/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Lejeloven?
Fra : mango
Vist : 8236 gange
200 point
Dato : 17-10-02 21:27

Hej
Er det rigtigt, at hvis man har boet i en lejet bolig i mere end 10 år, vil man få sit indskud tilbage? Altså vel og mærke når man fraflytter lejligheden
Venligst
Mango

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 17-10-02 23:37

der er i nogen (måske alle det ved jeg ikke) boligforeninger en ordning så man opsparer nogen procenter til maling. Har man så boet der et vist antal år, så får man det dækket 100%
men boligforeningen skal selvfølgelig ikke betale for andet end normal slitage....så lidt ret har du

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 18-10-02 08:01

Nej ikke som sådan.

Hvis du fraflytter en lejlighed, som er misligeholdt og det koster boligselskabet en masse penge, at istandsætte denne, vil de tage pengene fra dit indskud.

Men hvis der intet er, at lave vil du som regel få de fleste af disse penge retur, men det afhænger selvfølgelig af den stand, som lejligheden er i når man fraflytter denne.

Og det e.p. nævner er en vedligelseskonto, hvor en del af ens husleje bliver sat ind på, denne kan så bruge medens man bor i lejemålet til istandsættelse af lejligheden. Men, og dette er vigtigt at pointere, du vil ALDRIG kunne bruge disse til istandsættelse af lejemålet ved en fraflytning og du vil heller aldrig kunne få disse penge udbetalt til andet end vedligeholdelse af lejemålet.

Så dit indskud har altså intet med en vedligelseskonto, selvom andre forsøger at gøre sig kloge på noget sådant.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 18-10-02 10:28

Hej mango,

bor du i en boligforening som f.eks. AAB?

hvis du gør sku' der være en rimelig chance, jeg bor selv i lejlighed hos AAB og der er det ca. efter en 8 år at man vil få det hele tilbage... og for hvert år der går fra første år op til det 8.-10. år får man en større procentdel tilbage af det indbetalte indtil man har opnået fuld tilbage betaling...

men ellers er det en rigtig go' ting at være medlem af Lejernes Landsorganisation... især hvis det er hos en privat udlejer... og også ha' en med fra LLO når man ska' fraflytte så de ka' være din garant for at det går ordentlig til... i visse tilfælde ka' det også være en go' ide at ha' LLO med selvom man bor i en boligforening...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 18-10-02 10:48

zonker.....det er lidt sørgeligt at du tror du ved alt.....for det gør du ikke (og heller ikke i dette tilfælde)

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 200 point
Dato : 18-10-02 12:45

Lige en lille kommentar herfra
Det ep skriver har han helt ret i
Det er nemlig sådan i de fleste boligforeninger,at for hver månede man har boet der får man 1% til malearbejde den dag man flytter,altså har man boet i lejligheden i 8år og 4 måneder har man altså opsparet 100% til malerarbejdet-her skal dog lige tilføjes at det kun dækker for det der hedder 1gang maling,har man nogle meget skrappe farver som skal males to gange for at dække den,betaler man selv for anden gang.
Så mango
Hvis din lejlighed efter 10år ikke er misligholdt og maleren kan nøjes med at male dine vægge engang.så får du hele dit indskud tilbage igen
Til slut vil jeg bare sige at har man boet i en lejlighed 10år så kan den jo ikke se ud som da man flyttede ind,derfor går man også ind og siger,at der efter 10år vil være det der hedder almindelig slitage,og det skal man selvfølgelig ikke betale for,men har man lave hærværk på sin lejlighed i de 10 år man har boet der,skal man selvfølgelig betale for det.
MVH en tidligere afdelingsformand i en boligforening
Brian

Godkendelse af svar
Fra : mango

Dato : 19-10-02 15:33

Tak for svaret briani.
Og også i andre...tjaaa Zonker, du må meget gerne svare på mine spørgsmål, men vær så sød ikke at rakke de andres svar ned, selvom du har en anden mening.
Det behøvs man nemlig ikke
Venligst
Mango

Kommentar
Fra : meanogbiba

Dato : 07-09-03 17:51

Hvis min udlejer hæver lejen pga. renovering af ejendommen, har jeg så stadig 3 md. opsigelse ?
Hvornår er der skæringsdato mht. ovennævnte spørgsmål - er det på selve huslejestigningsdagen ?
Hvor lang / hvor mange md. skal udlejer varsle en stigning.