/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Min hunkat er i 9. uge!
Fra : KarenLuna
Vist : 2873 gange
100 point
Dato : 29-08-05 18:34

Min lille røde hunkat er lige op over. De sidste par dage har jeg kunne se børnene sparke inde i hendes mave. Hun laver stort set intet andet end at sove, nusse og spise mig på fattiggården. :) Puha, jeg GLÆDER mig simpelthen SÅ meget. Selvom jeg har haft katte hele livet og før har haft kuld, er det den mest utrolige oplevelse hver gang.
Tidligere i dag fik jeg lov at tage hendes temperatur. Hun lå bare og spandt og kiggede kærligt på mig. Termometret viste 37,7. Tror I så ikke, det er lige ved at være? Måske indenfor det næste døgns tid? Uhh, jeg er så utålmodig og spændt!

Mange hilsner,
Luna og den vordende mor Liva.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-08-05 18:38

Jo så kan det ikke være mange dage. At hun spiser godt og ellers er veltilfreds, tyder heller ikke på problemer af nogen art. Glæd du dig bare til PIV-lydene. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 29-08-05 18:51

Tjo, også mht. tiden...

Men læs lidt her:
http://www.netdyredoktor.dk/sw15224.asp

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 29-08-05 18:53

Tak for linket, Taliskoko. Har dog været inde på det før - der står nogle rigtig gode ting.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 29-08-05 22:13

Ihh hvor spændende. Lad os endelig høre når det er sket.
Vi har også lige fået parret vores tæve, så vi er også allerede spændte.

Min datter på 11, kom ellers med en go en, da hun så hundene hænge sammen: "det kan man da kalde et fast forhold"

Kommentar
Fra : akle

Dato : 29-08-05 22:13

Kattemoderen får forhøjet temperatur ca. 1 døgn inden selve fødslen. Tag temperaturen på katten igen, så ser du om der er forskel fra første måling. Ellers er der andre tydelige tegn på nær forestående fødsel. Katten følger dig hele tiden, er meget plagsom, vil have dig hos sig hele tiden, roder febrilsk i "reden" (hvis du har givet hende en kasse med tæppe el.lign.) - udvidelses-væerne kan ses som små trækninger i bagbenene.
Held og lykke med fødslen.

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 29-08-05 22:48

Held og lykke med hunden, Mangorossa. Godt nok en vittig datter du har. :) Skal nok fortælle, når der sker noget.

Plejer man ikke at sige, at temperaturen falder ca. 1 grad i døgnet op til? At kattens normaltemp. ligger på omkring 38,5 - 39,2. Livas temperatur er lige nu 37,5. Den er altså faldet 0,2 grader på godt 4 timer. Man skulle tro, det er ubehageligt for hende at få stukket sådan en metaldimmer op bagi, men hun ligger bare og spinder - fortrækker ikke en mine. Hun er så dygtig!

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 29-08-05 23:16

Ha ha, jo hun er temmelig vittig.
jo, jeg mener også at den falder...det gør den ved hunde!!!

Faktisk kom min datter med én til:
De hang sammen engang mere ude i haven. Jeg bad min datter om at gå hen og berolige dem lidt (jeg er kørestolsbruger, og de stod et sted hvor jeg ikke kunne komme) Hun sad så og aede dm lidt og sagde så til hundene: jeg smutter ind og henter en godbid til jer "bliv bare hængende"
Det er bare SÅ spændende med din lille mis...ååh de er bare så nuser når de skal føde..jeg synes de bliver så kærlige..Right?
Har også selv kat..!

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 29-08-05 23:28

Jo, de bliver så hengivne. Liva er ellers en MEGET bestemt dame som bestemmer over alle i hjemmet. Hun opdrager konstant på mig og de to hankatte. Selvom hun ser meget besværet ud, bliver både mig og hankattene vasket flere gange om dagen. Når hun har brugt bakken, kalder hun også på mig, så jeg kan tømme den. Lille hensynsfulde missemor. :)
Mon det sket i nat? Hvis man skal tro på diverse dyrlægesider på nettet, så er 37,5 en god indikator for fødsel forude. UHH! :D

Kommentar
Fra : akle

Dato : 29-08-05 23:46

Hej! Blev godt nok klar over fejltagelsen, da jeg havde afsendt kommentaren lidt hurtigt. Altså temperaturen falder, - men resten passer!

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 30-08-05 00:00

Ja, resten passer. Tænkte nok, det var en tastefejl. Den slags sker jo. :)

Kommentar
Fra : ub40nr1

Dato : 30-08-05 15:31

Pøj pøj med den forestående familieforøgelse

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 30-08-05 22:28

heii hvordn går det? er der sket noget?
knus Sus

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 31-08-05 10:59

Hej Sus,
Nej, der er intet sket endnu. Men jeg kan mærke på hende, at der ikke går længe...
Skal nok skrive, når der sker noget.
Luna

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 31-08-05 11:10

Hej Luna,

Held og lykke, det er altid en fantastisk oplevelse at få killinger, og det lyder til at Liva har styr på tingene. Dygtig dame, hvis hun kalder, når bakken skal tømmes

Mange hilsner Ripley

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 31-08-05 11:25

Det er vel nok spændende

Ja, Ripley, det skal hun nok ikke regne med

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 31-08-05 14:00

Ja, Ripley, hun er en meget dygtig dame. Hun kalder også på mig, når hankattene vil ind eller have mad. Med andre ord, så styrer hun faktisk hele huset. :D
Uhh, nu må der gerne snart ske noget!!

