/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Hvordan laver jeg et arbejdsbord?
Fra : kpm10
Vist : 7848 gange
100 point
Dato : 30-08-05 18:23

Hejsa!

Jeg skal have lavet et arbejdsbord til min ny-lavede garage. Det kan nærmest ikke lade sig gøre at købe et nyt færdigt arbejdsbord til menneske penge!

Jeg snakkede med den lokale tømmerhandel, de anbefalede mig at lave bordpladen af 2x4 reglar. Det syntes jeg lyder som en god ide' også fordi det er rimelig billigt!
Jeg har så tænkt mig også at lave understelet af 2x4 reglar.

Er der nogen der har nogfle gode ide'er eller input????

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 30-08-05 18:25

Glemte lige at tilføje at bordet skal måle 240cm i bredden og 60cm i dybden samt 90cm høj...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-08-05 18:31

Det lyder rigtigt, men sørg for at få sat nogle hylder under fra start. Brug nogle kraftige stål-sømbeslag. Afhængigt af hvad du har tænkt dig at installere af elektrisk maskineri på selve bordet, kunne du overveje at bore bordet op imod væggen på en kraftig skinne og så bruge 4x4 reglar til forbenene, det vil gøre bordet noget mere stabilt. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-08-05 18:35

Det komemr an på hvad du skla bruge dit bord til - under stellet er i mine ønje ikke noget problem at fremstille.
Selvebordpladen - skal vel laves efter hvad den skal anvendes til...
er det bar aflægningplads kan den laves i en tyk spånplade.... (122*244)
Skal du derimod have en glat overflade er paketgulvsbræder gode at lægge øverst... til at lave en hård bordplade der kan tåle noget...
Det vil jeg selv foretrække. Så kan du lavet "pladen" i den størelse du ønsker.
mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 110 point
Dato : 30-08-05 18:37

Nu skriver du ikke hvor langt bordet bliver, men hvis det bliver meget over 2 m, vil det være en god ide at sætte ben i 2x4 reglar for hver 2 meter, ellers kan det ikke holde til de maskiner du installerer på bordet og det arbejde du kommer til at udføre på det. Husk også at understøtte hylderne med jævne mellemrum.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 30-08-05 18:40

Bordet skal som jeg skrev måle 240 i bredden.

Det skal være et kraftigt bord, og det er derfor det var en god ide med 2x4 da de nærmest kan holde til alt!

Hylder er ikke så nødvendigt, da jeg har masser af hylde plads i forvejen...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-08-05 18:46

OK. De 240 havde jeg lige overset. Men som Benjamin skriver er det jo meget afhængigt af hvad du skal bruge bordet til. Aflægningsplads eller et reelt arbejdsbord hvor du vil installere maskiner. Jeg ville stadig bruge 4x4 til forbenene. Når du ikke skal lave bordet i mere end 240 længde behøver du så ikke et mellemben. Det ville dog ikke skade og koster ikke meget at indbygge et når du nu er igang. Dine behov for styrke kunne jo også øges i fremtiden.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 30-08-05 18:49

Det skal være et reelt arbejdsbord, jeg vil komme til at bruge det rigtig meget, men det med 4x4 er måske ikke helt toset, har dem også liggende, godt trykimprægneret, men det sker der vel ikke noget ved at bruge i en garage...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-08-05 18:52

Nej gør du bare det. Jeg er sikker på at du bliver glad for den ekstra styrke. I hvertfald på lidt længere sigt. AJ

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 30-08-05 18:53

til at holde mit bord har jeg skruet en lægte i vægen som det hviler på og ben foruden, jeg har lavet hyller i den ene ende og i den anden har jeg sat et par gamle skuffe systemmer fra et skrivebord, de viker som et stort ben i den ene ende og giver en masse go plads...
Selve bordpladen er en af de billige køkken bordplader. den har en hård overflade som er let at rengøre.

Junior

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-08-05 18:55

Jeg synes i øvrigt at du skal lave en hylde alligevel ca. ½vejs oppe. Den vil pænt skjule de kasser som du uvægerligt får skubbet ind under bordet samt give dig mulighed for at have værktøj og maskiner liggende "lige ved hånden".

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 30-08-05 18:58

Jo, men uden tvivl en god ide med de hylder....

Det med køkkenbordpladen tror jeg ikke vil blive stabilt nok når den har et spænd over 240cm...den vil bue på midten..

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 30-08-05 18:59

Et sådan bord skal jo nok stå i mange år, og med tiden vil det blive fyldt op med tunge ting/rod

Få fat i nogle lekter af en lidt go kvalitet. Sæt den på langs væggen, således at bordpladen kommer til at ligge på selve lekterne. (både i siden og på langs)

Spørg i trælasten hvad størelse skruger du skal bruge, og tag derefter størgelsen lidt større end hvad de anbefaler.

Du bore selvfølgelig ud til ravpluks. (lav nu ikke hullet for stort, så er det jo lige fedt) (det bord du bruger, skal havde samme størelse som ravpluksen, og "bankes" forsigtigt i med en hammer)

Sker der det du bore "forkert" eller hullet bliver dumt, så lav et nyt 15 cm længer hende. (så vigtigt er afstanden jo ikke)
Sæt minimum 2 ben som stytter midten af bordet. Dem skruger du fast i undersiden af bordet som det første. Altså inden du lægger bordpladen på.

Læg derefter hele mulitjausen op på de væg monteret lekter og skrug bordpladen "ned"/fast i lekterne.

