/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Uønsket bambus
Fra : Horst
Vist : 3780 gange
50 point
Dato : 29-08-05 17:41

Vi har nogle bambus, som ikke bliver mere end højst 70 cm høje.
Men de er ikke til at "kvæle" og kravler under fliserne, hvorefter der kommer nye planter i revnerne mellem fliserne.
Det er jeg godt træt af.
Findes der et middel, som kan slå bambus ihjel ? Det gør ike noget hvis det hele forsvinder.

Mvh.
Horst

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-08-05 18:46

Grav og fjern rødderne, hvis de er kravlet ind under fliserne kan du blive nødt til at lægge fliserne om. Sorry men sandt. Hilsen Arne.

Du kunne bruge gift, men det vil JEG ikke anbefale i dette tilfælde. Hårdt arbejde er nok.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 29-08-05 19:42

Så er det nok dværgbambus, jeg har selv en men den har ikke rigtig bredt sig, det ville jeg gerne have haft.

Arne.jacobsen har nok ret, hvis den har dannet så stort et rodnet, er der ikke andet for at grave det op - surt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-08-05 12:29

Hvis du har mod på at bruge gift, kan du bruge rounddrop

Kommentar
Fra : Horst

Dato : 30-08-05 17:53

Til 25:
Nu ved jeg jo ikke, hvor du bor. Men du må da gerne få nogle aflæggere, hvis du er interesseret i det.

Til Arne Jacobsen:
Du er nok heller ikke 67 år gammel. Det er heller ikke bare én lille plante. Det er et bed ca. 7 x 1 meter.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 30-08-05 17:58

ballerup

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-08-05 17:59

Horst -> Nej jeg er 50 år gammel. Men kan du så ikke prøve at finde nogle arbejdsføre mænd? Et par gode naboer eller venner kan klare det for dig i løbet af et par timer. Giv dem en god frokost med øl og snaps til bagefter. Det kan såmænd blive helt hyggeligt. Det kan man ikke kalde diverse giftstoffer. Men hvis du vælger gift, så brug RoundUp.

Kommentar
Fra : Horst

Dato : 30-08-05 19:11

Jeg tror at jeg kommer til at bruge RoundUp. Hvornår på året er så bedst og hvor tit tror du, man skal bruge det. Jeg har prøvet lidt - på nogle planter, der kom op imellem fliserne. Men nu vil jeg gerne af med det hele!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-08-05 19:19

Klip dem ned nu. Vent til de kommer i vækst igen og SÅ er det du skal være der med Spegepølsen som Oswald Helmuth sagde. Så vil du se dem dø. Du skal så holde lidt øje med stedet og så sprøjte igen når du opdager ny vækst og/eller nye skud. Man kan ikke sige noget præcist om hvor ofte der skal sprøjtes, det afhænger af planternes vækstmuligheder i den tilgængelige jord.

Kommentar
Fra : Horst

Dato : 30-08-05 19:23

Tak for svaret. Jeg kunne godt tænke mig at vide, om du er gartner og om man eventuelt kan komme i kontakt med dig på en nemmere måde ? E-mail. MSN eller lignende.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-08-05 19:25

Horst du kan sprøtje lige når du har lyst, det skal ramme bladene, det går direkte i rødderne, og kun på de bambus du vil til livs, pas på du ikke rammer andet end lige dem, det er stærke sager. Bladene skal være helt tørre når du sprøjer, og helt også være tørvejr i et par dage efter, så virker det optimalt.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 50 point
Dato : 30-08-05 19:31

Horst -> Jeg er ikke gartner men har haft have i nogle år. Jeg er naturvejleder og har altid interesseret mig for naturen. Jeg kan kontaktes på hca@inet.dk Hilsen Arne

Godkendelse af svar
Fra : Horst

Dato : 30-08-05 19:53

Tak for svaret arne.jakobsen.
Det kan godt være, at jeg kontakter dig en anden gang.
Vi har en meget stor have. Der er kun prydplanter. Mest surbundsplanter.
Der kan altid dukke et eller andet op, man ikke selv kan klare.

Med venlig hilsen
Horst

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-08-05 19:56

Horst der er ingen grund til at du begynder det store arbejde med at klippe dine bambus ned, det er jo bladene du skal ramme, så lige så godt gå igang nu som til foråret, de breder sig jo hele tiden

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-08-05 20:00

Jamen du skal da være velkommen. Men jeg synes da stadig at du skal bruge Kandu. Her møder du mange mennesker der ved noget om alt. Og det vil sikkert ikke altid være mine råd der er de bedste. Held og fremgang med din bekæmpelse. Husk lige at 25 gerne ville ha' en aflægger.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-08-05 21:05

Nordsted1 -> Giften spredes mest effektivt ud i hele planten, når planten er i vækst. Hvis man følger mit råd, rammer man planten når giften er mest effektiv og man kan dermed nedsætte den tilførte giftmængde.

Nej de spreder sig IKKE hele tiden. KUN når de er i vækst og har noget at leve af. Fra nu af går de som de fleste andre planter i "HI".