/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Ændre ip i mandrake 8.2
Fra : Ylwen
Vist : 546 gange
1 point
Dato : 18-10-02 00:06

Min IP er desværre blevet sat til at være den samme som min DHCP server og gateway 192.168.0.1 derfor vil jeg gerne have skiftet dette, men hvordan gør jeg det. Jeg kender næsten ikke noget til linux så gerne en pædagogisk forklaring :)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-10-02 14:18

"Ylwen" <Ylwen.news@kandu.dk> wrote in
news:VlGr9.119904$Qk5.5187757@news010.worldonline.dk:

Hmm Hvilken distrubtion er det mon du bruger?

> Min IP er desværre blevet sat til at være den samme som min DHCP
> server og gateway 192.168.0.1 derfor vil jeg gerne have skiftet
> dette, men hvordan gør jeg det. Jeg kender næsten ikke noget til linux
> så gerne en pædagogisk forklaring :)
> ldelse
>> og anskaffelse til/på hjælpemidler?

Hvis du køre redhat, så prøv at skrive setup i en consol.

Hvis det er debian så mener jeg du skal ind i /etc/newtork/interfaces og
rette i den fil. Den er mere eller mindre selvforklarende.

--
Mvh
Heine Laursen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-10-02 14:21

Heine Laursen wrote:
> "Ylwen" <Ylwen.news@kandu.dk> wrote in
> news:VlGr9.119904$Qk5.5187757@news010.worldonline.dk:
>
> Hmm Hvilken distrubtion er det mon du bruger?

Det står i subjectet.

Mogens

--
Mogens Kjaer, Carlsberg A/S, Computer Department
Gamle Carlsberg Vej 10, DK-2500 Valby, Denmark
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08
Email: mk@crc.dk Homepage: http://www.crc.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-10-02 14:26

Heine Laursen <gozar@myrealbox.com> wrote in
news:Xns92AB9B6FF75AFgozarmyrealboxcom@193.88.15.213:

> "Ylwen" <Ylwen.news@kandu.dk> wrote in
> news:VlGr9.119904$Qk5.5187757@news010.worldonline.dk:
>
> Hmm Hvilken distrubtion er det mon du bruger?

Ups. så ikke sub.

>> Min IP er desværre blevet sat til at være den samme som min DHCP
>> server og gateway 192.168.0.1 derfor vil jeg gerne have skiftet
>> dette, men hvordan gør jeg det. Jeg kender næsten ikke noget til
>> linux så gerne en pædagogisk forklaring :)
>>
>> ldelse
>>> og anskaffelse til/på hjælpemidler?
>
> Hvis du køre redhat, så prøv at skrive setup i en consol.

Mon ikke det også virker på en mandrake!

--
Mvh
Heine Laursen

Kommentar
Fra : Ylwen

Dato : 19-10-02 13:10

Det virker ikke at skrive setup, den kommando kender mandrake ikke. Og /etc/newtork/interfaces eksistere heller ikke :(

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 19-10-02 15:55

De kommentarer, du har fået, kommer ikke fra brugere her på kandu.dk, men fra nyhedsgrupperne, og de kan slet ikke læse, hvad du skriver her.
Hvis du vil have en meddelelse igennem til Heine og Mogens, skal du klikke på "Skriv til nyhedsbruger" over èn af kommentarerne og skrive din meddelelse i den derved fremkomne tekstboks.

Kommentar
Fra : Ylwen

Dato : 19-10-02 17:47

Det virker ikke at skrive setup, den kommando kender mandrake ikke. Og /etc/newtork/interfaces eksistere heller ikke :(

Kommentar
Fra : Ylwen

Dato : 19-10-02 17:48

OK tak for det :D

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-10-02 17:27

On Fri, 18 Oct 2002 00:06:13 +0200, Ylwen wrote:

> Min IP er desværre blevet sat til at være den samme som min DHCP server
> og gateway 192.168.0.1 derfor vil jeg gerne have skiftet dette, men
> hvordan gør jeg det. Jeg kender næsten ikke noget til linux så gerne en
> pædagogisk forklaring :)
Under Gnome ser det ud til at kunne gøres under Main Menu =>
Configuration => Networking => Netconf. Her vælges der Host name and IP
network devices. Her finder du den rigtige Adaptor og retter fejlen.

Håber det virker
--
Mikkel Bundgaard
Student at IT University of Copenhagen
http://officehelp.gone.dk
Codito, Ergo Sum

Kommentar
Fra : Ylwen

Dato : 19-10-02 20:01

Det er der ikke noget der hedder. Men jeg har fundet ud af det. I konsollen skriver man Netconf og der kommer en brugerflade op hvor man kan sætte de forskellige ting. Jeg siger mange tak for jeres vilje til at hjælpe!

Kommentar
Fra : linuxrules

Dato : 21-11-02 13:57

Prøv at starte en consol.
Skriv derefter linuxconf her kommer et godt værktøj op hvor du kasn rette på de ting du har lyst til.
Eller /etc/syscoonfig/network er en tekst fil du kan rette i.
Eller kan du skrive https://localhost:10000 på din linuxboks (kræver du har webmin installeret) og logge ind med root og rootpassword.
Håber det hjælper