/ Forside/ Teknologi / Internet / Browser / Spørgsmål
10  webnoob 2075
Hvordan bruge flere browsere ???
Fra : bennymanden
Vist : 734 gange
200 point
Dato : 31-08-05 22:05

Jeg har fulgt lidt med i de Opera-spørgsmål der har været oppe i dag (incl. mit eget)
Nu kunne jeg i den ene tråd se at emesen pludselig var ovre i Firefox, som han udtrykte det
--------------------------
Jeg downloadede Opera i aftes, fik gratis registreringsnøgle og installerede
nu lærte jeg så i dag hvordan jeg kommer tilbage med IE som standardbrowser, godt nok. Jeg har Firefox liggende på CD og tænker på også at prøve den.
----------------------------------------------
Nu til mit spørgsmål: Kan jeg med fordel have flere browsere liggende på min PC og hvad er i så fald disse fordele ?
Hvis jeg installerer Firefox også, så har jeg jo tre, hvordan bærer jeg mig i praksis af med at benytte dem, har den placering de får på PC´en nogen betydning osv.
......... der er så mange ting jeg gerne vil lære om dette browser-univers
Jeg har i hele min comp.-tid kun benyttet IE, men der skal lidt fornyelse til, så jeg er meget interesseret i at høre lidt om hvad i andre gør, og hvorfor !
-----------------------------------------
Skal jeg bare installere den der "ræv" også, eller er det dumt ?
Kan man benytte den ene browser til det ene websted og den anden til et andet osv. ? - eller hvordan hænger det i praksis sammen ???
Viden, erfaringer og gode råd af enhver slags modtages med tak
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-08-05 22:11

Du kan køre med flere browsere hos Kandu med samme eller forskellige brugere/profiler (eks. mand og kone)
Når du åbner en browser og kører - så tryk bare på minimerstregen oppe til højre.
Nu kan du lukke næste browser op og køre med den.
Nu skifter du bare ved at trykke på den browser som skal bruges ned på proceslinien.
Jeg bruger det på en lidt anden måde - nemlig med to skærme.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-08-05 22:16

Hejsa
Jeg bruger både IE og ræven uden problemer (lige begyndt)
Ræven har mange fordel.
flere winduer samtidig (kan skifte imellem disese ved at klikke på fanebladene)
Man kan se hav der er fnogle fejl der opstår på siderne ved at kigge direkte i Java skribt.
Der er ingen problemer med at køre flere - da ræven spørger om den skal være standard det kan man sige nej til og senere vælge den til i tools...
Jeg syntes ræven køre rigtig godt.
Og der er ingen konfiliter med Ie
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 31-08-05 22:18

Det kan jeg godt se er smart Eyvind - det jeg ikke helt forstår er, hvordan åbner du f.eks. kandu.dk når du åbner nr. 2 browser ?
--------------------------------------
Det jeg fik lavet i aftes var jo sådan at Opera blev standardbrowser og så var det denne der kørte når jeg klikkede på det ikon jeg har til kandu på skrivebordet - nu fik jeg det så lavet om igen i eftermiddags og der åbnes igen via IE når jeg klikker på ikonet, men hvordan fungerer det når man vil benytte begge browsere eller evt 3 forskellige ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-08-05 22:25

Jeg har dem liggende nede i hurtigstart linien. (alle 3)
e ikonet starter Explorer
O ikonet starter Opera
Og nu er de begge kørende.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-08-05 23:01

Hejsa
Hvis man siger nej til - at det program man åbner skal være standart har du ingen problemer med at åbne i forskellige programmer.
Der vil altid være et der er standard hgvis man bare vælger en htm fil på PC. Men man vælger selv hvilket der skal være det.

Noget andet ved Ræven der er godt er, at den ved sikker forbindelse viser adresse line som gul... det er rart i Net bank mm.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 31-08-05 23:10

Yes, det lyder godt Benjamin
--------------------------
Jeg har lige installeret ræven og det lykkedes mig også at få lavet en række ikoner nede i den der hurtigstartsbjælke - så nu har jeg både IE og Opera og Firefox
.......... nu skal jeg så bare have lært alt det andet
-------------------------------------
Men der er nok ikke meget andet at gøre end prøve sig frem
Foreløbig lader jeg IE være standardbrowser og siger NEJ til de andre to.
---------------------------------------------
Nu skal jeg have fundet ud af hvordan man kan åbne f.eks kandu.dk så den er åben i 2 browsere - jeg tænkte på kan man ikke lave en liste med foretrukne i de andre browsere sådan at man kan åbne websteder derfra ?
-------------------------------------
fortæl - fortæl Jeg forsøger mig og lytter og læser
mvh
<\\Benny

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 200 point
Dato : 01-09-05 00:33

I firefox hedder det "bookmarks" på god gammeldaws Netscape manér

Du vælger "View" "Sidebar" "Bookmarks" eller trykker slet og ret CTRL+B for at tænde/slukke "bookmarks" panelet.