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 31-08-05 16:25

Det sker først i nat du *GG*

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 02-09-05 00:22

Så er det lige ved at være tid. Liva ligger os spinder som en besat ovre i fødekassen. Når jeg forlader værelset, følger hun efter mig og miaver bebrejdende. Har også anet et par trækninger i bagbenene på hende. Jeg er så spændt, så spændt!

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 02-09-05 01:26

Held og lykke, jeg begynder snart at fortryde at min hunkat får p-piller.

Og er spændt på at høre om afkommet

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 02-09-05 21:53

SÅ skete det! Tre killinger er kommet til verden indtil videre. Liva har bare klaret det helt perfekt! Det var dog ikke uden komplikationer, da vi lige skulle omkring dyrlægen. Liva havde haft presseveer i over 2 timer, så jeg besluttede mig for at ringe efter vores dyrlæge. Han gav hende så noget til at sætte veerne i omdrejninger. Det hjalp, efter godt et kvarter og dyrlægens fingerfærdighed, kom en lille rød killing til verden. Den sad forkert, så Liva kunne ikke komme af med den på egen hånd. Killingen overlevede heldigvis, og vi kunne tage dem med hjem igen. Ikke lang tid efter hjemvendelse, fødte hun endnu en velskabt rød killing, og for godt en halv time siden, kom der en rød mere. Hende Liva har vist stærke gener!!
Nu ligger hun roligt i kassen, nusser de små og venter på den/de sidste. Behøver jeg at sige, at jeg er MEGET stolt?!

De bedste/stolteste hilsner,
Mormor Luna

Kommentar
Fra : ub40nr1

Dato : 02-09-05 22:40

Ihhhhh Stor tillykke far mig

Kan godt forstå du er stolt, det er Liva garanteret også, hils hende og nus hende lige en ekstra gang, det har hun fortjent.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 02-09-05 22:54

<<<<<<<<<<<<<<<<<ajii flot..er der kommet flere eller?
Tillykke!

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 02-09-05 23:02

ub40nr1: Skal nok nusse den lille mor fra dig. :)

mangorossa: Tak! :D Nej, der er endnu kun de tre. Men jeg er ret sikker på, hun ikke er helt færdig endnu.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 02-09-05 23:31

Åhh, jeg kommer altid til at tude ved fødsler

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 03-09-05 13:06

Og, pop. I nat kom endnu en. Jeg tror, det var den sidste. De er så fine allesammen. Og mormis stråler!!!

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 03-09-05 20:10

Det var da dejligt. Mange gange tillykke med forøgelsen. Og rigtig god fornøjelse

Kommentar
Fra : akle

Dato : 04-09-05 09:09

Hej mormor Luna og mor Liva. ET STORT TILLYKKE for veloverstået fødsel, samt de 4 nye små. Blev nr. 4 også en rød lille en? De 3 røde er nok sandsynligvis drenge?
Held og lykke fremover!
Hilsen Akle

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 04-09-05 10:29

Hej og stort tillykke

Dejligt at høre, at det hele endte godt, selv om dyrlægen måtte hjælpe.

Held og lykke med de små og med den stolte mor

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 04-09-05 13:57

Tusind tak til jer alle! Alle fire er rødstribede ligesom moar. Den ene har dog de fineste hvide aftegninger henover ryggen. De er alle meget smukke! Har besluttet mig for at kønsbestemme dem i dag. Har på fornemmelsen, at der er to piger og to drenge. De er meget fremmelige de små. To af dem har næsten fået øjne, så jeg har pakket fødekassen ind i et lagen, så der er helt mørkt.

Mange hilsner,
Luna

Kommentar
Fra : akle

Dato : 05-09-05 09:25

Ja, det er jo sådan, at den røde farve er kønsbunden, - så med mindre faderen til killingerne ikke har noget rødt (f.eks rød med hvid pels), så vil alle dine røde killinger være hankillinger. Kender du faderen, eller har Liva selv valgt?
Fortsat held og lykke med det hele!
Hilsen Akle

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 05-09-05 15:50

Liva har selv valgt. Hun er indekat, men stak af dagen før hun skulle neutraliseres. Klog dame!
Er den røde farve ikke bundet til X-kromosomet? Jeg mener, de får den røde farve fra moderen.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 06-09-05 09:05

Akle...*LOL* så vil du påstå at KarenLuna´s kat er en hankat *GG* Det er ikke så ofte at røde katte er hunner, men de findes altså

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 06-09-05 15:15

Jeg er meget sikker på, at faderen ikke har rødt i sig. Ved næsten hvem det er. Desuden er killingernes røde farve fuldstændig magen til Livas. Så enten har de det fra moderen, eller også er der sket et mirakel.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 06-09-05 23:29

