/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Oprettelse af trådløs adsl forbindelse
Fra : anders_bak
Vist : 584 gange
100 point
Dato : 30-08-05 21:49

jeg har en almindelig adsl forbindelse fra tele2. lige nu kører jeg med alm. kabelforbindelse der funger upåklaligt, men er kommet i besidelse af et linksys wireless access point, og har allerede et trådløst netværkskort.

Jeg har nu forsøgt at forbinde skidtet, men kan ikke rigtig få hul igennem til nettet. jeg kan sagtens få forbindelse til accesspointet, men ikke videre ud. mit modem fra tele2 har jo en ethernet port, hvad skal den forbindes til på routeren (wan, lan, eller uplink)?

Hvordan opretter jeg forbindelsen ?

Hvordan krypterer jeg skidtet så jeg slipper for ubudne gæster ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-08-05 22:01

Uplink
Ubudne gæster forhindres ved at snakke med ruteren - det står i vejledningen på den CD som følger med routeren.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 31-08-05 08:21

Ok, men problemet er at routeren lå i et hus jeg har købt, så jeg har ikke cd'en. men jeg prøver at finde den på nettet.
Jeg har prøvet at forbinde via uplinkporten, men kan stadig ikke komme igennem (inden jeg stillede spørgsmålet) nogen forslag ?.

Ligger der et styringsprogram af en slags på cd'en ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-08-05 08:35

Du kan måske tilgå din router med denne adresse:
http://192.168.0.01
Og er du heldig så kan du få adgang sådan
bruger:admin
password: skriv ikke noget men bare tryk enter
Der kan godt ligge noget softwre på den CD.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-09-05 19:06

Har du kabelforbindelse til internettet via routeren?
Hvis JA så er det accespointet der skal ses på.
Hvis NEJ, så er det en omregistrering af din forbindelse der skal til.
Svar lige på det, inden vi fortsætter fejlfindingen!

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 04-09-05 22:32

Routeren er forbundet med kabel til mit adsl modem, og vider ud på nettet, og jeg ønsker trådløs opkobling mellem pc og router.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 04-09-05 23:08

Når du tilslutter din router, sker der det samme som hvis du tilslutter en anden PC til nettet. Den skal registreres og godkendes af din internet udbyder.
Det er din routers MAC adresse der gør forskellen, og derfor ikke får nogen forbindelse.
Jeg vil tro, at der er en enkelt adresse hos tele2, hvor du kan få forbindelse, og her blive godkendt med den nye MAC adresse, som vil være den der kan ses udefra. Så prøv at lave en genregistrering med routeren tilkoblet.
Når først der er huld, så kan du uden videre tilslutte hvad som helst til routeren og få forbindelse.
Inden du gør det, så hent lige de sidste nye opdateringer af firmware til routeren.
Oftest er det en gammel version, der ikke altid arbejder optimalt, som ligger indprogrammeret i routeren. Det vil oftest være den trådløse del, som der vil have størst glæde af opdateringen, da der gerne skulle være korrigeret for børnesygdomme i softwaren.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 16-09-05 23:47

Det tog lidt tid at få skidtet op at køre, det viste sig at problemt var at jeg ved en fejl havde fået tildelt fast ip adr. istedet for variabel, så derfor passede min opsætning ikke.

Godkendelse af svar
Fra : anders_bak

Dato : 16-09-05 23:48

Tak for svaret severino.