Under "File" har du en funktion der hedder "Import" - dér kan du importere dine bookmarks/favoritter fra bl.a. IE (de bliver liggende i IE, bare rolig )

mvh berpox

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 01-09-05 00:56

Tak berpox - det må jeg lege lidt med
...................................
Sig mig, nu skriver du det der med at importere bookmarks fra f.eks. IE - er det så hele rækken, eller kan man sortere ?
NÅ - jeg må jo prøve
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-09-05 01:21

Øh - jeg kan ikke huske, om man bare fik hele dynen automatisk, eller om man kunne sortere i det...

Men jeg ville nu gerne have hele rækken - da jeg pr. default bruger Firefox. Jeg bruger kun IE når en eller anden åndsvag side ikke overholder standarderne og er fyldt med vbs (visual basic scripts) der ikke afvikles i firefox (molo ved ALT om den slags standarder )

Men bare klø på - "tabbed browsing" (fanebladene) er bare super

"Find in this page" er også kanon hvis man skal finde stikord på en eller anden side. Og ikke mindst pop-up blokkeren er også bare fremragende.

mvh berpox

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 01-09-05 01:36

Nu går det squ fremad Jeg har gang i både Firefox og Opera og IE
-----------------------------------------
Når man importerer Foretrukne fra IE til både Firefox og Opera, så får man hele dynen med - det var 316 stk
men OK så er en kæmpefordel i Opera, der bliver de automatisk sorteret i alfabetisk rækkefølge, uanset hvordan de står i forvejen i IE - se DET er smart
-------------------------------------------------
Rigtigt, med ham Molo, han ved en masse om det så jeg lader det stå åbent til engang i morgen, og håber på flere gode tips.
-------------------------------
Nu må jeg også lege lidt med de to nye browsere de næste par dage, umiddelbart har jeg svært ved at se om Operaen eller Foxen er at foretrække, de ser begge ud til at virke rigtig fint - jeg tror de begge er bedre end IE
Tak for deltagelsen indtil nu berpox
Jeg må finde hovedpuden
go´nat
<\\Benny

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 01-09-05 05:46

Berpox! Du skriver, at det hedder "Bookmarks", det gør det sikkert, men i min Firefox hedder det altså "Bogmærker". Altså- Firefox fås på dansk.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-09-05 07:35

Reset> Helt sikkert
Jeg sværger blot til engelsksprogede programmer og operativsystemer fordi evt. fejlrettelser altid er hurtigere på banen. Diverse plugins, add-ons osv. man kan downloade til sine browsere er næsten uden undtagelse kun på engelsk - og jeg vil ikke se på det rod med både danske og engelske tekster på knapper, menupunkter osv....

Derfor - Firefox på Engelsk på min(e) computere...derfor "bookmarks"

mvh berpox

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-09-05 07:57

G'mor'n til bennymanden ..og alle jer andre selvfølgelig

Som webprogrammør er det vigtigt at kunne 'se' sit arbejde. Til dette skal der bruges en browser. I 1993 var det let. Der fandtes 1; nemlig Mosaic
Scriptspoget var HTML (..en slags SGML/XML med en DTD udviklet af en forsker på CERN : Tim Berners-Lee)
Så kom netscape, stort fremskidt ...masser af smarte funktioner som bookmarks osv. Så småt blev en standard stablet på benene, men udviklingen gik hurtigt. Nogen der har hørt om Java og Javascripting ?

Man kan læse mere i mit lille kursushæfte : http://home20.inet.tele.dk/friheden/temp/DHTML_kursus.rtf (..kan åbnes i Word)

Det korte og det lange er, at den mest populære browser på 'markedet' idag er IE6, der desværre har den bl.a. den mangel/fejl at den ikke tolker CSS2 koderne korrekt i alle tilfælde. Dét gør Opera og Firefox meget bedre. Der findes mange små 'tweaks' der kan få de forskellige browsere til at give et brugbart resultat, men det ville være dejligt om de alle overholdt standarderne, som anbefalet af http://w3.org ,så man slap for 'pillearbejdet'.

En anden irriterende 'ting' ved IE er, at eftersom Microsoft sidder så tungt på markedet, synes de at de kan tillade sig at tilføje en masse 'smarte' ting til standard HTML koderne. Events (læs mit kursus) som onContextmenu, onDrag, osv. og parametre som scroll="no"/scroll="yes" tolkes KUN af IE

De samme ting kan laves i standard HTML og CSS2 med en smule indsigt og flid og så er det sgu meget rart at have et par alternative browsere at teste i.

DERFOR Opera

Tak for tilliden </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-09-05 19:23

Du har skammeligt glemt, at nævne den browser som jeg lavede til dig Molokyle.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-09-05 19:32

Korrekt : http://www.kandu.dk/dk/spg/65930

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-09-05 19:53

Bennymanden...........her er en browser mere.
ftp://hirsenet.dk/
Den er til fri afhentning.

Godkendelse af svar
Fra : bennymanden

Dato : 05-09-05 17:24

Tak for svaret berpox.
...... også mange tak til alle i andre - jeg lærte en hel del

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-09-05 16:59

Velbekomme - og happy firefoxing