Nej, naturligvis er Liva ingen hankat. Liva har haft forældre, der BEGGE har noget rødt, deraf kan det også give røde hunkillinger (som Liva) foruden røde hankillinger ved Livas søskende. Men hvis faderen ikke har noget rødt, men moderen har, så er alle de røde killinger hanner. Dette gælder kun for den røde farve, for naturligvis kan der også komme killinger med andre farver (hvis forældrekattene har andre farver også) uanset køn. Det er rigtigt at den røde farve er bundet til X-kromosomet, deraf er det en kønsbundet farve. De røde hunner er der ikke så mange af som de røde hanner, af samme grund. Derimod findes der kun hunkatte indenfor tortie-farverne (2 eller 3 farvede dvs. med rødt).
MVH Akle

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 06-09-05 23:43

akle..puha..den der skal man ikke have drukket 2 glas rødvin til men er sikker på at det du skriver er korrekt *GG*

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 06-09-05 23:51

Akle - jeg har drukket 3 glas rødvin - forstår alt hvad du skrivet

Mener nok, at du i alle tilfælde har ret.

Men skriver nu mest for at anbefale, at Luna ikke lukker denne tråd lige med det samme, jeg vil så gerne følge killingerne og Liva på vej

Knus Ripley

Kommentar
Fra : akle

Dato : 07-09-05 10:28

Hej igen!
"mangorossa" - jeg kan ikke lade vær´ med en lille kommentar (såd´n rent i spøg). Ved din kommentar d. 06.09 kl.09.05 havde du nok allerede fået mer´ end 2 glas rødvin, da du åbenbart ikke har kunnet læse min kommentar d. 05.09 kl.09.25 helt optimalt. Læg mærke til der står "MED MINDRE faderen til killingerne har noget rødt" vil det give røde hankillinger. Modsat, vil det naturligvis også kunne give røde hunkillinger. Er du af hunkøn? for de tåler (iflg. videnskaben) færre genstande end hankøn.
TheRipley - kan kun være af hankøn i den her forbindelse vedr. antal genstande, - dog giver "han" KNUS, - så her er jeg lidt i tvivl.
Selv havde jeg kun drukket øl! - så jeg var istand til at bevæge mig lidt ind i farvegenetikken.
KarenLuna. - Prøv at checke de røde killinger, hvilket køn de har, så farvegenetikken kan blive bekræftet. Dette, under forudsætning af, at hankatten er uden det røde (synlige) gen. ---
Også jeg er spændt på at høre det videre forløb, - så lad os høre lidt mere nyt, inden du lukker denne tråd.
MVH og forsat glæde med de små fra
Akle

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 09-09-05 00:05

Akle: Jeg har forsøgt et par gange at fastslå killingernes køn, men det er ret svært, da jeg ikke har haft så små killinger siden jeg var 14. Kunne åbenbart godt finde ud af det dengang... Jeg har været inde på diverse hjemmesider + kigget nøje i Politikens Kattebog, men lige lidt hjælper det.
Men du mener altså, at alle fire killinger er hanner?

Killingerne har det i øvrigt fantastisk. Den store ballademager vejer nu over 200 g... Han er ikke engang en uge endnu!!! De tre andre følger godt med, og alle fire havde helt åbne øjne da de var 3 dage. Selv min dyrlæge er meget imponeret over deres fremmelighed!
Liva har næsten aldrig set bedre ud. Hun er den mest fremragende mor man kan forestille sig. Diende mødre kan

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 09-09-05 00:08

Akle: Jeg har forsøgt et par gange at fastslå killingernes køn, men det er ret svært, da jeg ikke har haft så små killinger siden jeg var 14. Kunne åbenbart godt finde ud af det dengang... Jeg har været inde på diverse hjemmesider + kigget nøje i Politikens Kattebog, men lige lidt hjælper det.
Men du mener altså, at alle fire killinger er hanner?

Killingerne har det i øvrigt fantastisk. Den store ballademager vejer nu over 200 g... Han er ikke engang en uge endnu!!! De tre andre følger godt med, og alle fire havde helt åbne øjne da de var 3 dage. Selv min dyrlæge er meget imponeret over deres fremmelighed!
Liva har næsten aldrig set bedre ud. Hun er den mest fremragende mor man kan forestille sig. Diende mødre kan godt komme til at se lidt afpillede ud, men hendes pels har aldrig været flottere!
Så det hele går som det skal. Godt nok er min nysgerrighed vedr. mislingernes køn ved at tage over, men det er der jo heldigvis råd for.

