/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Installere programmer i Red Hat?
Fra : Kris
Vist : 849 gange
400 point
Dato : 02-09-05 07:53

Jeg skal have installeret et program "VNC" som jeg har downloaded. Når jeg så har downloaded det, så spørger den om hvilket program jeg vil bruge til at åbne det med? Hvilket program skal jeg bruge og hvor finder jeg det i Red hat?
Er ny på Linux området....
På forhånd tak
Mvh.
Kris

Accepteret svar
Fra : Uranus

Modtaget 400 point
Dato : 05-09-05 02:58

for at finde ud af om vnc programmet er installeret
kør følgende i konsolen som root:

rpm -qa | grep vnc

hvis vnc er allerede installeret ser outputet fx som følgende:

[root@localhost ~]# rpm -qa|grep vnc
vnc-4.0-8.1
vnc-server-4.0-8.1

hvis vnc ikke installeret, for at installere vnc kør:

rpm -ivh /mappen/til/programmet/vnc*.rpm

som alm. bruger kør følgende fra konsolen

for at lave "permanent" password kør:

vncpasswd

for at ændre twm (den minimal grafisk brugerflade) åben filen $HOME/.vnc/xstartup, med hvilket som helst text editor.

find linien:
twm &

for GNOME grafiskbrugerflade ændre den til:

gnome-session &

for KDE grafiskbrugerflade ændre den til:

kdestart &

for at starte vncserver fra konsolen kør:

vncserver

for at starte klienten findes i Applications->Accessories->VNC Viewer
eller fra konsolen kør:

vncviewer

med venlig hilsen
Uranus

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 08-09-05 20:34

Undskyld forsinkelsen med at svare igen..... nu har jeg installeret det, men kan ikke starte det fra Gnome, hvor gør jeg det henne?

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 13-09-05 09:07

Er der ingen der ved det? Uranus?

Kommentar
Fra : Uranus

Dato : 13-09-05 15:38

du kan trykke på Alt+F2 for at køre vncviewer

mvh
Uranus

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 13-09-05 19:08

Ja, men er det på serveren (redhat)? På serveren får jeg mulighed for at starte nogle programmer op når jeg trykker alt+F2, men ikke tightvnc. Det kører automatisk på min windows desktop når jeg starter den op. Det kan være at jeg har installeret det forkerte. Hvilket tightvnc program skal installeres på serveren? og hvilket på min windows desktop?

Godkendelse af svar
Fra : Kris

Dato : 13-09-05 20:33

Tak for svaret Uranus. Fandt ud af det, havde ikke taget min firewall fra i redhat serveren...