/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hækkeklipper?
Fra : sprit73
Vist : 2554 gange
200 point
Dato : 31-08-05 15:33

Hej med jer,

Jeg er træt af hækkeklippere, der går kaput!!

Min gamle Bosch er lige brændt af - min nye jeg købte igår (en no name til kr. 350) kører i 30 sek. og så er den umulig at få til at virke i 2 min. og så fremdeles?!

Hvilken en kan finde ud af at klippe en ganske simpel 5 år gammel hæk? Jeg kunne rigtig godt tænke mig en ledningsfri - nogen erfaringer med disse?

Gode råd ønskes

/sprit

Kommentar
Fra : kennethskou

Dato : 31-08-05 15:47

Af ledningsfri er der især Brill der er gode.
Især fordi batteri hænger i bæltet og kan bruges til andre maskiner
se under www.thor-trading.dk

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 210 point
Dato : 31-08-05 16:18

Jeg har en Metabo klipper - nu på 5'te år. Den klipper ALT, inkl. trådhegn (det giver dog lidt mærker i skærene).

Den kostede omkring 1200 for 5 år siden - klipper ret tykke grene, tjørn, buske og meget andet uden at gå i stå.

Den er med ledning, og den skal man selvfølgelig ikke klippe i ....

Jeg klarer de samme opgaver med Metaboen på 1/3 af tiden i forhold til både den Bosch, den AEG og den noname fra Aldi jeg har haft....

Jeg vil IKKE have ledningsfri, da de omkring 200 meter hæk jeg har i 2 meters højde og godt 1,25 i bredden hurtigt vil dræne batteriet, og iøvrigt ikke har de samme kræfter som en vekselstrømsmotor.

Ellers er der jo altid muligheden for en benzindrevet hækkeklipper - det er jo rigtig mandelegetøj

mvh berpox

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 31-08-05 17:09

Der findes også en ledningsfri med 2 håndtag, den er ret effekttiv.
Den er med rugbrødsmotor, den bliver kun slidt af konens misbrug.

Jes

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 31-08-05 17:13

Køb en med benzinmotor. De virker og overalt. Har selv haft en i flere år. Ingen problemer med ledning, batteri m.m.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 31-08-05 19:20

Jeg har vel 100m hæk af forskellig herkomst og kører med en Bosch med 65 cm. svær der kan klippe grene i 25mm tykkelse. Med ledning og den kører også på 5 år. Pris ca. 800-900,-
En med benzinmotor er også knippelgod. Lidt tung dog

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 31-08-05 19:21

Sværd man må dog kunne stave til det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-08-05 20:39

Nu kan en ganske simpel 5 års hæk, jo godt have nogen ret tykke grene, og der må de fleste billige elklippere give op.

De er ikke beregnet til at bruge som grensav, men kun til at studse nye bløde skud af en hæk der har den facon og højde den skal have.

Hvis det er grene fra omkring en lille centimeter i tykkelse og derover, skal du op i noget proff-hækkeklipper, og bedst noget kraftigt med benzinmotor.

mvh dova

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 31-08-05 22:21

Jeg har en bosch prof til ca 2500,- 220 v den tager alt selv krat selv om det ikke lige er meningen, et kosteskaft tager lidt længere tid men kan lade sig gøre

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 31-08-05 22:34

Min Metabo klipper problemfrit op til 20-25 mm grene, dem lidt tykkere (op til ca. 30mm, "files" lige lidt med klipperen, og haps, så er de også klippet - dem der er endnu tykkere må ordnes med ørnenæbbet, afkvistningsøksen eller ligefrem kædesaven

Så man behøver ikke rende rundt i benzinos og 95dB for at klippe selv en kraftigt tilvokset hæk, med mindre man vil have den fulde (lednings)frihed og effekt

mvh berpox

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-09-05 05:45

Efter min mening er hækkeklippere med benzinmotor for tunge, men selvfølgelig mere mobile, men man når langt med en kabeltromle og en forlængerledning. Det er iøvrigt en god ide at montere ca 20 cm lange hårde plastrørstumper på den sidste ende ledning ca 1.5 m ind og binde en knude så klipper man ikke i ledningen. Hvem har ikke prøvet det-

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-09-05 16:36

Jeg har heller ikke det fjerneste problem med grene i 25-30 mm. Nuvel skal der "files" lidt men de ryger fint over. Og jeg vil give stig ret i at en med benzin motor bliver for tung i længden.

Godkendelse af svar
Fra : sprit73

Dato : 14-09-05 08:40

Tak for svaret berpox.