De allerbedste hilsner,
Luna

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 09-09-05 00:09

Dobb.-poster. :)
Er der forresten et sted herinde, hvor man kan uploade sine billeder? Ville jo smaddergerne vise jer de små + den store.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 09-09-05 09:18

Hej Luna.
Ved kønsbestemmelse; Hanner har længere afstand end hunner (mellem de to "markeringer"), og det er unægtelig lidt svært at sammenligne, hvis hele kuldet består af eet køn. Et lille fif: Bevæg din finger bagud fra mavesiden mellem bagbenene, således at du stryger henover kønsdelen. Hvis du kan føle en lille bule eller udposning, så er det en hankilling. Du kan også stimulere hankillinger til at tisse en lille tår, ved at kildre lidt ved "bulen". Hankillingers urinåbning kan ikke ses, andet som højst en "prik", hunkillingers urinåbning, kan tydelig ses som en lille "revne", dog højere op.
Ammende mødre ser normalt først "afpillet ud" efter ammeperioden er ved at være overstået. Det er derfor vigtigt at fodre kattemødre optimalt, bl.a. med kalk og proteien, dvs. i form af bl.a. mælkeprodukter (også surmælksprodukter) samt kød, gerne råt. Husk bare, at mælk og råt kød ikke er godt samtidigt. Der skal gå 2 timer i mellem. Æggesnaps er utroligt godt. Det giver jeg altid mine moderkatte når de har født. Æggesnaps består af: Kaffefløde (eller alm. fløde med lidt vand iblandet), 1 æggeblomme samt druesukker. Dette piskes sammen med en gaffel, og serveres for moder Liva.
Vedr. upload af billeder, så kan jeg ikke hjælpe dig, da min stationære pc er brudt sammen, hvor adr. ligger vedr. tidl. benyttelse. Håber andre kan hjælpe dig her. Der findes sikkert flere muligheder.
Jeg vender først tilbage mandag, skal på en week-end tur.
Fortsat held og lykke.
Hilsen Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 09-09-05 09:30

PS. Hvis du ikke kan få svar, vedr. uploading af billeder ved denne kategori, så spørg om dette ved en anden kategori, f.eks. Windows eller PC.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 09-09-05 09:33

..... eller FOTO!

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 09-09-05 10:37

Nej akle, jeg drikker aldrig noget stærkere en vodka før morgenmaden

Undskyld hvis jeg ikke forstod dig helt, men bare vi er enige , ikke sandt

Og jeg er kvinde

Du får lige et cyberknus

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 09-09-05 13:12

Den med bulen var en god idé. Jeg tror faktisk, den store røde en en hun. Hun har i hvert fald ingen "bakker", men føles helt plan. Til gengæld er den lille hvid/røde en han. Det har jeg nu stort set vidst fra start af.
God weekend-tur, Akle.

Luna

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 09-09-05 13:14

Serverede i øvrigt æggesnaps for hende på sengen da hun fødte. Hun havde en ret hård fødsel, så en gang æggesnaps var lige hvad hun havde lyst til. Har serveret det for hende efter, men hun vil hellere have sin killinge-vådkost.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-09-05 00:25

Hej, så er jeg hjemme igen! Tak for gode ønsker for min week-end, den blev dejlig, med super godt vejr!

Luna, når du nu mener den store røde er en hunkilling, så prøv om du kan finde "revnen". Du er nødt til at pille lidt bagi, men du burde kunne se revnen, og først da, kan du være sikker på hunkønnet. Hvis du, ved pilleriet, kan få killingen til at tisse, (du ved moderen stimulerer killingerne til at tisse ved at slikke dem bagi. Dette behøver du heldigvis ikke at gøre, du kan nøjes med at gnide let bagi), - så er det nemt at se om drypperiet kommer ud i dråber for neden, eller ud af en lille revne lidt mere fra oven. (Det er næsten som om jeg får trang til at komme hjem til dig for at kønsbestemme dine killinger). Men du finder garanteret ud af det selv.

Mangorossa: Så er jeg beroliget, dog lad nu morgenmaden ikke blive for ensidig! - Og jeg tror nok vi kan forblive i enigheden svøbe. At du var hunkøn, fik jeg en anelse om ved dit KNUS i første omgang, men man kan jo aldrig være sikker, for der findes jo også rundhåndede hankøn. Tak og i lige måde for cyperknuset!
Mvh Akle

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 13-09-05 01:04

Godt, du havde en dejlig weekend. Det bliver man bare nødt til engang imellem!
Indtil videre er jeg sikker på to af dem. Kiggede godt og grundigt i går. Den mindste er en hanmis, og den største er en hunmis.
Jeg har haft lidt problemer med den mindste. Jeg har vejet ham stort set dagligt i løbet af den sidste uge. Han tog ikke det store på, så jeg lavede en kravlegårdsindretning til de to store, så han kunne få fred til at spise. Men da jeg så kiggede til ham fredag eftermiddag, så han meget slap ud. Tog ham ud og vejede ham, og vægten viste kun 108 g. Det samme som hans fødselsvægt!!!! Jeg panikkede fuldstændig, da han virkede slap, desorienteret og ikke kunne finde patten. Jeg løb ned til dyrlægen for at hente modermælkserstatning, men blev sendt hjem igen med ordren om lige at se tiden an. Jeg løb så hjem igen (dyrlægen ligger 100 m væk) for at se til ham igen. Fik lagt de to store ud i kravlegården, og prøvede at føre ham op til patten. Det gik ikke så godt i starten, men efter godt en halv times forsøg, lykkedes det at få ham til at hænge ved. Lå hos ham hele natten og sørgede for han fik mælk, og skubbede de store væk, når de forsøgte han tromle ham ned. Liva var sød til at vende og dreje sig, så han kunne komme til. Da der var gået nogle timer, fik han kræfterne igen, og var nu i stand til at skubbe de to store møgunger væk. Og sådan har det været lige siden. Han patter lystigt, og de store har helt opgivet at prøve at stjæle hans pat. Vejede ham for et par timer siden, og der sagde vægten 122 g, så det går den rigtige vej. Han er livlig, kælen og er begyndt at spinde, så han har flyttet sig ud af det røde felt. Sådan ca. hver tredje time fjerner jeg de to store, så han kan få patterne i fred sammen med den anden lille. Hun (tror jeg) tager pænt på, så hende er jeg ikke nervøs for. Den store vejede i dag 280 g, og hun er begyndt at rejse sig på benene. Hun ELSKER, når jeg tager hende op i hænderne og møsser hende på maven. Så begynder hun ellers at spinde og smaske højt af velvære.
Så alt-i-alt går det godt. Kæmpe panik, men nu er jeg ikke urolig mere. Han skal nok klare den, og netop derfor har jeg givet ham navnet Victor (sejr)

