/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hunden stjæler
Fra : tom34
Vist : 593 gange
500 point
Dato : 04-09-05 08:41

hej
jag var på jagt den 1-9 med min flat coat (marko) alt gik rigtig godt pånær at han vil tage de andres hundes fugle ud af munden på dem både til lands og til vands.
Er der nogle der har haft det samme problem eler hørt om det, og hvad gjore i ved det. kom men et rigtig godt tip så bliver vi meget glade.
marko er 1år og 6 månder
mvt Tom

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-09-05 08:53

Det er vel hundens natur, sådan at hente/bringe, da i dressrede ham til jagt, er han jo blevet rost når han kom tilbage

med byttet. At han så ikke lige kan kende forskel på dit og mit er jo uheldigt. Jeg kan ikke se hvordan i kommer det til

livs, andet end irettesættelser. Der kommer nok en jæger forbi i løbet af dagen, med et par guldkorn

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-09-05 09:27

det lyder lidt sjovt at sige hunden stjæler

Det tror jeg nu ikke den gør - men naturen går nok over opdragelsen - altså en hund der ikke er bange og vil vise det.

Det er kun jeres opdragelse der kan få den til at lade være - så det er noget i skal arbejde med.

ps.. det er vel ikke tilfældigvis sådan at i har leget en leg derhjemme hvor den er blevet rost eller har følt det er fint på en eller anden måde ??? Så vil den jo forsøge at gøre sig fortjent til jeres glæde og ros. (blot en tanke)

Kommentar
Fra : d_i

Dato : 04-09-05 10:22

Det er jo en del af hunden at den prøver at tag byttet fra andre hunde, så vil ikke ligefrem sige den stjæler :)
Tror ikke det er noget du skal tænke så meget over.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-09-05 10:24

åhh jo d_i - hvis hunden gør det uden at måtte er det - og hvis den pludselig kommer ud for en hund den ikke lige kan klare er det ikke så smart - så kommer den stærkeste til magten på godt og ondt - og jagthunde der træner skal jo lære af mennesker

Kommentar
Fra : d_i

Dato : 04-09-05 11:53

ingen har du ret miritdk :P

Kommentar
Fra : d_i

Dato : 04-09-05 12:00

igen*

Accepteret svar
Fra : bevi54

Modtaget 500 point
Dato : 04-09-05 12:10

Hej tom34
Du skal være en der er bedre at aflevere ting til end den anden den tager fra så du må være mere interessant at komme hen til.
Hvordan du gør det, ja jeg kunne forstille mig, at du lægger to vildtgenstande 1 meter foran dig på hverside
altså en til højre for dig og en til venstre for dig så der dannes et et hul i midten hvor du står, hvor hunden så skal gå den direkte vej hen til dig og ikke afvige for at tage den der ligger til højre eller venstre for dig.
det skal du gøre en del gange uden andre hunde forstyrrelser indtil den er blevet stabil til at aflevere til dig,
derefter får du et par jagt kammerater med deres hunde til at stå i de positioner med hver deres jagt bytte og den skal stadig gå direkte til dig.

Jeg håber du kan have glæde af dennne lille løsning.
Med venlig hilsen og god jagt
Bevi54

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-09-05 12:21

bevi54........."han vil tage de andres hundes fugle ud af munden på dem både til lands og til vands."

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 04-09-05 12:29

Ja det ved jeg, men han er nød til at træne det til lands først.

Det jeg mener er, at der skal trænes på at han ikke tager de andres fugle / vildt og det kan kun gøres ved at han træner med hunden alene de første mange gange ved at have andre genstande liggende ved siden af sig og en tredie som han bruger sammen med hunden som skal trænes og når den er blevet stabil i ikke at tage de genstande der ligger ude til siderne, så skal der trænes på at den ikke tager genstanden fra de jagthunde som stå i samme positoner ude til siderne er det så svært at forstå.
mvh Bevi54

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-09-05 12:33

ved godt hvad du mener bevi45 - men når den stjæler fra de andre ude i vandet er det i mine øjne en lidt anderledes sag

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 04-09-05 12:38

Det er en aldeles uønsket ting for en jagthund. En flat skal kunne lave opsamlinger i selskab med andre hunde. På markprøverne, hvor bl.a. dette afprøves vil hunde miste præmiering eller i værstefald blive bortvist. Det er da bestemt en kendt fejl, men de fleste har dog trænet det ud af hunden.

