/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Gearkas' på golf 1.8 CL
Fra : michaelmoeslund
Vist : 519 gange
100 point
Dato : 01-09-05 21:24

Har lige købt ny gammel bil, der var et dæksel på gearkassen der var hul i, så olien dryppede ud-og så ud til at ha' gjort det i lang tid

Nu har jeg jo så brugt alle vores penge på bil, og vil gerne være sikker på, at der er tilstrækkeligt med olie i gearkassen
uden at skulle køre den på værksted

Jeg går ud fra, at der skal gearolie på kassen, men hvor meget?

Accepteret svar
Fra : tykkemand

Modtaget 110 point
Dato : 01-09-05 21:38

du skal påfylde SAE75/90 synthetisk gearolie kontrolproppen sidder ved i v. side ved siden af kardanakslen. har du ikke en så stor umbrakonøgle kan du bruge en 10mm bolt og sætte en rørtang på den. den passer lige i hullet.
evt skifte olie så skal der 2 l. til

tykkemand

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 01-09-05 21:48

Ok... den der kontrolprop er det en ca 4-5 cm stor plastic prop, med en lille prop i midten?

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 01-09-05 21:56

Øhh jeg mente ikke en prop med en prop i midten, men en plasticskrue med en prop i midten -sorry..

er det den jeg ska fylde de dyre dråber i?

-Det ser ud som om at olien ryger lige ned i koblingen, hvis jeg fylder den deri??!!

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 01-09-05 22:08

Det er ingen plast skrue.Men en unbrako prop på siden af gearboxen. Ingen olje i koplingen!!!!!
alimak

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 01-09-05 22:12

Ja ok, tænkte nok det var en tosset ide

Altså, løsne 10mm umbrako bolt på undersiden af gearkassen, få gammel olie ud, finde 10mm unbrako bolt på siden af gearkassen, få ny olie i

Go plan?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 01-09-05 22:13

Du kan fylde på til oljen kommer ud af kontrolproppen,da er det nok olje på.
alimak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-09-05 22:17

Øh, prøv lige at forklare hvor den plasticdims sidder.

Det er vel ikke på koblingshuset, istedet for ned på selve gearkassen?

For der skal ikke kunne komme olie fra gearkassen og ud til koblingen på nogen måde.

Og hvis det er sådan en "inspektionsprop" på koblingshuset, skal der heller ikke komme olie ud.

Hvilken farve har olien, er det gear eller motorolie.

Muligheden foreligger for, hvis det er på koblingshuset, at pakdåsen mellem motor og gearkasse er gået, så det er motorolie der render ud der.

mvh dova

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 01-09-05 22:20

Okay det vil jeg prøve imorgen,

Ved du om det kan lade sig gøre at reparerer blæsemotoren på selvsamme golf, den kan kun køre på fuld blæs, altså niveau 3 -øv!

Ved godt at det er et spørgsmål mere, og jeg skammer mig også rigtig meget over at trække mere på denne tråd, men er bare så glad for vores nye gamle bil

Min ældste søn har allerede døbt den "Ingolf"

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 01-09-05 22:24

Tjek blæser modstanden.
alimak

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 01-09-05 22:27

Huha Dova!!

det var da en ordentlig stak spørgsmål til halvrødøjet mig...

Jo, den store plast fætter jeg ævlede om for nogle indlæg siden, er jo nok ved nærmere eftertanke en inspektions prop til koblingen...

Der var heller ikke olie under plastproppen

Utætheden var helt ude til højre på gearkassen, pga. et rundt jerndæksel der var rustet igennem
det har jeg skiftet ud

Jeg tror bare jeg mangler at finde påfyldnings hullet

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 01-09-05 22:30

Alimak

Det vil jeg gøre, men der var en anden mekanikker der sagde at det var nok fordi blæseren kører for trægt, og så ryger modstanden vel også..

Kan der skiftes leje i blæseren -en ny blæser kostede vist 900-1000 kr.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 01-09-05 22:39

Er det bleseren, så kan du købe ny hos en hugger,billig.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 02-09-05 08:33

Tak for svaret tykkemand.prøver at kaste mig ud i det.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 03-09-05 00:57

Og os' tak for tid og tålmodighed til jer, Dova og Alimak

-Jeg fik den lokale mek. til at gøre det for 45 jyske trædollars

Sikke noget at sidde og stille spørgsmål omkring....