Kommentar
Fra : ub40nr1

Dato : 13-09-05 01:34

Pu ha godt det går fremad med ham, og godt Luna er god til at vende og dreje sig så lille manden får sin mælk Liva må da være årets mor med stort M.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-09-05 09:48

Hej Luna! Ja, nogle gange sker der, at en killing sakker bagud, ved at blive skubbet væk fra patten eller ved at killingen vælger en af de "dårligste" patte (under armhulen). Det er altid et dårligt tegn, når en killing hele tiden putter sig (for at holde varmen) og sover. De kommer til at lide af væskemangel, og bliver efterhånden svagere og svagere. Her kan man checke dette, ved at løfte op i huden. Hvis huden kun langsomt falder på plads igen, er killingen i væskemangel. At veje killingerne dagligt er faktisk "et must", for så har man virkelig styr på trivselen i kuldet. Du har gjort det helt rigtige ved at sørge for, killingen fik mulighed for at tage fat i en god pat, - og heldig, at killingen endnu havde kræfter nok til at sutte. Bliv endelig ved med at kontrollere den og hjælpe den på vej.
Du kan også kontrollere moderen, hvor mange patter der bliver benyttet, i forhold til antal killinger. Antallet skulle helst være minimum det samme, som antal killinger.
Fortæl endlig videre, hvordan det hele går.
(Jeg er tvungen til at smutte nu, men vender tilbage senere).
Fortsat held og lykke! Du har nu en dejlig hunkat! Knus til dig og Liva!
Hilsen Akle

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 13-09-05 19:29

Luna, du er en super kattemor - elsker at følge dine killinger - held og lykke med den lille, det lyder til, at den nok skal klare sig

Knus Ripley

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 13-09-05 21:36

Tak skal du have, Ripley! Skal nok fortsætte føljetonen hver gang der sker noget spændende.

Var hos dyrlægen i dag for at hente noget KMR og en sutteflaske til den lille Victor. Selvom han tager på i vægt, synes jeg ikke, det går hurtigt nok. Så er derfor blevet enig med dyrlægen om at supplere med erstatning.
Han skal nok blive en stor bisse, ham Victor-manden.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 14-09-05 09:07

Hej Luna!
Ikke for at reklamere, men KMR modermælkserstatning, er absolut det bedste til brug ved opflasking af killinger. Jeg har selv brugt det ved flere sammenhæng, og killingerne tager virkelig godt på med dette produkt. Produktet på dåse (flydende, men findes også i pulverform), er det letteste at arbejde med. Selv fylder jeg en isterninge-plastikpose op, ved hjælp af en tragt, og fryser hele herligheden ned, så har man portionsvis mælk klar til brug ved hvert måltid. Naturligvis skal hver portion varmes, hvor jeg benytter et æggebæger stillet ned i en kop med kogende vand. Personligt synes jeg sutteflaske er lidt bøvlet at benytte, derfor bruger jeg en 2 ml. éngangssprøjte, drypper lidt mælk i munden på killingen, og så finder den hurtigt ud af at sutte direkte af sprøjten. Er killingen meget sulten, så er den selv i stand til at suge stemplet i bund, (sjovt at se). Jeg har tidligere benyttet såkaldte "ventilgimmu-sutter" direkte på énganssprøjten, men de er meget svære at få fat på. Det går nu også udmærket uden. - En fornuftig dyrlæge du har, der ligger inde med KMR-mælk, skønt dåserne er dyre, så kan det bestemt betale sig.
Fortsat god vind med den lille Victor samt hele den lille missefamilie!
Hilsen Akle

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 14-09-05 18:37

Hej Akle,
Sjovt nok havde jeg købt en misse-sutteflaske til det lille skind, men han gad ikke rigtig bruge den, så jeg fandt en lille engangssprøjte i stedet. Den drikker han lystigt af. Læste så i dit indlæg bagefter, at du anbefalede det samme. Skægt nok.
Victor tager pænt på i vægt, og han er meget glad for KMR'en - ligeså er hans mor. Liva er helt vild med det, så jeg giver hende en lille sjat, når jeg nu alligevel fodrer sønnike. Giver ham 4 ml. hver tredje time. Han ryster bare meget, når jeg har fodret ham...? Er det mon fordi, han fordøjer?

