/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
hjemmelavet emhætte
Fra : CCjunior
Vist : 4833 gange
50 point
Dato : 03-09-05 15:07

jeg sad lidt og tænkte over hvordan jeg skulle lave det næste køkken.
jeg er kommet frem til at det gerne må være " grimt " bare råmaterialerne er i orden..
der er ingen grund til at bruge 200.000 på et køkken hvis man stadig ikke kan lave mad..hehe..

Nå, men spørgsmålet går lidt til en emhætte. jeg kunne godt tænke mig at lave en hvor motoren ligger på loftet ( lydløs )
jeg tænkte på om man kunne bruge en kraftig støvsuger motor, så er der også trinløs regulering.
jeg vil have ekstra meget sug i forhold til en alm emhætte.. en som kan suge kontaklinserne ud hvis man kommer for tæt på...

Nogen forslag ???
Junior

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-09-05 15:16

Det kan du godt, men husk også at lave luftudtag til det fri, samt et fedtfilter i køkkenet, så der ikke kommer for meget fedt op i rørerne

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-09-05 15:18

Jeg tror ikke at en støvsuger flytter lige så meget i volume... Det snyder lidt at den suger i et tyndt rør.
På en emhætte sætter man 150 ø rør på. Dette gør også at den larmer mindre...
Men der er da motore der direkte er lavet til at ligge på loftet også med trinløsregulering.
Disse levers med slangstuds... og måge net *smiler*
Om det kan betale sig at rode med at bygge noget om ved jeg ikke - det komemr vel an på hvormeget tid du vil ofre på det. Samtidig tror jeg at effektforbruget på en støvsuger er lidt stort - så det kan jo også være elregningen tilskynder til at købe en færdig løsning

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 03-09-05 19:14

Jeg mener at du skal ha en lavtryks udsugning, selv har jeg monteret en lille staldudsugning i mit værksted, sådan en der ligner en champignon lidt..

Den kan lukke døren for mig, hvis jeg har ladt den stå åben...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-09-05 21:07

Du kan godt selv lave emfanget, og husk filter, men motoren skal være lavet til at håndtere fugtig luft/damp og så skal du jo bruge en våd/tør støvsuger og bortset fra at sugeevnen nok vil være for lille så vil den larme ganske infernalsk så du skal nok købe en regulerbar motor til udsugning, altså en der er lavet til formålet.

Sådan lidt realistisk set så er det nok ikke emhætten der vil fordyre dit køkken så mon ikke du skulle finde andre dele af projektet, at gøre selv. Har du ikke set IKEA reklamen?

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 04-09-05 11:03

det var nu heller ikke så meget prisen, det er kvaliteten..
jeg er ude efter en som kan smække med dørene som michaelmoeslund siger...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-09-05 11:24

Så skal du jo bare have en udsugningsmotor der er større end nødvendigt, men husk at hvis der ikke er lufttilgangi den anden ende vil den bare suge luften ud og derefter forsøge på at lave vacuum.
En mindre motor vil være effektiv hvis der er en trækkanal eller et åbent vindue i den modsatte ende af rummet.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 04-09-05 21:28

I teorien kan en støvsugermotor sagtens bruges... Men:

Udover at den er støjende er der også lige et par andre ulemper ved den..:

Det enorme omdrejningstal gør at lejer m.m. ikke holder så skrækkeligt længe.

Støvsugermotorer er afhængige af den gennemstrømmende luft til køling, fjerner du den brænder motoren af, og lader du emhætte-luft slippe ind i motoren vil fedt og snavs binde støv til motoren så den ikke kan køle.. formodentlig vil den bryde i brand ret hurtigt

En typisk støvsuger i dag er på 1500 - 1800 watt .. det er et alt for stort strømforbrug i forhold til det du har brug for.

Mit bedste bud er at købe en motor der er beregnet til køkkenudsugning, sammen med en passende regulering .. Du skal også købe noget filter der er beregnet til formålet, derefter kan du bygge din emhætte omtrent som det passer dig. Vær opmærksom på at lyset i emhætten skal være beskyttet mod indtrængning af fedt..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-09-05 21:31

..og i realiteten skal du have emhætten CE mærket

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 04-09-05 21:46

Bjarne ...

