/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gabioner vs. rivenet
Fra : olarsen
Vist : 10209 gange
100 point
Dato : 31-08-05 18:50

Hej derinde,
Vi skal bygge en læmur i mursten eller granit 6m lang 1,8m høj. Med mursten koster det tæt på 25.000 kr. (for dyrt). Er der en som ved hvordan man evt. bygger den op med rivenet? (Jeg har en anvisning på hvordan man bygger op med Gabioner. Muren skal være mellem 1,6 og 1,8 m høj, tykkelsen er valgfri.

vh ole

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 31-08-05 18:59

Gå til et nedrivningsfirma og køb dine sten billigt. At de har forskellig farve og størrelse er kun en fordel. Du får så en meget mere levende mur, såvel i farver som struktur. Du kan også indmure et par natursten hist og her. Det kan blive rigtigt smukt og koster ikke en bondegård. God arbejdslyst. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-08-05 19:22

Jeg forstår ikke helt spørgsmålet, skal hegnet udelukkende bestå af rivenet, så blomster m.m. kan kravle op ad det, eller skal du bruge det gabioner?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 31-08-05 19:27

Hvis du bygger muren med genbrugssten og natursten som jeg foreslår, vil overfladen blive tilstrækkeligt ujævn og ru til at kunne fastholde såvel mos, alger som diverse slyngplanter. Som sagt er det en både billig og smuk løsning. Hilsen AJ

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 31-08-05 20:08

Altså jeg har jo kun stillet halvdelen af spørgsmålet, undskyld for det. Her kommer resten af spørgsmålet, så vi starter næsten forfra.
Der skal lægges kampesten imellem to rivenet, alternativt kan man bruge Gabioner, men vi vil helst bruge rivenet, spørgsmålet er om der er nogen, som har prøvet det med rivenet, hvordan binder man rivenettene sammen, hvad skal man bruge til at støtte med, skal der laves et fundament? osv.
Håber at jeg fik det hele med denne gang.

vh ole

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 31-08-05 20:13

Hvorfor nævner du så mursten og en pris på disse. Hvis du hele tiden har vidst at du ville bruge kampesten???? Jeg hopper af her. Det er da for dumt. Sorry olarsen men sådan noget gider jeg ikke bruge tid på.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-08-05 20:34

Jeg tror du er nød til at lave en slags ramme omkring rivenettet, for at det kan blive mere stabilt

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 31-08-05 20:49

Skal du bruge rivenet, må du nødvendigvis lave en ramme du kan støbe i.... Bruger du kun rivenet kan den holde til det tryk der vil komme bag på.. når man tænker på trykket i en højde af 1.8 meter..... men som læmur er rivenet kun velegnet såfremt du vælger at lade planter kravle op af det, og dermed give den læ du søger...

joeson

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 31-08-05 21:05

Tak Arne Jacobsen, så slipper jeg for ar høre mere på dig!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-08-05 22:11

http://home6.inet.tele.dk/kornmaal/her-bor-vi-indhold.htm dette er godt nok et halvdårligt billede, men som du kan

se, men her der ramme omkring rivenettet, du skal så "bare" støbe dit rivenet ned så det kan holde til trykket bag.

Beklager andre ideer har jeg ikke. God arbejdslyst

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 01-09-05 19:42

Tak for svar Nordsted1
Jeg har godt nok svært ved at se muren på billedet, men jeg kan godt fornemme ideen.

Jeg vil lige afvente og se om der skulle komme flere forslag.
mvh ole

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 01-09-05 19:48

Det er da bare helt i orden, det kunne jo være der kom en forbi med et par guldkorn. Du kom selv med et par af slagsen i din anden tråd!!!! )

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 12-09-05 17:45

Tak for svaret Nordsted1.
Det er jo godt nok længe siden at dette skulle have været afsluttet, men bedre sent end aldrig.

mvh ole

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-09-05 17:49

Selv tak..... ting ta'r tid. Håber du får et godt resultat

Kommentar
Fra : Redepslein

Dato : 22-04-10 14:56

Det er lidt sent med et svar, men måske andere kan drage nytte af det.
Jeg har efter at have søgt vidt og bredt på nettet rundet og købt en gabion på 6m længde i 2m højde i 0,5m br. til Dkk. 5500 ekskl. moms og sten hos Westcoast Tråd & Plader via www.wct.dk. De har link til hvem der kan levere stenene, som nok koster næsten det samme,. Så omkring 11.000 ialt.
NB: Jeg har ikke selv købt sten, da jeg havde dem UB.
Mvh
Redep