/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Stedsegrøn hæk omkring terassen
Fra : jko
Vist : 7388 gange
200 point
Dato : 31-08-05 10:43

Hej ...
Vi har bygget nyt hus og påtænker at sætte en stedsegrøn hæk omkring terassen - til at give læ !
Er der nogen der har nogle gode ideer til hvilke planter der ville være gode til dette formål ?
Vi er ikke så vilde med Thuja da det efter vores mening er en kirkegårdsplante !

mvh
jko

Kommentar
Fra : mdo

Dato : 31-08-05 10:45

Prøv buksbom

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-08-05 11:07

For at få en højde på hækken inden for en overskuelig fremtid, så kunne bambus være en mulighed, mange andre stedsegrønne, er meget lig Thuja, gran, taks og buksbom, og vokser langsomt. I kan selvfølgelig købe dem høje, afhængig hvor meget i vil "ofre" på sagen?

Kommentar
Fra : ujbv

Dato : 31-08-05 11:11

Hejsa - Ja nu findes thuja jo i flere udgaver. Der findes en som bestemt ikke minder om kirkegårdsplanter, som vi satte som havehegn ved vores tidligere hus - den er lidt dyrere og (desværre syntes jeg) mere langsomtvoksende - tilgengæld ret flot.

Man kunne overveje noget tax - Liguster.
Bøgehæk er godt nok ikke stedsegrøn - men den er tæt hele tiden - Lysegrønne blade om foråret - dybgrønne om sommeren - gullige om efteråret og brune hele vinteren .... Mest irriterende ved den løsning er nok at når foråret kommer - så smider den alle de brune blade - næsten altid NÅR man har gjort haven forårsklar

mvh ujbv

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-08-05 11:26

jg er fuldt ud klar over at det jeg her skriver ikke lige er hvad du vil - men har du spekuleret lidt i at for meget grønt lige akkurat som læ giver flere myg osv ???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-08-05 11:31

I kan også vælge at sætte et trådhegn i den højde i ønsker, og så plante efeu, i løbet af kort tid har i en tæt stedsegrøn "hæk" ..... vi har ikke myg i vores efeu

Kommentar
Fra : jko

Dato : 31-08-05 12:34

Hej Nordsted1

Det var da en god ide med trådhegn og efeu !
Vokser efeu så hurtigt ? Er det en speciel art efeu man bør anvende ?
Man kunne jo så bruge alu-stolper i trådhegnet som ikke forgår !

Du har vel ikke tilfældigvis et billede af hegnet ?

Men myggene burde vel være ligeglade med om det er efeu eller andre stedsegrønne planter !?

Mvh
jko

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 31-08-05 12:34

Ville helt klart vælge Kirsebærlauerbær. Den fås i en småbladet eller storbladet version.
Planten er utrolig hårfør, kan beskæres som man vil eller klippes som en hæk, og den storbladede vokser hurtigt op. Der sætter ikke sidejordskid som f.eks. bambus, og er rigtig køn.....god fornøjelse
mvh steen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-08-05 12:46

jko, myg er helt pjattede med stedsegrønt, så vi fjernede den store flotte vi havde på terrassen. Efeu vokser

hurtigt, min "hæk" var i højden på under to år. Jeg har sådan noget grønt plasticbetrukket hegn, med alu stolper/pinde.

Jeg ved ikke hvad vores efeu hedder, vi købte dem på planteskolen, storbladet. Et andet sted i haven har vi super 8

sten med efeu i, men de er småbladet, de storbladede syntes jeg selv er pænest.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-08-05 13:08

jko... nej desværre har jeg ikke et foto af "hækken". Jeg kom også lige i tanke om, at vi købte planterne ret små, derfor gik der lidt under to år før den var i højden, de kan da købes i flere højder/længder

Kommentar
Fra : gaygay

Dato : 25-02-06 12:41

En lidt dyrere mulighed ville nok være rødbøg, som ikke nok med at selve farven er meget smuk hele året også holder bladene. Vi har selv klaret problemet på denne måde, men har købt dem til udplantning i en højde af ca. 80 cm. Smukt.