan finde på at søge noget af føden på jordoverfladen, finder den langt det meste i gangsystemerne. Ved at bide regnormene i forenden kan muldvarpen gøre så meget skade på ormen, at den ikke kan bevæge sig. På denne måde kan muldvarpen opbygge et lager af mad, der holder sig frisk, i hvert fald ind til regnormen har regenereret forenden, og kan kravle væk igen.

Muldvarpen lever alene, men i april-maj mødes hanner og hunner for at parre sig. Efter fire ugers drægtighed føder hunnen et kuld på 2-6 unger. Indimellem får muldvarpen endnu et kuld unger i sensommeren. Ungerne kan efter fire-fem uger selv søge føde i gangsystemet.

Taget herfra http://www.skovognatur.dk/DyrOgPlanter/Pattedyr/Insektaedere/Muldvarp.htm

//bentjuul