Hmm.. måske dårligt forklaret, men sådan ville jeg altså gøre :)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-08-05 19:06

Det er jo vigtigt når du laver bordet, at tænke på de fremtidige arbejdsopgaver. At skulle hente tungt grej fra et skab eller en højt placeret hylde er tungt og arbejdskrævende. Hvis du bare kan bøje dig ned og hente det tungere grej fra en hylde under bordet, bliver det langt nemmere. Der er også en større sandsynlighed for at du får lagt grejet på plads igen efter brug hvis du ikke skal bevæge dig så langt for at gøre det.
Til selve bordpladen kan du få en smed til at lave en stålramme med de præcise mål og så lægge reglar ned som du nu synes. Det gør det nemt at udskifte dem hvis det skulle blive aktuelt. Koster lidt men er en god ide.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 30-08-05 19:06

Øhh jo tak trine, men alle de ting ved jeg godt, jeg har efterhånden ombygget halvdelen af mit hus 1850 selv, inklusiv at jeg har bygget den garage bordet skal være i selv........men ellers tak.....

Jeg havde selvølgelig også tænkt mig at skrue det fast til væggen, som der er af lega, der bruger jeg 210mm karmskruer som jeg i forvejen har liggende...

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 30-08-05 19:11

nå sorry, har hvist ikke læst spg godt nok
Nå, whatever,,,så gik der da lidt tid med det.
Go arbejdestlyst.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-08-05 19:14

kpm10 -> Jeg kommer da lige i tanker om en anden ting i forbindelse med dit nye arbejdsbord, der heller ikke er spor uvæsentligt: EL-installationer! Når det skal laves, så må du ikke nøjes med ét stik i den ene ende af bordet. Det koster ikke meget ekstra at få lavet ét i hver ende og ét i midten. Vi bruger jo alle mange elektriske maskiner idag og at have mange stikdåser og lange ledninger flydende er ikke smart. Heller ikke sikkerhedsmæssigt.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 30-08-05 19:17

Helt iorden trine...

Har sat 4 stikkontakter op der hvor bordet skal være, så det er fjong......det er bare bordet jeg mangler...

Så står der 3 store reoler lige ved siden af hvor bordet skal være, så det er også bare iorden...

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 30-08-05 19:20

ang lange ledninger der ligger og flyder.
hvis du har en gammel støvsuger som skal smides ud, så skild den ad. Sæt ledningrumlen op på væggen, og vupti, så har du altid en forlængerledning lige ved hånden som hverken skal lægges sammen eller fylder som rod på gulvet
Altså, selve "træk og slip" funktionen skal jo virke for at ideen er fed.

(håber det kan redde mit "tåblige" indlæg fra før)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-08-05 19:23

kmp10 -> Det med EL kom altså fra mig ikke fra Trine.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 30-08-05 19:26

Det så jeg godt arne, den er 10-4

Det var sgu da egentlig en god ide trine, det havde jeg slet ikke tænkt på! Den reddende den helt klart

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 30-08-05 19:28

For dælen hvor kan jeg da bare ikke stave/skrive idag.....

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 30-08-05 19:31

Ja arne< du nævner jo blot at flere stikkontakter er en fordel (hwo dident know that ?)
Hvorimod jeg kommer med den super geniale FANTASTISKE støvsuger forlængerledningsholder ide........

vi snakkes hygge så længe

Trine08 <------------------------ has left the building

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-08-05 19:33

Held og fremgang med projektet. Jeg tror ikke jeg har mere at bidrage med. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-08-05 19:34

Trine -> Love U2

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 30-08-05 19:37

Tak @)--->->-----

a rose for you ^

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 30-08-05 20:20

hej
romantik er atid skønt
min far lærte mig at sætte en kantliste på
med rund kant ind over bordet
så når man stot fumlede med noget faldt det ikke på gulvet
men landede ved den runde kant liste og man tager det igen
måske for 10´gang
mvh
ole

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 30-08-05 20:23

Jamen mange tak for div input..........

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-08-05 20:24

Ole - Ideen med stålrammen tjener nøjagtigt samme formål. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 30-08-05 20:42

hej arne
havde ikke lige læst det hele

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-08-05 20:45

Ole -> Alt forladt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-08-05 21:22

Sæt ikke den bordplade fast i væggen hvis du har tænkt på at slå lidt kraftigt med en stor hammer - så hellere på ben.

Kommentar
Fra : mingg

Dato : 31-08-05 08:31

jeg har lavet to rammer af 50/50 vinkeljern og sat hjul under og så sat et gammelt køkken ovenpå så jeg har to rulleborde på 150cm
prisen var
rammerne pr stk ca 100 kr
8 hjul ca 300 kr
to gl køkkerner 1000 kr
to stk egebordplader 600 kr( dem fik jeg fra en fabrik der laver bordplader)
det virker fint og er meget fleksibelt

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-09-05 16:12

På Kandu findes der et pointsystem, derfor udlovede du også 100 point.

Disse point ER tabt når bare én person har svaret på dit spørgsmål, og hvis du synes at du har fået et svar, bør du også lukke spørgsmålet. Ellers ligger pointene bare og svæver i cyberspace.

Ved du ikke hvordan man lukker et spørgsmål, så se her:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket. En af fordelene ved at lukke sine spørgsmål er at andre der vil læse svaret, skal betale 10% af point-antallet for at læse det efter at spørgsmålet er lukket. Man vil altid kunne læse dit spørgsmål, men kommentarerne og det accepterede svar skal købes. Det betyder at hvis dit spørgsmål var til 100 point, koster det 10 point at åbne det efter at du har lukket det. Du kan dog max. få 50% af dine point tilbage på den måde. Men det betyder også at et 100 point spørgsmål kan ende med kun at have kostet dig 50 point. M.v.h. Arne

Godkendelse af svar
Fra : kpm10

Dato : 01-10-05 23:10

Tak for svaret arne.jakobsen.