Kommentar
Fra : ub40nr1

Dato : 15-09-05 15:25

Hej stolte kattemor

Jeg hørte i starten af året da en af mine gamle veninders kanin fik ungerog der skulle hjælpes med fodring af de små stakler, at når de havde spist, så skulle man forsigtig massere maven så man fik mælkeb rundt i systemet, og dermed undgå forstoppelse, små cirkel bevægelser med 2 fingre og ikke for hårdt.

Kanin ungerne kunne også ryste når sprøjten de var fodret, det forsvandt når de fik massage på den lille mave, rådet vi fik kom fra en dyrlæge.

Forsat pøj pøj med Luna og babyerne, og ham Victor skal nok blive en stor bisse

Kommentar
Fra : akle

Dato : 16-09-05 14:19

Hej Luna.
Jeg har ikke fået en eneste "kandu-kommentar" i min mail-kasse de sidste 2 døgn, hvilket er helt unormalt. Aner ikke om dette har noget at gøre med installation af SP2 for nyligt. Andre personlige mails kommer fint nok ind! Muligvis skal noget indstilles til dette, vedr. "kandu" . Det bliver så min hovedpine at finde ud af.
Nåh, men nu har jeg logget direkte ind på "kandu", og kan se din kommentar, Luna.

Vedr. fodringen, så er det naturligt at killingen ryster efter måltidet. Mavesækken bliver jo helt fyldt, forholdsvis hurtigt, for en gangs skyld, og dette "overvælder " killingen, af velvære og også mht. hastighed. At massere killingen bagefter, er naturligvis en nødvendighed, men egentlig ikke aktuelt, hvis kattemoderen selv rengør alle sine killinger. Sidstnævnte, er det dig , der skal holde øje med. Hold killingens bagdel hen til moderen, når du "piller lidt ved den" så den begynder at tisse, så vil moderen automatisk begynde at rengøre den bagi.
Hvis du ikke ser, at moderen på noget tidspunkt rengør killingen, må du selv i gang, med en blød klud eller WC-papir. Her behøver du egentlig ikke at være så forsigtig, som tidligere beskrevet. Faste, vedvarende massage-bevægelser, både i de nedre maveregioner, samt nedre rygregioner, foruden endepartiet. Hvis killingen begynder at tisse og lave, når du blot masserer bagi, så er der ingen forstoppelsesproblemer. I modsat fald, skal der vedvarende massage til, flere gange om dagen, af mave- og rygregion. Et typisk tegn på forstoppelse er, når en killing har en meget spændt mave, samt er modvillig til at spise. (så er der simpelthen ikke plads til mere mad i systemet). Her er massage en tvingende nødvendighed. *Forstoppelse er meget smærtefuldt for killingen, og lige så smærtefuldt er det for den, at få gang i systemet igen, men når det så endelig sker, ja, så vælter det faktisk ud, næsten "metervis" !
At Liva elsker KMR-mælk, forstå jeg godt, - dét gør alle katte. Moderkatten har også godt af denne mælk, derfor kan du roligt give Liva resterne efter hver portion, du har tilberedt til killingen. Opvarmet mælk, har ikke godt af at blive genopvarmet. Så spar ikke på resterne.
Fortsat god hygge- og arbejdslyst! Mvh Akle

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 17-09-05 00:05

Hej Akle,
Ja, Kandu har det med at gøre mærkelige ting.

Tænkte nok, det havde noget med fordøjelsen at gøre. Han ryster heller ikke mere, da hans lille mave nok har vænnet sig til det. Han er SÅ dygtig til at spise! Han slubrer det hele i sig med store sug. Jeg er ikke bange for, han skulle have forstoppelse, da Liva er dygtig til at vaske ham bagi. Er også begyndt at massere ham lidt, som Ub40nr1 sagde man kunne, men det er nu mere for hyggens skyld. Han nyder det, den lille kælepot.
Nu har jeg givet ham KMR hver tredje time i 3 døgn. Bare for at få ham ud af risiko-zonen i en fart. Det er heldigvis lykkes! I forgårs vejede han 108 g, og her til aften vejede han 158 g, så det er jo en dejlig fremgang. Hvor længe skal jeg blive ved med at give ham KMR? Han sutter jo fint hos mor, så han får da noget i mavsen. Skal jeg evt. nøjes med at give ham det 2-3 gange dagligt? Nyder ellers at stå op om natten for at varme mælk til ham. Vi har fået et helt særligt forhold, Victor og jeg.

De allerbedste hilsner,
Luna

Kommentar
Fra : akle

Dato : 17-09-05 10:32

Hej Luna.
Igen er jeg "forsinket" med mit svar, fordi teknikken trods alt ikke er til at stole på. Jeg må nok gå den tunge vej, at formatere min Stationære pc, for den er meget ustabil for tiden. Lige nu arbejder jeg med den Bærbare pc via netværk, for de to pc´er er jo lidt afhængige af hinanden. Hvis du/og andre ikke "hører" fra mig et stykke tid, så er det fordi, jeg simpelthen er i gang med at formatere samt installere programmerne på ny, på den Stationære pc, samt oprette fornyet netværksforbindelse. Så vidt mulig, vil jeg dog prøve at have internetforbindelse på den Bærbare, hvis det kan lade sig gøre med direkte forbindelse. Det er utroligt, så afhængig man bliver, på alle områder, af Internetforbindelsen.