Selve emfanget behøver ikke at være det (Med mindre det bliver sat til salg..) men motoren skal være det

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-09-05 21:50

Da konstruktionen bliver sammenhængende med regulering (tænd/sluk/hastighed - formoder jeg) skal konstruktionen leve op til de krav der stilles mht. sikkerhed i forbindelse med brug og brand for hele enheden.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-09-05 11:57
Kommentar
Fra : peterpyt

Dato : 05-09-05 12:50

Du kan evt. prøve om du kan finde en brugt udsugingsmotor fra et stor/industri-køkken - disse monteres enten på taget eller på væggen afhængig af model. En sådan motor kan uden problemer reguleres og der er masser af sug...
Peter..

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 05-09-05 12:58

peterpyt: Det må bare ikke være en 3-faset motor (400V) for så skal den reguleres med en frekvensomformer ... og den koster altså kassen..

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 07-09-05 22:51

Hos mig fungerer det som du beskriver, jeg har købt en ventilationspumpe i det lokale byggemarked, den kostede under 100kr. Fra emhætten er der så monteret en fleksslange der går gennem et hul i loftet, tæt så musene ikke o.s.v. Slangediameter og rør på emhætte er det samme, så motoren er bare arangeret forenden af røret oppe på loftet hvor den blæser ud i det frie loftrum, men selvfølgelig kan den jo også udånde til det fri
jeg har forsynet den med net over udblæsningen af hensyn til musene. På den måde kan man i ro og mag skifte motor til man synes at nu kan det være nok.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 14-09-05 09:08

Hoooold

En støvsuger laver vakuum, ikke luft af betydning, derfor er denne aldeles uegnet.'

Thermex'es ventilatorer er sindsygt for dyre, og de lyver af helvede til med deres luftmængder.

Et helt klart valg til en emhætteventilator er Systemairs kanalventilatorer. De fåes i flere størrelser. Normalt er den lille ø160'er fin til en emhætte. Og den store 160'er er helt ok til en frithængende emhætte. Skal der fuldstændigt vildt meget knald på fåes både ø200, ø250 og ø315.

Ved samme lejlighed køber du en passende lyddæmper til ventilatoren. Lav det hele i ventilationsrør istedet for slange. Det øger ydelsen betydeligt.

Få en god stor taghætte. Ellers afsættes for stor en andel af ventilatorens ydelse i hætten.

Er du rigtig rig, ville en DTV ventilator fra exhausto være et rigtig blæret valg, men de er temmelig dyre.

->Kogalejy Du ødelægger dit hus på den der måde.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 16-09-05 00:24

Nu er mit loftrum 5mtr. højt og sammenbygget med en ladebygning ialt45 mtr. langt, så jeg tror efter jeg iøvrigt har haft det arangement i 18 år at det holder min tid ud. I bedstemors tid var der ingen emhætter, men husene fra dengang står endnu, mens mange moderne huse med blankpudsede og forkromede emhætter forlængst er faldet sammen, mit er fra 1850. Det er klart at hvis loftrummet kun er en halv meter højt og ret kort er det jo en anden sag, ingen finder vel på at bruge en benzindrevet varmekanon i et børneværelse, men i et værksted på 100 m2 er den rar at ha`- især om vinteren. Mvh. K.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-09-05 09:49

Åh ja, så står blæseren jo på det nærmeste udenfor.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-09-05 09:53

Men rent lovgivningsmæssigt overtræder du bygningsreglementet stygt. Derudover også DIF's norm for ventilationsanlæg og ditto foreskrifter vedr.: brandsikring. Men nevermind, som du skriver virker det.

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 19-09-05 14:52

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-09-05 16:10

Bare fortæl lidt om hvad du vil lave CC, så skal jeg hjælpe med dimensioneringen og evt. hvor du kan skaffe sagerne.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 20-09-05 14:45

det lydder sq godt 3773. der går liiiige lidt tid endnu da vi først fik nøglen i fredags..Køkkenet har ikke første priortet, men jeg kan jo ligesågodt planlægge lidt forud...

Claus