/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Hjertetranplantation - spørgsmål
Fra : Sillepigen
Vist : 1645 gange
50 point
Dato : 01-09-05 20:53

Hej!

Vi har en opgave i skolen, hvor vi ved hjælp af nettet skal finde svar på følgende to spørgsmål:

Hvor lang ventetid er der ca. på et nye hjerte?
Hvor mange dør, mens de venter på at blive transplanteret?

Jeg har ledt, men svarene er ikke at finde.

Kan nogen hjælpe med at finde svarene eller et sted hvor jeg selv kan finde svarene?
På forhånd tak.

Mvh Kathrine.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-09-05 20:57
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-09-05 21:30

http://www.hjerteforeningen.dk/sw9098.asp dette link er godt nok fra 2004, men der er nogle af dine svar, hvis de må være så gamle

Accepteret svar
Fra : ub40nr1

Modtaget 50 point
Dato : 01-09-05 22:26

Hej sillepigen

Det er nogle svære spørgsmål at få svar på, det med ventetiden på ventelisten er ikke til at svare på, det kommer helt an på hvornår der kommer et hjerte der lige præcis kan bruges til den på ventelisten, og det med hvor mange der dør på ventelisten er også svært at svare på for det er ikke ens betydning med at e der dør på ventelisten dør pga de ikke har fået et nyt endnu, deres imunforsvar blir svækket så en forkøelse kan tage livet af dem.

Hjerteforeningen kan nok hjælpe lidt med nogle tal men tag dem ikke for præcise ( altså talne). Jeg ved der har kørt programmer på tv også for nyeligt om transplation med hjerter, der var også om ventelister, prøv gå ind på www.dr.dk og søg på dokumentar programmer og hjerte, lige så på www.tv2.dk jeg har set de fleste programmer da jeg har haft en hjertesyg far, jeg har desværre ingen papir eller bruchure tilbage om det da jeg ikke gemte dem da min far var for syg til at komme på venteliste og i det hele taget i betragtning til et nyt hjerte. Håber du lavet en god opgave, det er et godt emne at arbejde med.

Godkendelse af svar
Fra : Sillepigen

Dato : 13-09-05 18:13

Tak for svaret ub40nr1. Og også tak til I andre. Ville ønske jeg kunne give jer alle point. Spørgsmålet var fra min lillebror, som fik lavet en fik opgave med god tilbagemelding.

Mvh Kathrine

Kommentar
Fra : ub40nr1

Dato : 20-09-05 17:37

Det var så lidt sillepigen, og tak for pointene

Er kun glad for at kunne hjælpe andre, og nu kendte jeg en del til det med hjertetransplation, da min fa var hjertesyg, og var til div udredninger om nyt hjerte osv, men desværre var han for syg til et nyt hjerte, og selvom han sagde han ville på eget ansvar forsøge overleve en operaion var der ingen læger der turde, han havde dog sit gode humør indtil han gik bort.

Jeg ser det som positivt at børn / unge får opgaver i skole el under udd om hjertetransplationer, det kan være befolkningen får øjene op for det, samt at der blir forsket mere i det, og flere melder sig som donorer.

Hils din lillebror og sig tlk med opgaven.

ub40nr1