/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Sibirisk skovkat
Fra : borisboris
Vist : 6247 gange
100 point
Dato : 29-08-05 19:41

Er interesseret i en sibirisk skovkat (hun). Ikke til avl. Kan nogen hjælpe med kontakt?

mvh

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-08-05 19:43

Brug linket her, tryk hvor der står katte.

Der er de danske opdrættere af forskellige racer

http://www.xn--kledyr-pua.dk/

mvh dova

Kommentar
Fra : akle

Dato : 29-08-05 23:00

Der er ikke mange opdrættere indenfor Sibirisk Skovkat, og jeg har ikke fundet killinger på listen lige nu, men prøv at kontakte disse opdrættere.
http://www.katterimeldgaards-sibirisk.dk/ http://www.sevastopol.dk/ http://need-fur.dk/pages/siberian/index.htm

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 100 point
Dato : 29-08-05 23:14

Hvis du virkelig vil gå ind for sagen, så er der killinger lige nu, ser det ud til, ved dette link, men det er i Sverige! http://www.sibiriskakatter.com/ De er bare lækre!!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-08-05 23:40

Ku' du ikke bruge en Norsk Skovkat i stedet.
De ligner da hinanden til forveksling, og er nemmere at finde.

Men en ting, når du skal købe sådan en kat, som jeg selvfølgelig ikke ved om du har overvejet, men alligevel:
De der semilanghårsracer, er i høj grad nogen af dem der lider under en masse ukvalificeret avl.

En kat kan sagtens være lige så god fordi den ikke har stamtavle, sådan skal det ikke forstås.
Men ved lige nøjagtig de der populære racer, skal man for at være sikker på, at man får den kat man gerne vil have, hellere give noget mere og få en hvor man ikke risikerer, at det bare er en langhåret huskat, en krydsning eller noget der er avlet på dyr der slet ikke egner sig til avl.
Der er jo desværre nogen, der ikke holder sig for gode til at sælge en killing med lidt lang pels, som værende f.eks. en maine Coon, bare fordi moderen er måske ½ Maine Coon og faderen er naboens gråstribede huskat.

mvh dova

Kommentar
Fra : akle

Dato : 30-08-05 00:20

Dova! Jeg synes du er lige lovlig "krads" ved at skrive: "De der semilangshårsracer, er i høj grad nogen af dem der lider under en masse ukvalitificeret avl." Jeg vil håbe du mente med tilføjelsen UDEN STAMTAVLER, -for hér kan der naturligvis være meget andet iblandet, dog dette gælder alle race-blandinger og ikke kun semilanghårsracer.
Hvis man ønsker at købe en Sibirisk Skovkat (såvel som Norsk Skovkat eller andre racer), så skal man naturligvis sikre sig en kat med stamtavle. Disse koster normalt fra kr. 3000 og opefter. En Sibirisk Skovkat er sandsynligvis noget dyrere, da det endnu er en sjælden race. Enkelte opdrættere har salgbare killinger med "Lukket Stamtavle", hvoraf katten plejer at være lidt billigere.
"borisboris" Hvor brændende er dit ønske? Du kan da kontakte de opdrættere jeg har givet link til, og forhøre dig her. Man er ikke tvunget til at avle på en kat, selvom den har stamtavle, men prisen bliver dog den samme, avl eller ej. Det kunne også være, du senere fik lyst til lidt avl? - og så er det godt med en "rigtig kat".
MVH en katteopdrætter.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-08-05 00:52

"Jeg vil håbe du mente med tilføjelsen UDEN STAMTAVLER"

Synes næsten det giver sig selv hvis man læser det jeg har skrevet.

Kommentar
Fra : borisboris

Dato : 30-08-05 07:05

Tak for jeres oplysninger. Vi har absolut ingen tanker om avl. Sibirisk skovkat er interessant pga. den den lave risiko for allergi (hos min kone).
mvh

Kommentar
Fra : akle

Dato : 30-08-05 09:07

I så fald vil det være meget lettere at anskaffe sig en Norsk Skovkat eller også en Main Coon. Sidstnævnte er meget grovere i bygning, lidt klodsede i adfærd og bliver større end Norsk Skovkat. Skovkatten er mere elegant at skue. Begge racer er utroligt kærlige.
Held og lykke med søgningen.
Mvh Akle

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-08-05 11:49

Altså, nu er det sådan med allergi, at enten er man allergisk over for kat, eller også er man ikke.
Og at anskaffe dyr, hvis man er dyreallergiker, tjae..nogen vælger at æde medicin resten af livet for at tåle det, men der er bare det ved det, at selv om man måske holder symptomerne væk på den måde, kan allergien ved at udsætte sig for nærkontakt med allergikilden, desværre brede sig til at man på et tidspunkt bliver multiallergiker.

Og den der med, at nogen racer er bedre end andre, er der ikke meget hold i, idet det kan være mange forskellige ting hos katten, at man ikke kan tåle.

Hvorfor mener du f.eks., at en langhåret Sibirisk Skovkat skulle være mere allergivenlig end andre katte?

Det er der ikke noget belæg for at tro, men ofte er det sådan, at mange mener at det er kat de er allergisk over for, men når de så anskaffer en kat, ligegyldig hvilken race det er, så kan de sagtens tåle lige den, men så er det som regel fordi, det slet ikke er kat men noget andet de ikke kan tåle

mvh dova

Kommentar
Fra : borisboris

Dato : 30-08-05 16:12

Til Dova, allergi-oplysningerne stammer både fra http://www.katterimeldgaards-sibirisk.dk (klik på Allergi i menu-panelet og en bekendt fra KVL.

mvh

Godkendelse af svar
Fra : borisboris

Dato : 30-08-05 16:13

Tak for svaret akle.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-08-05 16:43

Ja, det med Katteri Meldgårds allergioplysninger, skulle så gå på, at Sibirerne ikke skulle udvikle de små hårskæl som mange er allergiske overfor.

Men det fremgår så også af siden, at der ikke er forskel hvis det er andre ting ved katte man ikke kan tåle.

mvh dova

Kommentar
Fra : akle

Dato : 31-08-05 00:20

Selv tak, borisboris.
Vedr. allergi mod katte, så er det rigtig nok hvad du skriver. Risikoen for allergiske reaktioner er størst ved korthårskatte, langhårskatte behøver ikke give reaktion og det samme er gældende for semilanghårskatte. Allergikere er også blevet afprøvet, med en længere pause, fri for dyr, og derefter igen fået et dyr, hvorved kroppen, efter et slags pludselig chok, ikke længere har vist allergiske reaktioner. Dette var hvad en allergiker fortalte mig, hun havde fået at vide af sin læge, og vedkommende købte en langhårskat af mig. Det gik rigtig godt.
Håber det lykkes for jer at finde den rette kat!