/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Det Tjekkiske Senat og Depuretkammer?
Fra : o0LouiSe0o
Vist : 599 gange
100 point
Dato : 30-08-05 15:33

Jeg har et større emne om Tjekkiet, og er blevet lidt ínteresseret i deres politik. Jeg forstår ikk hvorfor de bæde har et Senat og Depuretkammer. Hvem gør hvad, og hvorfor ikk sammen ?? Og hvis nogen kan forklare mig hvad sagen med den ?daværende? Gross handlede om her i foråret 2005? hurtigst muligt, tak :)

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 30-08-05 16:01

http://www.ambprag.um.dk/da/menu/InfoOmTjekkiet/IndenrigspolitiskSituation/
her læste jeg de har et tokammer system. det har danmark også haft. søg på to kammer system

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 30-08-05 16:24

eller måske rettere "tokammersystem"

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 30-08-05 17:35

Citat
Tjekkiet har et tokammersystem, der består af Senatet og Deputeretkammeret.

fra snaptil´s link - det er godt læsestof

Kommentar
Fra : o0LouiSe0o

Dato : 30-08-05 17:37

Okay, har læst de tekster der, det er derfra jeg blev interesseret i emnet. men forstår ikk hvorfor det er nødvendigt at have to kamre, o g hvem der gør hvad. (jeg er en pige på 15 år). det er i orden ikk lige at forstå det.

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 30-08-05 18:09

http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/ez.html kan du hvis du scroller knap halvvejs ned læse at Tjekkiets senat består af 81 medlemmer der vælges for seks år ad gangen ved almindeligt valg - man vælger en tredjedel (27 medlemmer) af senatet ad gangen, altså hvert andet år.

Deputeretkammeret består af 200 medlemmer der vælges hvert fjerde år.

Jeg skal ikke kunne sige hvordan det nøjagtigt fungerer i Tjekkiet, men tokammersystemer er ret almindelige - i USA har man Senatet og Repræsentanternes Hus, i Storbritannien Over- og Underhuset og i Tyskland Bundestag og Bundesrat.

Som regel skal love godkendes af begge forsamlinger i et tokammersystem. En grund til at man har det, kunne fx være at man vil tage hensyn til flere ting end kun flertallet af vælgerne - fx til små delstater eller områder. Således kunne man forestille sig at man har et førstekammer der ligesom det danske Folketing består af et antal politikere der er repræsentativt fordelt mellem partierne på baggrund af stemmerne i *hele* landet og et andetkammer der består af et ligeligt antal repræsentanter for hver af et lands delstater eller amter. På den måde kan man lave et system hvor de mindste delstater kan blokere for et forslag selv om der skulle være flertal for det i førstekammeret.

Håber Jeg ved som sagt desværre ikke om det er det der er tilfældet i Tjekkiet.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 31-08-05 00:26

Det er overvejende sådan, at lande med tokammersystem har et førstekammer, der fungerer nogenlunde som det danske folketing, mens andetkammeret fungerer som et kontrolsystem, der skal sikre, at lovgivningen ikke "løber løbsk"