/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
mine kattes "leg" er meget voldsom
Fra : buska
Vist : 487 gange
40 point
Dato : 31-08-05 08:51

hej alle. først vil jeg lige sige tak for alle de gode råd jeg tidligere har fået mht at bringe 2 katte sammen.
Jeg har en voksen kat på lidt over et år og for 14 dage siden fik jeg en lille killing på ca 13 uger - begge er hunkatte. Jeg fik mange gode råd om hvordan jeg fik dem sat sammen, og det er da også gået rimlig godt.
MEN nu er det som om den store rigtig har fået blod på tanden. De løber rundt og leget tafat - og det er både den store efter den lille men bestemt også omvenst - dette troede jeg var et tydeligt tegn på at de legede og var ved at vende sig til hinanden, men nu når de "fanger" hinanden endr den lille altid nederst og den store både bider og langer ud efter hende - det ser SÅ voldsomt ud og den lille piver da også de fleste gange. Men når jeg så endten stopper dem eller den lille selv kommer fri - kan hun godt finde på at starte lige med det samme at løbe efter den store igen - så jeg tror ikke hun er kommet tilskade.
Men hvor længe bliver dette ved? og er det kun leg? Jeg vil jo ikke have at den lille kommer noget til - skal jeg skille dem ad igen eller hva skal jeg gøre?

på forhånd tak for jeres svar

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 50 point
Dato : 31-08-05 09:26

Hej buska. Så længe den lille selv starter op igen med legen, så er det hele ikke så voldsomt endda, selvom det kan se lige lovligt voldsomt ud. Med tiden, når den lille vokser op, vil dette forhold, med den voldsomme leg, udlignes. Vi har selv 2 hunkatte (af forskellig race), der jagter hinanden. I starten var det mest den ældste (6 år gammel),der blev jagtet af den yngste (5 mdr. gammel), men nu skiftes de til at jagte hinanden. Det synes som om den lille hos os, har mest fornøjelse af legen, da den store i blandt hvæser. Vi lader kattene selv finde ud af det. - Du kan event. skille dem fra hinanden, hvis det bliver for slemt, men jeg tror bestemt kattene selv kan finde ud af det. De små er jo tit ret så aktive, og fuld af vitatilitet, hvilket de lidt ældre katte ikke altid bryder sig om. Lad også her tiden vise vej.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-08-05 10:51

Det er meget normalt og sådan behandler killinger fra samme kuld hinanden og egentlig er det mere træning i overlevelse end leg.
Hvis det var alvor ville den store skade den lille - alvorligt og så ville du ikke være i tvivl.
Du skal bestemt ikke blande dig med mindre det går helt galt.
Hvis en ung kat ikke lærer, at slås vil den ikke kunne klare sig udenfor mellem andre katte og derfor er det en naturlig del af udviklingen da katte er rovdyr og af naturen temmelig voldsomme og nådesløse.

Godkendelse af svar
Fra : buska

Dato : 31-08-05 10:55

Tak for svaret akle.

jeg er glad for at få svar fra en så erfaren katteejer

Kommentar
Fra : akle

Dato : 31-08-05 16:54

Selv tak buska. Jeg er overbevist om, det hele vil gå mere stille hen, efterhånden som den lille vokser op og bliver lidt "klogere". Det hele vil nok i fremtiden ende med, de ligger pote ved pote når de sover.
God fornøjelse med dine katte.
MVH Akle