/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Dielselbil/ fyringsolie
Fra : Doros
Vist : 1609 gange
100 point
Dato : 31-08-05 11:23

Hej

Har dieselbil, og har set man kan fylde fyringsolie på hos DK tankstationer. Er der nogen som ved om en dieselbil kan køre på fyringsolie, og om det er uden betydning for motoren m.v.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-08-05 11:25

Det kan du godt, men jeg vil ikke anbefale det, for det er ikke så god en kvalitet som diesel, du ødelægger IKKE bilen

af det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-08-05 11:27

Hvis du er sikker på at den pågældende fyringsolie er identisk med dieselolie kan du godt bruge det bortset fra, at det er ulovligt.
Fyringsolie er ikke så rent som dieselolie og smørevnen er mindre.
Hvis din dieselpumpe er selvsmørende (smøres af brændstoffet) og måske endda er af typen commonrail så bliver det måske et dyrt eksperiment.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-08-05 11:29

Lige en sidebemærkning. JEG gætter ikke!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-08-05 11:50

Før de startede med farvestoffet, havde ganske mange stationer kun EEN jordtankt til diesel. Dvs det der røg ud af pistolen var FULDSTÆNDIG det samme. Om fyringsolien idag er ringere end diesel skal jeg ikke kunne sige. Men det er ikke lovligt og der er puttet grøn farvestof i. Efter sigende skulle det være temmelig dyrt, hvis man bliver snuppet. Beklageligvis skal alle biler omkring synshallen hvert andet år, så synsfolkene og/eller tolderne har så klart mulighed for at kontrollere om der er brugt fyringsolie.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 31-08-05 11:55

Der er (desværre) dét ved det, at fyringsolie idag er tilsat farve så et evt. check af Politi, Synspersonale osv. vil afsløre at du kører med fyringsolie istedet for den dyrere diesel. Så falder hammeren TUNGT...jeg har hørt 5000,- kr i bøde, samt de går tilbage og ser hvor lang tid du har kørt dieselbil (dog højst 5 år) og skal betale den "manglende " afgift du har "snydt" staten for i denne periode.

Om vinteren er diesel og fyringsolie nøjagtig det samme produkt, bortset fra at fyringsolien altså er farvet.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-08-05 11:58

Det er kun nogle selskaber der brugte samme tank og ganske få der overhovedet sælger fyringsolie fra pumpe.
Dieselolie er tilsat nogle ting (additiver) der forbedrer smøreevnen og som mindsker soddannelse.
http://www.fdm.dk/altombiler/oekonomi/benzindiesel/dieselraad.asp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-08-05 11:59

Jeg kender til en der kører på fyringsolie, noget være griseri mildt sagt, kan kører så på disel et par tanke før syn, så

det er ude af systemet før den bliver testet, det er noget han har gjort i mange år, uden at der har været

kommentarer til syn

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 31-08-05 12:00

Gætteklubben Kandu - tak for i dag!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-08-05 12:23

Det var du utrolig så hovski snovski du er i dag Bjarne.

Jeg synes ikke jeg i mit indlæg kan læse nogle gæt!

Er du interesseret kan jeg sende dig mindst to adresser, hvor fyringsolien FØR farvestoffet, kom fra samme tank. Det var såmænd ejeren af pågældende benzinselskab himself, der gjorde mig opmærksom på besparelsen ved at bruge fyringsolie - som han sagde: "Har du ikke noget at bruge kvittering til, så tank derovre, det er kun afgiften der er til forskel".

Iøvrigt er du jo selv et garvet medlem af gætteklubben, BjarneD......... Så lad være at smide med sten.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-08-05 12:29

Der er som BjarneD rigtigt siger, ofte forskel på kvaliteten af fyrings-og dieselolie.
Fyringsolie har ofte også et betydeligt større svovlindhold (forringer smøreevnen og kan medføre større motorolieforbrug)

Og jo, man kan mærke det på bilen, tidligere har jeg ofte hældt fyringsolie på mine gamle biler, og de kan sagtens køre på det, selv om bilen mister lidt effekt ved det. men nyere dieselbiler, skal man ikke eksperimentere for meget med, grundet det dyre brændstofsystem der er i dem

Det er hamrende ulovligt , som også nævnt.
Politiet kan til hver en tid, tage en lille prøve ved at enten dyppe en tester ned i tanken, eller tage en lille prøve fra tanken med en hævert (hvor det er muligt) og teste for det farvestof der vil være, hvis der har været fyringsolie deri.
I tyskland f.eks. tjekkes bilerne ofte, og ligeledes i Norge ved jeg med bestemthed for har selv været udsat for det med en lastbil.

Og en nævner 5000,- i bøde her. Det er billigt. Norsk politi har fortalt mig, at det deroppe koster 30000,- for en person og varebil...og 100000,- i bøde for en lastbil.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Doros

Dato : 31-08-05 18:03

Tak for svaret BjarneD.