/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Pluselige stiger mit lokale leje.
Fra : Odense
Vist : 555 gange
100 point
Dato : 30-08-05 20:28

Hej
Jeg har lejet et lager lokale for ca. 6200kr. pr. mdr. eksl. varme/el/vand. (Ikke noget særlige flot lokale, bare alm./Har haft det i ca.6år nu/Opsigelse 10år/Depositum 6mdr.) Pluselige i dag har jeg fået et brev fra den nye lejer af huset at lejen fra den 1dec. vil blive forhøjet. Og han vil have over 40.000 kr mere om året i leje, dog skal det fordelses over 4 år. altså lidt over 10.000 pr. år mere. i leje. Kan man godt det ?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-08-05 20:41

Ja, det kan han godt. Lejeloven som kendes fra det private gælder ikke erhvervslejemål. Der er det kun udbud/efterspørgsel. Dine aftaler med den tidligere lejer har han valgt at se stort på og har solgt uden betingelser. Det eneste du kan gøre, er at rejse sag imod den tidligere ejer for kontraktbrud. Men det er stadig den nye ejer der bestemmer lejeprisen. Det eneste du kan opnå er penge fra den tidligere ejer. Betaler du IKKE den nye lejer hvad han kræver, ryger du ud. Sorry

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-08-05 20:48

Odense, nu ved jeg ikke om du bor i Odense, men du kan benytte dig af retshjælpen i kommunen, det er gratis, og du vil få et konkret svar. Du skal huske at tage alle "papirer" med.

http://www.domstol.dk/?id=9442

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-08-05 20:49

Lov om erhvervlejemål http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A19990093430-REGL

se bl.a. §10.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 30-08-05 21:05

Ans er det virkelige 100% gratis ?

Hmm utrolige det kan værer sådan syndes jeg, Det kan da ikke værer ens skyld når der kommer en ny ejer, så ens kontrakt er lige til brandoven nu. Og burder der ikke værer et max på nogen % hvor meget det kan stige. Anyway, tror at jeg vil flytte til noget beder i det nye år, hvis man kan finde noget andet. Men svært at finde i Odense centrum...

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 110 point
Dato : 30-08-05 21:35

Som udgangspunkt har udlejeren ret til at hæve lejen, hvis den er væsenligt lavere end markedslejen. Varslingsbrevet skal dog indeholde en vejledning om indsigelser mod forhøjelsen. Ellers er varslingen ugyldig.

Hvis du skriver et brev til udlejeren om, at du ikke kan godkende forhøjelsen, da den ligger over markedslejen, skal udlejeren indbringe sagen for boligretten såfremt han ønsker at opretholde forhøjelsen. (§13, stk. 8 til 10).

Godkendelse af svar
Fra : Odense

Dato : 01-09-05 21:01

Tak for svaret Paulus1.

Ved du om der er rigtig med kun 3mdr. varsel ?

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 01-09-05 21:17

Varslet er 3 måneder, men hvis du protesterer skal udlejeren en tur over boligretten for at få lov til at hæve lejen.

Varslet fremgår af Erhvervslejelovens § 13, stk. 8 og kan findes her www.retsinfo.dk

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 23-09-05 10:05

Hvornår er sidste frist at protesterer til boligretten ?