Nu til din kommentar: Det er dejligt at høre, at Victor spiser godt og tager på i vægt. Han har helt tydeligt livsgnisten og kampånden, så han skal nok klare sig! Ved vægtmæssig forøgelse, så er normen i gram; 7 gram pr. døgn = i underkant, men ikke faretruende gældende for 1-2 døgn, her skal man holde øje med killingen! - 10 gram pr. døgn = acceptabelt og rimeligt godt, - over 10 gram pr. døgn = normalt og meget acceptabelt, - 20 gram og der over = en FANTASTISK ÆDEDOLK! og moderen har rigelig med mælk! --- Din Victor har taget godt 16 gram på pr. døgn i de 3 døgn, så det er virkelig godt!!! Jeg vil mene, du ikke behøver at give killingen natmad mere. Event. kan du nøjes med et enkelt natmåltid et par døgn, som en overgang, - og der efter droppe natmaden. Dagmåltiderne synes jeg du bør fortsætte med lidt endnu. Hvis alt synes vel efter nogle dage, rent vægtmæssigt, - så udvid intervallerne i dagtimerne med 4 timer i stedet for 3 timer. Dét at killingen sutter, gør at moderen producerer mælk, jo tiere der bliver suttet, jo bedre for mælkeproduktionen, som derved forøges. Har moderen lige så mange patter, der bliver suttet på, som antal killinger? Sidstnævnte er jo vigtigt for lille Sejr Victor.
Jeg kan godt forstå, du får et helt specielt forhold til Victor, - det vil man naturligvis få, når man plejer en lille ny i en svær krise. Han er jo din Baby, lige for tiden.
FORTSAT HELD MED DET HELE OG NYD DEM ALLE!
Hilsen Akle

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 18-09-05 09:50

Hej Akle,
Der er rigeligt mad til dem alle i moars patter. De kan alle fire ligge og sutte nu. Vejede Victor i går aftes, og nu vejer han altså 180 g., så han kan sagtens være med i kampen om den bedste pat. Han er blevet SÅ livlig. Han møffer rundt, smasker højlydt og i går tror jeg endda, jeg hørte ham spinde.
Det glæder mig sådan over, han klarer den så flot! Det er aldrig sjovt, når ens lille killing har det så dårligt. Men så er glæden også endnu større, når han så klarer skærene... Liva er selvfølgelig stadig den bedste missemor, man kunne ønske sig. I går fik jeg sågar besøg af hende i sengen. Det har jeg ellers måtte undvære i flere uger efterhånden. Nuhr, hvor vi hyggede os. Videofilm og misse-hygge - opskriften på en perfekt fredag aften!
Største hilsner,
Luna

Kommentar
Fra : ub40nr1

Dato : 18-09-05 21:16

Hej Luna

Ihhhh hvor er det godt at læse hvordan årets misse mor, og hendes 4 pragt eksemplar især lille victor klare sig

Får Liva vitaminer, el andet i forbindelse med med nedkomsten? Jeg ved gærtabeletter skulle være med til at holde pelsen fin, det bruger jeg til mine 3 katte, samt en sjællent gang får de en rå æggeblomme, og lidt kattemælk når de skal forkæles. Det lyder som om de alle 5 stortrives, hvilket er dejligt, jeg er inde næste hver dag (når elz kandu gider virke så man ik skal vente gu ved ik hvor længe for at skifte side) for at læse om dine missere, og hver gang jeg ser der er fremskridt får jeg et stort smil på læben, du må endelig nusse Liva en ekstra gang for mig samt de 4 små, og hilse ham Victor og sige godt kæmpet af ham

store hilsner
ub40nr1

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 19-09-05 12:41

Fjerne lige fluebenet, for det bliver åbenbart ved herinde....

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 20-09-05 00:38

Hej ub40nr1,
Livas pels har aldrig været flottere, så jeg giver hende intet tilskud. Men hun burde da også få rigeligt i det dyre, dyre, dyre dyrlægekost jeg køber til hende! Hun får jo også sine daglige portioner af KMR'en. Den er hun helt tosset med!
Vejede Victor her til aften, han er nu lige præcis på 200 g. Han er efterhånden også begyndt at ligne en rigtig kat. Han ser ikke spor afpillet ud mere. Det er så tydeligt, at Livsen er pavestolt af sin lille misling!

Kommentar
Fra : akle

Dato : 20-09-05 08:29

I dag væltede det ind med kandu-kommentarer i min mail-boks, så det var åbenbart ved KANDU, fejlen lå tidligere.
Dejligt at læse alt går godt! Fortsat held og lykke med din missefamilie, Luna.
Mvh Akle

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 20-09-05 17:43

Luna, jeg kan godt forstå du er stolt af Victor, men det har du nu også grund til at være af dig selv - godt du ikke bare gav op

Knus Ripley - der også har været ramt af KanDu's sammenbrud!

