/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Sår i mundvig
Fra : bauchmann
Vist : 14378 gange
400 point
Dato : 30-08-05 18:06

Hej.
Hele sidste efterår, gik jeg til behandling 2 gange om ugen på tandlægeskolen. Det vil sige at jeg sad med åben mund i sammenlagt 4 timer. Derfor fik jeg sår i mundvige, som endnu ikke er helet. Jeg har prøvet Bachs nødhjælpscreme uden resultat. Jeg håber i kan hjælpe mig, da jeg skal starte derinde i september måned.
Torben

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 30-08-05 18:08

Det er måske svamp? Har du prøver noget svampecreme?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-08-05 18:08

bauchman kender du grunden til at sårene ikke heles ???? Ellers ville jeg anbefale dig at søge læge med henblik på undersøgelse der kan hjælpe

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 30-08-05 18:12

Det er vel også noget tandlægen er bekendt med, så spørg ham pr. mail eller telefon / konsultation...

Han har jo "ødelagt" dig *SS*

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 30-08-05 18:13

Der danner sig et sår, der bryder op når jeg åbner munden for højt op. Det skal siges det så forfærdeligt ud i 3 måneder. Det er nu et halvt år siden. Har været ved lægen som anbefalede Bach eller kopattesalve. Jeg ved ikke hvad sidstnævnte salve indeholder, men det ved i måske.
Torben

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 30-08-05 18:16

Mentholatum er rimeligt godt hvis det " kun" er sår...

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 30-08-05 18:16

Det er bare noget fugtighedshalløj... Det kunne godt LYDE som svamp, svir det, og gør ondt når du åbner munden meget?

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 30-08-05 18:21

Hej.
Det svier ikke, og det er en hård skorpe der dannes. Hvad er Mentholatum?
Torben

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 30-08-05 18:22

Prøv alligevel creme mod svamp. Det skader ikke!

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 30-08-05 18:27

Mentholatum er noget desinfiserende mentholsalve du kan købe hos Matas eller på apoteket...

er osse godt til røde næser ved forkølelse

Accepteret svar
Fra : oberwelt

Modtaget 410 point
Dato : 30-08-05 18:27

Hej

Jeg bruger altid zinksalve det har en helende virkning og er bare godt og ganske ufarligt. Zink udtørrer godt nok såret, hvilket du jo er træt af, men det gør det så hurtigt, at du muligvis kan løsne såret allerede dagen efter. Prøv bare du kan få en lille tube på apoteket til ikke mange basseører. (man bruger det til barnenumser også fordi det er godt til irriteret hud)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-08-05 18:28

aloe vera vil kunne afhjælpe dit problem, det er et naturprodukt som netop er kendt for sin helende og smertelindrende

virkning. Det kan bl.a bruges til hudafskrabinger, sår, udslet.

http://www.helse.dk/artikler/detail.asp?id=56 i dette link står bl.a. nedenstående

Til udvortes brug
De præparater der her i landet er godkendt som naturlægemidler er alle beregnet til udvortes brug til behandling af lettere forbrændinger, solskoldning, frostskader og mindre sår.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-08-05 18:32

Helosan : http://www.helosan.dk/default.html

..en variant af kopat-salve ()

..og så 'smager' det endda Ok.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 30-08-05 18:37

Som nævnt: Zink salve er godt, men det efterlader hvid farve (kan så kønt)

Kopattesalve er hammer godt. Det er på ingen måde giftigt, og det smager ikke grimt.
Jeg tror du vil havde størst glæde af kopattesalve :)

Ellers findes der også en creme der hedder Dr.Nielsen eller Hansen... spørg på apoteket.
Den er også enormt go, men har som zink salven tendens til og efterlade hvid farve .....

Kopat må være det bedste du kan få, og tror også det vil virke hurtigt. (men pas lige selv lidt på, lad være med at vold æd et æble. giv lige sået ro)

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 30-08-05 18:42

du skal holde dig fra alt blødgørende creme for så heler såret ikke men efterlades fugtigt med risiko for bakterier. Du skal sørge for at holde såret tørt. Det er uheldigt det er i mundvigen, men smør zink på når du kommer fra arbejde/skole eller hvad du laver og lad det sidde til næste morgen. Smør mere på når du har børstet tænder. Jeg er sikker på du vil finde det behageligt.

Til illustration kan jeg oplyse, at jeg engang kom kopattesalve på et sår på mit skinneben efter cykelstyrt. Det boblede op og var ikke til at have med at gøre herefter. Efter 1 uge blev jeg anbefalet zink og så gik der få dage, hvorefter det blev mindre og mindre og var væk på ca. 8 dage.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 30-08-05 18:43

Hej.
Jeg syntes der er kommet mange gode svar. Jeg vil i morgen prøve Mentholatum til højre side der ikke er så slem, og zink til venstre side. Sidder du inde med en genial ide, vil jeg da gerne høre.
Torben

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-08-05 18:49
Kommentar
Fra : LA5

Dato : 30-08-05 18:57

Det er nogen gange det er bedre at at kurerer hudproblemer "indefra".
Ud over den daglige multivitaminpille, kunne du tage ekstra zink, kalk og C-vitamin.
Fiskeolie / levertran er også godt, men det skal være renset for A-vitamin, da det faktisk kan give revner i mundvigene.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-08-05 19:05

Mentholatum svier på sår. zink er effektivt hvis såret ikke vædsker for meget, for så bliver det ikke siddende, måske du

skulle prøve at læse linket fra Helse

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-08-05 19:40

...og et uundværligt produkt, når der er småskræmmer i ansigtet : Elizabeth Arden's 8 Hour cream

http://www.ciao.co.uk/Elizabeth_Arden_8_Hour_Cream__68550

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-08-05 21:03

Jeg synes, det er væsentligt, hvad det er, du har fået lavet på tandlægeskolen. Hvis du har fået skiftet en masse plomber i kindtænderne, eller hvis du har fået lavet kroner på kindtænderne, så KAN dit bid være blevet ændret. Og det kan være årsagen til det hårdnakkede sår.

Ellers mener jeg, at revner i mundvigene kan skyldes vitaminmangel, f.eks. B2 mangel, A vitaminmangel , eller jernmangel.
--Nogle mennesker kan ikke tåle det flour, der er i tandpasta, -måske er dine tænder blevet flourbehandlet på tandlægeskolen, og det har så sat gang i en reaktion, som du holder vedlige ved at børste tænderne med flour-tandpasta?

Men du må nok til lægen igen. Sår bør ikke være så længe om at hele...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-08-05 22:18

og så kan jeg igen ikke lade være med at sige - gå til lægen - det er ikke normalt at du har sårene over en længere tid og der kan ligge sygdom bag - lægen vil vide hvad der er mest sandsynligt at checke for.

ps.. du har vel ikke en form for sukkersyge ????????

Godkendelse af svar
Fra : bauchmann

Dato : 03-09-05 18:26

Tak for svaret oberwelt. Jeg var ved læge. Hans råd var zinksalve. Det skyldes at huden ikke kan nå at blive tyk nok så jeg håber det bedste.
Torben

Kommentar
Fra : oberwelt

Dato : 05-09-05 18:30

fedt - jeg elsker når mine råd holder vand - god bedring.