/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
abs-pumpe
Fra : yesboss
Vist : 1284 gange
200 point
Dato : 30-08-05 12:16

hvordan reagerer bilen hvis der er defekt i pumpen? Kan relæet være defekt? hvordan kan det mærkes?

jesper

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-08-05 12:36

hvis pumpen/relæ er defekt blokerer den bremsen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-08-05 12:37

ved hård opbremsning...... skulle jeg have skrevet

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 30-08-05 14:22

ville det kunne give abs effekt uden en hård opbremsning, mine har periodiske abs impulser uden hårde opbremsninger!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-08-05 14:29

nej abs virker først når hjulene bliver blokeret. Har du rystelser i pedalen, kan det være skæve bremseskiver, og det kan godt vise sig som periodiske abs impulser

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 30-08-05 15:17

jeg kan nok mærke forskel på abs og skæve bremser!! !! Og det er IKKE skiverne

Når abs-effekten kommer er der samtidigt en snurrerende lyd ude fra abs-blokken. Kunne et defekt pumpe-relæ ha noget med det at gøre?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 30-08-05 19:24

Nu må du ikke være så nærig, ta nu på værksted og få sat en computer på bilen,så vil den sige hva der er galt.Det er trods alt sikkerhed. Bremser er viktig.
alimak

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 31-08-05 21:08

been there done that mate. De sagde at det var de foreste- de er så skiftet, ingen bedring! det ville tage mange timer at finde den nøjagtige fejl og jo så er jeg nærig eller prisbevidst!!

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 31-08-05 21:12

Ja det kan jeg forstå, good luck
alimak

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 01-09-05 19:58

Tanke!!!!- Hvis jeg løftede hele bagenden, drejede skiftevis højre og venstre hjul manuelt mens motoren kører, og iagtager instrumentbrættet, burde den så ikke melde fejl med det samme?? -Og ligeledes ved forhjulene??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-09-05 20:21

Yesboss, nej det er kun ved opbremsninger

Kommentar
Fra : geu

Dato : 01-09-05 20:23

Det kan være en ABS ring der er knækket så ABS-enhede tror den bremser for meget på det hjeul.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 01-09-05 20:25

Abs lamper jeg har set,melder fejl med en gang du starter bilen, du trænger ikke bræmse først.
alimak

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 01-09-05 21:04

Lampen lyser efter ca 100m´s kørsel, og jeg har lige tjekket tandkransene både for og bag, de er ikke knækket, det kan jeg se, men hvordan de bør se ud ved jeg jo ikke - altså slitage mæssigt. Er der nogen der har et billede af bagabs-tandkranse??

Kommentar
Fra : kennethskou

Dato : 01-09-05 22:09

Tandkranse bliver ikke slidte, men defekte hvis der mangler en "firkant" altså en af de små blokke.
Giveren føler hele tiden efter om der er mellemrum eller en blok der kommer forbi.
Hvis der ingen forskel er i signalet på en af hjulene tror den hjulet står stille pga. blokering og vil derfor lette trykket til det ene hjul.
I hovedtræk.
Jeg har været ude for en citroen der meldte fejl her og der og alle vegne. Fik skiftet følere alle steder og tjekket tandkranse.
Specialisten med sit måleapparat fandt istedet frem til at det var en af ledningerne til en bagføler der sad i klemme under bagbroen og ved belastning gik til stel.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 01-09-05 22:20

Du burde tjekke at tandkransen sidder fast, at den ikke er sprækt. den skal løbe rundt med hjulet, du skal ikke kunde stoppe den mens hjulet løber rundt.
alimak

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 03-09-05 10:19

Hej kennethskou! der var der måske noget!! Når hjulene drejer klodset op skiftevis for og bag, med motoren kørende, viser den ikke fejl, det vil sige at det måske godt kunne være en klemt ledning. Jeg var faktisk begyndt at finde ud af hvordan jeg kunne komme til under bagsædet, det kunne være jeg skulle fortsætte med det.

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 03-09-05 10:29

Kenneth skou!

"Firkanterne"- gør det noget der er revner langs dem?? Ganske tynde!!