/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Graviditet og narkose
Fra : c_lasse
Vist : 2313 gange
100 point
Dato : 29-08-05 21:27

Hej alle...
Jeg vil høre, om det kan være farligt at blive lagt i fuld narkose, hvis man er gravid?
Og har det nogen betydning, hvor langt henne man er, når man skal i den fulde narkose?
Er en lokalbedøvelse bedre (det drejer sig om en øjenoperation)?
Er der nogle narkose-præparater (mht fuld narkose og lokal-bedøvelse), som skal anvendes frem for andre, hvis man er gravid?

Jeg ønsker så meget info som muligt, håber der er nogen, som ved noget?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-08-05 21:30

En lokalbedøvelse er langt at foretrække, så vidt det er muligt, narkose går jo i blodet, og videre til fosteret

Kommentar
Fra : c_lasse

Dato : 29-08-05 21:33

Men hvor meget kan der ske med fosteret? Og er der nogen præparater, som ikke skader fosteret?
Kan man ikke komme i fuld narkose ved kejsersnit? Så må man vel også kunne komme i fuld narkose ved andre lejligheder?

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 29-08-05 21:37

Hej
Du kan være sikker på, at lægerne ikke lægger dig i fuld narkose hvis det er skadeligt for fostret. Ved en øjenoperation kommer du kun i en let narkose, så stol på lægernes vurdering.
Torben

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-08-05 21:40

jeg ved ikke hvor meget der kan ske med fosteret, heller ikke om der er ufarlige præparater,. Ved kejsersnit er barnet ikke ret længe under påvirkning, derfor er risikoen ikke så stor. Men snak med din læge/jordemor, de kan svarer helt præcis på dine spørgsmål. pøj pøj både med operation og bebse

Kommentar
Fra : c_lasse

Dato : 29-08-05 21:42

Håber der er et par læger eller andre, som ved noget mere...

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 29-08-05 21:42

Som regel prøver man at undgå fuld narkose under en graviditet, og især i de første 3-4 måneder.

Men nu mener jeg også, at en del øjenoperationer plejer at blive udført i lokalbedøvelse.

M.h.t. hvilke præparater man evt. vil bruge, og hvorvidt narkose kan komme på tale, burde du kunne få bedre besked hos læge/sygehus end her.

Dog kan jeg sige, at lattergas skal man ikke bruge under graviditet, da det kan skade fostret.

mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 29-08-05 21:52

Et spørgsmål af samme karakter, er fundet her http://www.spoergtandlaegen.dk/gravidognarkose.html

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-08-05 22:00

c_lasse -> Læs bauchmann's kommentar. Jeg er 100% enig. Din kommentar om at du håber på et par læger??? Så spørg dine egne læger og ikke en flok velmenende amatører som os. Du kan sagtens få foretaget den øjenoperation uden at dit foster tager skade. Din øjensygdom er jo ikke livstruende, vel? Når lægerne ønsker at operere dig på trods af din graviditet, er det fordi de har besluttet at det er vigtigt for dig og UDEN risiko for dit barn. Så tag nu lige at udvise noget mere tillid til lægerne end til Kandu'erne. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 29-08-05 23:21

Jeg var gravid i 2003 og skulle have fjernet galdeblæren, og jeg mener at huske at det var bedst indenfor de første 3 måneder. Jeg lægger ikke hovedet på blokken, men det viste sig at være modsat hvad jeg selv forestillede mig.

Jeg nåede desværre at abortere inden operationen.

Godkendelse af svar
Fra : c_lasse

Dato : 05-09-06 20:41

Tak

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 05-09-06 21:25

Må man spørge hvad det endte med ?