Har du trænet i retrieverklubben med hunden, således den er vant til at samarbejde med flere hunde, ellers var det jo en mulighed. Hvis du er ukendt med træningssteder og lign er jeg sikker på din hunds opdrætter vil være dig behjælpelig med at komme igang. Heldigvis er flertallet af flat-opdrættere aktive på markprøvesiden.

Hvis dette ikke er muligt må du igang selv. Find en træningskammerat+ hans gerne erfarne hund og start med et lille søg, hvor du kan kontrollere hundens bevægelser.
Send din egen først for at tage krudtet ud af den, når den er hjemme og har afleveret sender I den anden. Hav god afstand mellem jer. Når den anden er næsten hjemme sender du din. Halvt hjemme sender I den andens hund. Langsomt bygger i op således afstandene bliver mindre og mindre.
En anden mulighed er at starte med at sende hver sin hund, hvor førerne står med ryggen mod hinanden, således hundene render i hver sin retning. Her drejer man mere og mere om således de sendes fra den samme side.

Ergo det er træning der mangler.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 04-09-05 12:48

ja vi er helt enige, nu træner jeg ikke selv jagt hunde, men at aflevere et bytte til sin ejer skal være en direkte aflevering og ikke noget med at gå ud til siderne og tage andres bytte, så der skal trænes meget på at den er mere føre fikseret på at aflevere til føreren, end den er til at tage fra sine med jagtfælder Altså de andre hunde.
Så det gælder alfa omega om trænning på at aflevere byttet både til lands og til vands.
Og til vands må ejeren tage søbukserne på og gøre det samme der. Jeg kan ikke se andre løsninger.

Jeg ønkser god træning til dig og din hund, og fortsat god søndag til alle.
mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-09-05 14:37

Det er vel ikke engang en "jagthundeting" det der med at man ikke tager fra hinanden...

Jeg synes i hvert fald tit, jeg ser at hundene her på marken respekterer at "ejeren af en ting er den, der har tingen i munden". Og det er uanset alder, race eller køn. Ved normalt samvær med andre hunde ville Marko da have lært, at man stjæler ikke fra hinanden, ---men man må gerne tage det andre har lagt fra sig.

Tom, har du gået til træning med Marko, eller har han mulighed for daglig samvær med andre hunde?

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 04-09-05 15:23

Birgitta
ja vi går til træning og han er sammen med andre hunde plus vi har en tæve også flat coat til at gå sammen med ham så samvær er der maser af.
jeg kan bare ikke finde ud af hvad marko forestiller sig oppe i han lille grønært så var det jo nemt nok
mv Tom

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 04-09-05 15:38

Hvis du har givet han den rette træning i rette forum, må du nok konkludere, at det ikke sidder helt godt nok endnu. Det er også en ret ung hund til opsamling, det stresser helt vanvittigt at komme med på jagt, så tingene skal helst sidde 125% fast, ellers lægges hjernen helt bag hunden.

Du skal bare fortsætte med træning så kommer det.
qfha

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-09-05 17:54

Men hvad gør de andre hunde??? En ung hund burde da ikke ustraffet kunne tage ting ud af gabet på en anden hund... Det burde den anden hund da ikke tillade... Det lyder ret flabet..

Måske er problemet at din tæve har været for eftergivende overfor ham, så han ikke rigtig har fået lært at man ikke må tage fra de voksne.. Det har jeg set før, at tæver ikke automatisk er gode opdragere for andres hvalpe.

Hvis det er fordi han er lidt ung og bøllet, så vil almindelig lydighedstræning kunne hjælpe. Når den almindelige lydighed er på plads, så vil du kunne stoppe ham med et "NEJ" hvis han forsøger at tage noget fra de andre.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 04-09-05 20:44

Hej Tom.
Er Marko dominerende i dagligdagen? Respekterer den, når en tæve siger fra eller vil den prøve at tage kampen op? Hvad sker der hvis du smider godbider ud til dine 2 hunde, vil han så godtage hvis hun kommer først?
Det lyder som om den er fræk nok til at springe over hvor gæret er lavest, den lader de andre lave arbejdet med at finde byttet og samle det op og så skal den nok tage det ind og aflevere det. Der må være godt med styrke i dens udstråling siden de andre ikke siger fra når den stjæler (eller prøver på) deres bytte.
Jeg har stillet flere spørgsmål end jeg har givet svar, men det er nok også bedre end bare at gætte.
M.v.h.
Kim

Godkendelse af svar
Fra : tom34

Dato : 08-09-05 18:03

Tak for svaret bevi54.