Kommentar
Fra : ub40nr1

Dato : 17-10-05 09:32

Hej Luna og Liva

Håber det går godt i jeres katte familie Nu er de små jo ved at være store, og der vel begyndt at være liv og glade dage i huset, for de 4 små, der blir vel slåset lidt og revet lidt i ting og fødder? hva med ham Victor er han kommet helt med? Liva har det vel strålende? hun har jo noget at se til med sådan 4 størelser, der skal opdrages

En masse misse hilsner til jer

Mvh ub40nr1

Kommentar
Fra : columbine99

Dato : 07-11-05 13:49

Hej og tillykke!
Lige en lille kommentar. Det fremgår ikke om din kat har fået ormekur - hvis ikke bør du hurtigst muligt give kattemoderen en kur og få de små undersøgt. Jeg har selv haft en ubehagelig oplevelse med at nyfødte killinger var født med orm! Har killingerne orm kan det skade dem for livet så - få dem undersøgt hurtigst muligt!
Held og lykke med familieforøgelsen.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 08-11-05 13:10

Hej KarenLuna. Det er længe siden vi har hørt noget nyt fra dig, ikke siden den 20.09. Dine killinger har det forhåbentligt godt og hujer rundt i hele huset alle fire. Har du fundet ud af hvilke af dem der er hanner og hunner? Det er vel også snart på tide at tænke på salgs-annonce. Prøv f.eks. dba på nettet. Lad endelig killingerne koste noget, f.eks. minimum kr. 100 pr. stk. Der er rift om røde killinger, så de kan sagtens koste det dobbelte. Havde selv 6 killinger for nyligt, hvoraf de 3 var røde. Disse blev revet væk (til en noget højere pris). Hører gerne fra dig igen.
MVH Akle

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 21-11-05 13:10

Hej allesammen, tusind tak for indlæggene. Hvor hyggeligt! :D

Columbine: Jojo, de små pus + missemor har skam fået deres ormekur. De skal også lige have en igen, før de smutter hjemmefra. Men tak for den lille påmindelse. :)

ub40nr1: Jeg kan love dig for, der er liv og glade dage i huset. Men missemor har ikke i ét sekund givet udtryk for, at hun er træt af dem. Hun følger rundt efter dem og holder styr på dem. Hun skal bare skifte toneleje, så kommer der 4 velopdragne mislinger løbende med halen strittende lige i vejret. Tænk hvis man selv havde så meget styr på dem. :) Den lille Victor klarer sig fantastisk! Han er ikke helt så stor som de andre, men der er efterhånden ikke meget galt. Den lille knægt er nok den mest frække af dem alle fire, og han spiser pæne, store portioner, så ham er jeg ikke spor nervøs for mere... :D

Akle: Liva har fået sig fire små drenge. Victor, Sigurd, Lucas og rockermissen Makrellen (Bertram). De er så skønne!!! Kan dårligt forestille mig at skulle af med dem... Har det princip, at mine katte koster 500,- Desuden kommer de potentielle nye ejere hjem hos mig til et krydsforhør. Selvom jeg så synes at det er nogle gode folk, kan det jo godt være, at misserne ikke er enige med mig - og så må vi jo bare finde nogle andre. Det er altså meget vigtigt for mig, at de får de rigtige hjem.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 21-11-05 13:17

Hej KarenLuna..ja jeg har jo også fået "børn"..kan godt følge dig
Se lige her: www.123hjemmeside.dk/mangorossa

Og hvor er det dejligt at alt gik godt

Kommentar
Fra : corpse

Dato : 22-11-05 16:16

Mangorossa: Hvor er de dog uendelig fantastiske, de små hunde!!

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 100 point
Dato : 22-11-05 17:14

Hej KarenLuna, - ja, - så blev resultatet alligevel 4 røde hanner, hvilket jeg bestemt regnede med, du på et tidspunkt ville finde ud af. Det hele er nu "godt gået" af både dig, og din herlige og dygtige missemor, og jeg synes også det er fint, du ikke sælge ud "for en slik", da man skal værne om levende dyr, og så vidt mulig sikre sig de får det godt i de fremtidige hjem. Nu er det ikke rart at stå tilbage med hankillinger, som hurtigt bliver voksne og kønsmodne, så jeg håber for dig, at salget af dem, vil gå rimeligt hurtigt og smærtefrit. - Selv stod jeg for et stykke tid siden med et kuld på 6, hvor der var 5 drenge og 1 pige, heraf 3 røde drenge. Jeg kan godt bekræfte, at de røde drenge var efterspurgt og "røg afsted" først, - for en dame, som havde sat sig på én af de røde, men udsatte beslutningen, blev slemt skuffet, da hun ringede igen, fordi den pågældende killing fik nye ejere allerede samme dag, som første aftale. Fortsat held og lykke med det hele og hav det godt hele familien Liva og Luna!
MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : KarenLuna

Dato : 19-12-05 13:38

Tak for svarene akle.

Kommentar
Fra : KarenLuna

Dato : 19-12-05 13:39

...+ alle jer andre. Men kan jo ikke vælge alle. God jul!

Kommentar
Fra : akle

Dato : 19-12-05 14:13

Selv tak KarenLuna, og tak for alle de spændende oplevelser ved at læse dine indlæg om Liva og hendes missebørn. Fortsat god vind fremover!
MVH Akle